Începerea anului școlar. Un gând adresat elevilor și cadrelor didactice

0
32
Sorin Avram Iacoban

După o vacanță mult prea lungă, cauzată de această pandemie care ne-a dereglat efectiv ritmul normal al vieții, începem un nou an școlar. Semnificația acestei zile este una aparte pentru fiecare dintre noi. Anii de școală marchează orice destin. Indiferent de vârstă, constituie acele momente de liniște în care cu toții de regăsim.

În schimb, 14 septembrie 2020 nu poate fi o sărbătoare în adevăratul sens al cuvântului. Emoția revenirii în bănci nu poate fi trăită de toți elevii. Pentru unii, școala va începe în sistem online, iar, pentru alții, în sistem mixt. Din păcate, pentru alți copii, mult prea mulți din nefericire, școala va debuta cu o mulțime de lipsuri.

Deși știu că este greu, trebuie să gândim normalitatea și nu excepția. Cu atât mai mult cu cât, voi, elevii, aveți o putere mare de adaptare și nu tolerați lamentările pe seama voastră. În contextul pandemiei, formula online a învățământului trebuie văzută ca fiind o oportunitate uriaşă şi nu un impediment, aşa cum ne transmit unii actori din educaţie. Formule alternative se încearcă de ceva timp, cu real succes, și în alte sisteme școlare. Însă garanţii certe ale reuşitei le constituie, încă, tradiția școlii, vocația profesorului și auto-disciplina elevului.

Dragi elevi, astăzi trăim într-o cultură a performanței. Din păcate, am crezut că rostogolind peste voi concepte și realități avansate vom grăbi integrarea voastră. E o soluţie pedagogică greșită, am inversat de fapt piramida formării normale. Vă obosim inutil și, de fapt, vă îndepărtăm de școală și de misiunea acesteia. Toți vor să vă predea totul și dintr-o dată. Nu se poate în acest ritm.

Este grav că un elev din clasele primare sau gimnaziale ajunge azi, în România, să stea la cursuri și lecții mai mult decât un student. Eşecul este vizibil de ceva timp.

Este și mai grav faptul că s-a produs o segregare pe care o vedem cu ochiul liber. Nu mai putem continua cu cele două realități paralele, a școlilor din „centru” și a celor din „cartiere”, care au avut ca efect abandonarea copiilor din zonele defavorizate. Trebuie să asigurăm şanse egale tuturor elevilor și să garantăm un parcurs școlar adaptat vârstei acestora.

Dragi profesori, vreau să vă reamintesc că școala presupune răbdare, reveniri, așteptări, sprijin constant arătat elevului. Știu, autonomia unui dascăl la oră a scăzut mult în fața presiunii sistemului. Sunt alături de dumneavoastră pentru a recredibiliza această profesie și a-i reda dimensiunea pe care o merită. Trebuie, însă, să fim conștienți că astăzi, ceea ce un profesor se străduiește să pună într-o schemă pe tablă timp de 20 de minute, un elev poate afla în 2-3 minute pe telefon, prin intermediul Internetului. Elevii se mișcă foarte rapid, acumulează într-un ritm alert informaţiile. Învățământul e conservator prin definiție, dar fără un dialog mai responsabil vom continua să perpetuăm această tensiune.

Cu optimism și responsabilitate vom putea refonda sistemul nostru de învățământ. Cred că împreună putem asigura un mediu școlar în care copiii și elevii noștri să aibă încredere în propriile idealuri.

Acest nou început ne obligă pe toți, ca societate, să medităm asupra orizontului spre care ne îndreptăm și a limitelor pe care le avem de depășit.

Sorin Avram Iacoban, candidatul PRO România la Primăria Iași

Comandat de Pro Romania – filiala Iasi, executat de SC Mandum Consulting SRL, site: www.7est.ro. Cod mandatar financiar 21200010

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments