Pe esplanada Casei de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipiului Iași se află, începând de astăzi, lucrarea „Glossă” realizată de sculptorul Vladlen Babcinețchi. Criticii de artă descriu statuia ca fiind „un omagiu adus poetului, omului și simbolului Mihai Eminescu, o invitație la meditație și introspecție”. Lucrarea este unicat și are o înălțime de 2,20 metri. Este realizată din ipsos și a fost modelată în lut. Figura poetului a fost sculptată fără utilizarea fotografiilor, în decurs de câteva zile, Vladlen Babcinețchi apelând strict la imagini interioare, ce aparțin imaginației și inspirației creatoare. Întregul proces de realizare a lucrării – turnare/finisare/patină – a durat aproximativ trei luni.
Privind fragilitatea și solitudinea portretului învăluit în mantia de piatră, lucrarea acționează conceptual asupra privitorului, asemenea unui “memento mori”, asupra efemerității existenței carnale dar și o eternizare și sacralizare a memoriei. Jocul dintre plin și gol, negativ- portretul lui Eminescu într-o suprafață concavă și pozitiv- percepția, conștientă sau nu, a sinelui în fața lucrării, lumina și umbra ce se așează distinct pe părțile corpului, permit doar pentru o clipă surprinderea în totalitate a portretului. Negativul păstrează urma luminii ca într-o amforă, martor al trecutului și viitorului, proiectând plastic o viziune universală asupra frumuseții, artistul reușind să extragă o armonie singulară a organicității materiei prin ritmicitatea adânciturilor. Spațiul doar aparent gol, din care emerge portretul, comprimă aerul, lumina soarelui și a stelelor, timpul fiind și nefiind prezent. Realitatea abstract-morală ce o subordonează pe cea concret-anatomică a lucrării, îl transformă pe artist într-un „iconar” contemporan, sigur că puterea de convingere stă în devoţiune, în bine şi frumos.. Sculptorul Vladlen Babcinețchi însufleţeşte un simbol, îl umanizează, îl extrage din atemporal şi-l oferă privitorului nu doar sub forma unui elogiu adus geniului pe un orizont al permanenţei spirituale româneşti (cu trimiteri bizantine) ci şi ca o reverenţă adusă umanităţii, a declarat criticul de artă Maria Bilașevschi.
Lucrările artistului de origine basarabeană au fost expuse atât în țară, cât și în străinătate, iar o mare parte dintre ele le putem vedea chiar în Iași. Ele sunt prezente în preajma instituțiilor, cum ar fi: bustul lui Bogdan Petriceicu Hașdeu de la Școala primară „B. P. Hașdeu” din Iași sau cel al lui Dimitrie Cantemir de la Academia Română, Filiala Iaşi. Cele mai recente lucrări ale artistului Vladlen Babchinețchi au fost dezvelite în comuna Tomești: „Ferdinand I al României” și cel al Reginei Maria. Tot aici se mai regăsesc portretul compozițional al lui Ștefan cel Mare şi Sfânt și ansamblul monumental „Spirit și Memorie”.