Europa Vs România. Două concepte diferite?
„Discuția despre închiderea sau deschiderea școlilor se poartă pe mai multe paliere. Primul pleacă de la evaluarea pericolului ca un copil să aducă virusul în școală sau din școală acasă. Să infecteze și alți elevi, ori să infecteze pe cineva din familie. E foarte important raportul dintre numărul copiilor infectați și cel al populației și tendința (vezi raportul mai jos).
Al doilea palier este unul etic. Dacă ținem deschise supermarkturile, de ce să nu ținem și școlile care sunt un fel supermarketuri de cunoaștere? Cred că pe primul palier a mers România. Pe al doilea Occidentul”, ne-a explicat un fost expert guvernamental din domeniul educației care a vrut să își păstreze anonimatul.
Care crede că, în final, dezbaterea și decizia de închidere sau deschidere a școlilor este una politică. „În România s-a cerut ani de zile descentralizarea la toate nivelurile. Acum, când decizia de trecere a școlilor într-un scenariu sau altul a ajuns la nivel de oraș, chiar (ex) apostolii regionalizării sunt cei mai vocali și reproșează guvernului că de ce nu ia o decizie la nivel național. Eu cred că descentralizarea ar trebui să meargă și mai departe și fiecare director de școală să își asume dacă ține școala deschisă.”
Creșterea cazurilor COVID a dus la creșterea numărului de școli închise
În România, închiderea școlilor se decide în funcție de rata de infectare la nivel de localitate. Dacă numărul total al cazurilor, în două săptămâni, depășește, 3 la mia de locuitori, școlile se închid, cursurile urmând să se țină exclusiv online.
Ce arată raportul infectări / școli închise
Un moment de cotitură a fost la mijlocul lunii trecute. Atunci, peste un sfert de milion de elevi au trecut în școala online după ce Bucureștiul fiind în scenariul roșu. Numărul de școli închise crește proporțional cu numărul infectărilor.
În ultimele două săptămâni, atât numărul de infecții cu COVID, dar și numărul școlilor complet închise au crescut cu un procent aproape egal – puțin sub 2,5%.
Foarte important: în mai puțin de 10% din cazuri (367 de școli din 4.036), unitățile de învățământ s-au închis pentru că s-au raportat cazuri de COVID la elevi sau profesori. Decizia de închidere a școlilor s-a luat, în peste 90% din cazuri, urmare a creșterii indicelui de infectări de 3 la mie în localitate.
3 noiembrie : număr de cazuri COVID – 7.773 / școli închise – 4.036
20 octombrie: număr de cazuri COVID: 3.400 / școli închise – 1.889
11 octombrie: număr de cazuri COVID: 2.880 / școli închise – 517
6 octombrie: număr de cazuri COVID: 2.121 / școli închise – 344
30 septembrie: număr de cazuri COVID: 2.158 / școli închise – 581
Numărul de copii infectați a crescut de 4 ori
În acest moment, există un număr de 436 de copii infectați cu COVID (dintr-un total de 7.773 de cazuri). Pe 24 octombrie erau 313 de cazuri pentru eșantionul 0 – 19 ani, pe 14 octombrie – 232. Pe 18 septembrie, imediat după începerea școlilor erau 99 de cazuri de COVID la copii.