entitățile și întreprinderile publice trebuie să permită oricui accesul, fie persoană fizică, fie persoană juridică, la majoritatea datelor pe care le dețin, iar cei ce le obțin le pot prelucra, reutiliza și redistribui apoi, potrivit unei legi apărute acum câteva zile. Chiar dacă legea e în vigoare deja, pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, autoritățile trebuie să vină și cu norme metodologice în acest sens.
Legea 179/2022, ce se aplică deja de vineri, reglementează cadrul juridic al reutilizării datelor și documentelor aflate în posesia entităților și a întreprinderilor publice, pe care acestea le-au creat în cadrul activității proprii, inclusiv în scopul dezvoltării unor noi produse și servicii informaționale, precum și modalitățile practice de facilitare a reutilizării lor.
Ce date pot fi reutilizate? Potrivit legii, cele regăsite în documentele existente deținute de entitățile publice, în cele existente deținute de întreprinderile publice și cele provenite din activitatea de cercetare.
Pe de altă parte, legea nu se aplică:
- documentelor deținute de entitățile publice care nu se circumscriu sferei de activitate a acestora;
- documentelor deținute de întreprinderi publice produse în afara domeniului de aplicare a furnizării serviciilor de interes general și celor legate de activități expuse direct concurenței;
- documentelor asupra cărora terții dețin drepturi de proprietate intelectuală;
- documentelor precum datele sensibile sau cu regim special – cele ce țin de protecția securității naționale, apărarea statului sau siguranța publică, confidențialitatea datelor statistice sau secretul comercial, inclusiv dreptul de proprietate intelectuală;
- documentelor la care accesul este exclus sau restrâns din motive legate de informații sensibile privind protecția infrastructurilor critice;
- documentelor la care accesul este restrâns potrivit regimurilor de acces în condițiile legii, inclusiv cazurilor în care cetățenii sau entitățile juridice trebuie să facă dovada unui interes special pentru a obține accesul la documente;
- siglelor, stemelor și însemnelor;
- documentelor la care accesul este exclus sau restrâns potrivit regimurilor de acces, din motive legate de protecția datelor cu caracter personal și părților din documentele accesibile potrivit respectivelor regimuri care conțin date cu caracter personal a căror reutilizare a fost definită prin lege ca fiind incompatibilă cu legislația privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal sau ca aducând atingere protecției vieții private și integrității persoanei;
- documentelor deținute de radiodifuziunile publice și filialele acestora, precum și de alte organisme sau filiale ale acestora pentru furnizarea unui serviciu public de radiodifuziune;
- documentelor deținute de instituții de cultură, altele decât bibliotecile, inclusiv bibliotecile universitare, muzeele și arhivele;
- documentelor deținute de instituții de învățământ preuniversitar și de instituțiile de învățământ superior, altele decât cele din cercetare;
- altor documente decât cele asupra cărora terții dețin drepturi de proprietate intelectuală deținute de entități care desfășoară activități de cercetare și de entități care finanțează activități de cercetare, inclusiv entități constituite pentru transferul rezultatelor cercetării.
Astfel, potrivit legii, orice persoană fizică sau juridică poate adresa oricărei entități publice o solicitare de reutilizare a unor documente. Acestea sunt definite ca orice conținut informațional sau orice parte a unui astfel de conținut, indiferent de forma de stocare a datelor, pe hârtie, în formă electronică sau sub formă de înregistrare audio, video sau audiovizuală.
Solicitarea se poate depune în format digital sau în format hârtie, cu respectarea condițiilor privind identificarea solicitantului cu nume, prenume sau denumirea entității și adresa de corespondență și a documentelor solicitate și scopul pentru care urmează să fie utilizate.
Comunicarea documentelor solicitate se face gratuit sau contra unei taxe (stabilită de fiecare entitate în parte), dar reutilizarea documentelor este complet gratuită.
Entitățile publice sunt obligate prin lege să pună documentele la dispoziția solicitantului în vederea reutilizării în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii. Termenul poate fi prelungit cu 20 de zile lucrătoare, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul documentelor solicitate și de urgența solicitării.