Primăria Municipiului Iași a găzduit marți, 21 iunie, o întâlnire de lucru cu reprezentanții conducerii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu o serie de teme deosebit de importante pentru întreaga regiune a Moldovei:
– stadiul realizării proiectelor Autostrăzii A 7 „a Moldovei” și A 8 „a Unirii”,
– stadiul realizării tronsonului de autostradă Iași – Ungheni și soluțiile pentru crearea unei căi de acces către viitorul Spital Regional de Urgență,
– stadiul realizării șoselei de centură de trafic ușor a Municipiului Iași,
– stadiul realizării proiectului de lărgire a tronsonului de drum național Rond Vânători – bd. C. A. Rosetti.
Pe lângă reprezentanții conducerii CNAIR și ai firmelor de proiectare care realizează documentația A 8 „a Unirii” (Consitrans și Acciona), la discuții au participat primarul Mihai Chirica și alți reprezentanți ai Primăriei, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, Parlamentului, Prefecturii, Consiliului Județean și Consiliului Local Iași.
„A fost o întâlnire constructivă, în care am clarificat multe aspecte și, mai important, am stabilit o serie de termene clare pentru emiterea unor avize, predarea documentațiilor și lansarea unor proceduri de achiziție. De aceea, am convenit să avem astfel de discuții și în acest format lunar, tocmai pentru a putea monitoriza eficient stadiile proiectelor și pentru a rezolva eventualele blocaje. Salut deschiderea și implicarea celorlalți participanți și am convingerea că proiectanții vor începe să predea documentațiile cât mai repede. Vestea cea mai bună este că am ajuns la un consens – noi, autoritățile locale, autoritățile centrale și liderii politici – privind necesitatea susținerii proiectului Autostrăzii A 8 și, în special, al segmentului Târgu Neamț – Târgu Mureș, drept obiectiv prioritar al întregii Moldove”, a declarat primarul Mihai Chirica.
În ceea ce privește Autostrada A 8, în prezent studiile geotehnice sunt realizate în proporție de 60% pentru tronsonul Moțca – Ungheni, ceva mai avansate fiind pe segmentul Moțca – Podu Iloaiei, fiind executate foraje pe 4.600 de metri liniari și recoltate probe de laborator. Până pe 10 iulie consultanții de la JASPERS vor prezenta studiul multicriterial pe baza căruia va fi stabilit traseul definitiv al tronsonului Târgu Neamț – Ungheni. Potrivit angajamentului directorului CNAIR, până în luna decembrie a acestui an va fi lansată licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de construire a primului tronson din Autostrada A 8, Moțca – Pașcani – Târgu Frumos.
Autostrada A 8 „a Unirii” ar urma să aibă circa 320 de kilometri, împărțiți în cinci loturi: Târgu Mureș – Sovata – Ditrău (92 kilometri), Ditrău – Târgu Neamț (119 kilometri), Târgu Neamț – Lețcani (61 kilometri), Lețcani – Ungheni (34 kilometri) și podul peste Prut, cu plecare din Ungheni (un kilometru).
Autostrada A 7 „a Moldovei” este considerată a fi o adevărată coloană vertebrală a infrastructurii rutiere din Moldova. Cu o lungime de 440 kilometri, ea este concepută pe traseul Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret.
În ceea ce privește finanțarea celor două autostrăzi, A 7 și capetele Autostrăzii A 8, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (23 kilometri), Leghin – Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Neamț (Moțca) – Ungheni (inclusiv podul) ar putea fi construite din fondurile alocate prin Planul Național de Relansare și Reziliență, iar tronsonul din A 8 Miercurea Nirajului- Leghin și prin fonduri din Programul Operațional Transport 2021 – 2027.