Organizația non-guvernamentală Teach for Romania își extinde activitatea în zona Moldovei, cu scopul de a asigura o educație de calitate pentru elevii din această regiune, cea mai defavorizată din punct de vedere socio-economic la nivel național, potrivit statisticilor. La Iași a fost deschis primul biroul Teach for Romania unde, în urma unor selecții și evaluări, educatori, învățători și profesori de învățământ gimnazial, atât debutanți, cât și profesori titulari din sistem se vor putea implica direct în programul organizației, contribuind la creșterea nivelului calității învățământului din școlile de stat.
Programul Teach for Romania reprezintă un angajament de doi ani prin care educatori, învățători sau profesori care predau într-o școală publică, de stat, cu grad de defavorizare înalt, își îmbunătățesc abilitățile pedagogice, învață noi tehnici de predare și conștientizează importanța pe care ei o au pentru viitorul copiilor.
Prin activitatea sa, Teach for Romania își dorește să crească calitatea educației în mediile
vulnerabile, contribuind la rezolvarea unor probleme stringente, precum reducerea
abandonului școlar și îmbunătățirea rezultatelor școlare, influențate negativ de factori
precum sărăcia sau infrastructura slab dezvoltată.
„Moldova, din punct de vedere socio-economic, este cea mai puțin dezvoltată regiune. Acesta este unul dintre motivele pentru care am ales să deschidem primul centru regional
la Iași. De asemenea, sunt multe comunități marginalalizate în care școlile au un risc socio-educațional crescut, reflectat în cifrele ridicate privind abandonul școlar sau rezultatele slabe la evaluările naționale”, a declarat Gabriela Dima, directorul Biroului Regional Teach for Romania.
Un al motiv pentru care Teach for Romania a decis să ofere noi oportunități de dezvoltare profesorilor din Moldova este faptul că, profesia didactică nu mai este considerată la fel de atractivă. Acest fenomen este prezent mai ales în comunitățile rurale unde cadrele didactice se confruntă cu mai multe probleme și situații față de cele care predau în școlile din oraș. Pentru a face față tuturor acestor provocări, Teach for Romania pregătește, motivează și susține profesori cu cu sau fără experiență anterioară la catedră, care își doresc să facă mai mult pentru elevii lor.
Cum poți deveni profesor sau învățător Teach for Romania
Cei care își doresc să facă parte din programul Teach for Romania și să se implice în asigurarea unei educații de calitate pentru copiii din zona Moldovei trebuie să urmeze o serie de pași. Înscrierea în program se face exclusiv online, prin completarea a două formulare. Ulterior, în etapa de selecție, candidații trec prin mai multe probe și sunt evaluați pe baza unui model intern de selecție, construit pe competențe și abilități.
„Suntem în căutarea acelor oameni motivați de a-și aduce contribuția la transformarea societății prin implicarea în educație. Oameni care caută semnificație în munca lor, care au trăit sau au văzut inechitatea și vor să contribuie la reducerea sau eliminarea ei, care încă mai cred că se poate, acolo unde mulți nu văd șanse de reușită. Oameni care au impact dincolo de clasă, în școală și comunitate”, mai spune Gabriela Dima.
După perioada de integrare, cadrele didactice încep Academia de Leadership și Pedagogie, un program de pregătire inițială care dezvoltă competențe de leadership prin intermediul unei experiențe relevante în comunități vulnerabile. Este un program intens
de șase săptămâni de pregătire, care cuprinde zeci de ore de training-uri și workshop-uri, pe trei direcții de învățare, ce vor fi dezvoltate ulterior de-a lungul celor doi ani de program: leading self (auto-cunoaștere, reflecție, reziliență), leading change (gândire
strategică, construire de relații) și competențe de învățare strategică (planificare, evaluare, facilitarea învățării, construirea culturii reușitei în sala de clasă și în cancelarie). Perioada
teoretică este dublată de cea practică, prin care profesorii pun în aplicare strategiile învățate.
„Procesul de pregătire inițială se derulează pe perioada verii, timp de șase săptămâni. Este Academia de Leadership și Pedagogie, un program intensiv de formare, care are parte teoretică și două săptămâni de parte practică, în care profesorii predau în fiecare zi la clasă. De aici urmează cei doi ani de program în care beneficiară de sprijin prin mentorat, suport metodic, implementare, dezvoltare student leadership, implicare în școală și comunitate. Au module de formare periodic”, a mai spus directorul Biroului
Regional Teach for Romania.
Anul acesta vor fi instruiți peste 30 de profesori din Moldova, iar în 2022, organizația își propune să aibă minim 50 de profesori beneficiari. Anul acesta, la nivel național, 118 cadre didactice de profesori fac parte din Teach for Romania.
„Dacă nici părinții nu au un nivel de educație foarte ridicat, unii dintre ei nu au terminat deloc școala, nu au cum să își ajute copiii oricât de mult și-au dori asta. Există dorință din partea unor părinți, dar unii nu îi mai pot ajuta de prin clasa a II-a pentru că nu știu.
Dacă vrei să îi ții aproape pe acei copii trebuie să organizezi programe de școală după școală pentru a reuși să facă față cerințelor”.
Activitatea Teach for Romania este l sprijinită de Lidl România, partener strategic din 2017, care a făcut posibilă deschiderea biroului Teach for Romania din Moldova cu un an mai devreme. În ultimii cinci ani, compania a realizat anual și o campanie în magazine, prin care, la achiziţionarea oricărui produs din gama Şcoala în coolori vesele, a donat câte 1 leu programului Teach for Romania. După ediția din acest an, alături de clienții săi, Lidl România, a donat 1.300.000 lei către Teach for Romania. Suma strânsă anul acesta va contribui la recrutarea, formarea și susținerea unei noi generații de profesori Teach for Romania.
Pentru mai multe detalii despre programul Teach for Romania și activitatea lor din zona Moldovei, puteți acces website-ul:https://teachforromania.org/.