intrareaa Intrarii in biserica a Maicii Domnului este praznuita pe 21 noiembrie. Este ziua in care Maica Domnului a fost dusa la templul din Ierusalim de catre parintii sai, Ioachim si Ana. Informatiile despre acest episod din viata Maicii Domnului sunt consemnate intr-o apocrifa din secolul al II-lea, cunoscuta sub numele de „Evanghelia dupa Iacov” sau „Protoevanghelia”.
Aducerea ei la templu a fost o urmare a promisiunii facute lui Dumnezeu de parintii ei. In rugaciunile lor de a le darui un copil, Ioachim si Ana au fagaduit ca daca vor avea un copil, il vor duce la templu si il vor inchina Lui. Pentru ca Dumnezeu le implineste rugaciunea, daruindu-le o fata pe care o vor numi Maria, Ioachim si Ana o vor duce la varsta de trei ani la templu. Aici a fost intampinata de marele preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul. Acesta o va duce in Sfanta Sfintelor, incaperea cea mai sfanta din templu, unde doar arhiereul intra o singura data pe an. Sfintii Parinti afirma ca a fost dusa in acest loc, pentru ca ea insasi avea sa devina „Sfanta Sfintelor”, templu al Pruncului dumnezeiesc Care Se va naste din ea. Astfel, sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica anticipeaza Nasterea Mantuitorului. Nu intamplator, incepand cu aceasta zi, in cadrul slujbei Utreniei se canta Catavasiile: „Hristos se naste, slaviti-l!…”
Sarbatoarea intrarii Maicii Domnului in biserica este o sarbatoare a pregatirii fiecaruia dintre noi de a deveni tainic loc de salasluire a lui Hristos in noi. Din acest motiv, Sfintii Parinti au randuit ca aceasta sarbatoare a Maicii Domnului sa fie asezata la inceputul Postului Nasterii Domnului – ca sa ne daruiasca un model de pregatire pentru intruparea tainica a Domnului in noi.
Maica Domnului a vietuit in templu 12 ani. Potrivit Traditiei, ingerul Gavriil o hranea si ii talcuia textele mai greu de inteles din Scriptura. La varsta de 15 ani a parasit templul si a fost incredintata batranului Iosif. La putin timp a primit vestea de la Arhanghelul Gavriil ca a fost aleasa sa Il nasca pe Fiul lui Dumnezeu.
Intrarea in biserica a Maicii Domnului este numita in popor Vovidenia sau Ovedenia, care in slavona inseamna „intrare”. Este o sarbatoare de origine ierusalimiteana, care a luat nastere in secolul al VI-lea.
Constantine Cavarnos, autorul cartii Ghid de Iconografie bizantina, descrie icoana Intrarii in biserica a Maicii Domnului astfel:
Interiorul unui templu, cu un amvon in partea dreapta sau stanga. In amvon sta preotul-proroc Zaharia. Este infatisat ca un om batran, cu barba ascutita, in vesminte preotesti, putin plecat, cu mainile intinse, primind-o pe copila de trei ani, pe Maica Domnului.
Ea se afla in mijlocul scenei, langa amvon, cu mainile intinse catre Zaharia. In spatele Maicii Domnului se afla tatal ei, Sfantul Ioachim, iar langa acesta, mama ei, Sfanta Ana. In spatele sau in fata lor, o suita de fecioare purtand haine de sarbatoare, cu sfesnice in maini.
Intr-o alta scena, in spatele lui Zaharia, intr-un registru superior, este reprezentata Maica Domnului, asezata pe un scaun mai inalt, la care se ajunge pe o scara cu trei trepte. In fata ei se afla un baldachin; langa baldachin, un inger in zbor, privind spre Maica Domnului, intr-un gest de intampinare. Ea se uita in sus, catre inger, cu o mana intinsa catre el. Toti, in afara de tinerele fecioare, sunt reprezentati cu aureole.(Ghid de Iconografie bizantina, Editura Sophia, 2005)