Livratorii, șoferii sau alți freelanceri de pe platformele digitale ar putea fi reclasificați drept angajați!

0
86

După anii de pandemie, timp în care felii consistente din economie și din piața muncii au migrat în online, instituțiile europene lucrează la un nou cadru pentru economia platformelor digitale.

De departe, cea mai controversată e o propunere de directivă care ar impune o prezumție de angajare pentru oamenii care lucrează pe platforme. Cu alte cuvinte, dacă bifează anumite criterii stabilite de Comisia Europeană, livratorii, șoferii sau alți freelanceri de pe platforme digitale vor fi reclasificați automat drept angajați. Angajații cui, nu e tocmai clar în acest moment. Ulterior, prezumția de angajare se poate contesta și, după caz, reclasificarea se poate menține sau respinge, în instanță.

Scopul măsurii e să ofere condiții mai bune de muncă și drepturi sociale persoanelor care lucrează pe astfel de platforme, să le protejeze de abuzuri și să le ajute să înțeleagă mai bine cum funcționează algoritmii în baza cărora li se dă de lucru. Astfel, spune Comisia, vor avea venituri mai stabile.

Pe hârtie, sunt idei cât se poate de corecte și de fundamentate. Deocamdată, după cum vom vedea, felul în care vor fi puse ele în aplicare pare că va da mai multe bătăi de cap decât soluții la niște nevoi reale.

Panorama a discutat cu toate marile platforme prezente pe piața din România: Glovo, Bolt, Uber și Tazz by Emag. Cu excepția Tazz, care e mult mai reținută în comentarii și se rezumă la „urmărit cu atenție”, toate celelalte nu au nicio reținere în a se declara dezamăgite de propunerile Executivului UE. Ele spun că vom vedea un efect de bumerang odată cu această directivă.

Unde Comisia zice că lucrătorii reclasificați vor avea venituri mai stabile, platformele spun că mulți dintre ei nu vor mai avea venituri defel, pentru că nu-și vor mai putea continua activitatea. Astfel, drepturile de pe hârtie pot deveni inutile dacă nu mai sunt oameni de protejat.

În sondaje de opinie – comandate, e drept, de industrie -, și curierii, și șoferii spun pas! Preferă ca lucrurile să rămână așa cum sunt, dar să nu se atingă nimeni de cel mai important avantaj al muncii pe platforme: flexibilitatea.

Și autoritățile române se tem că ideea va face mai mult rău decât bine, în primul rând pentru că lasă multe lucruri nelămurite pe partea de implementare.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments