Un sistem de protecţie care constă în parapete pe rulouri este montat, în prezent, pe o porţiune din DN28, care leagă municipiile Roman şi Iaşi, potrivit unui comunicat al Sindicatului Drumarilor Elie Radu, care reuneşte angajaţi ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
‘Lucrările au început din luna aprilie şi sunt în desfăşurare. Proiectul reprezintă un sistem de protecţie inovativ conceput pentru a evita evenimentele rutiere soldate cu leziuni mortale. Sistemul de protecţie este rar întâlnit, această nouă soluţie inovativă fiind implementată pe puţine drumuri publice. Vehiculele care intră în contact cu acest sistem de protecţie sunt redirecţionate înapoi pe calea de rulare, fiind astfel eliminat riscul coliziunii frontale’, se precizează în comunicatul sindicatului.
Lucrările de montare a parapetelor se realizează între localităţile Războieni şi Bălţaţi din judeţul Iaşi, pe DN28. Acestea au început la sfârşitul lunii aprilie şi sunt încă în desfăşurare. Măsura face parte dintr-un proiect al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la nivel naţional, pentru reducerea riscului de accidente rutiere grave pe anumite sectoare de drum.
Caracteristicile tehnice au permis sistemului de protecţie să obţină rezultate pozitive deosebite în ‘crash teste’ de siguranţă rutieră, performanţele superioare fiind datorate elementelor avansate de siguranţă şi design. Sectorul de drum pe care urmează să fie implementată această măsură a fost selectat în urma analizării mai multor tronsoane pe care se produc accidente, menţionează sursa citată.
DN 28 este un drum naţional care leagă Romanul de Iaşi şi mai departe de graniţa cu Republica Moldova prin Albiţa. Drumul porneşte din DN2 în dreptul localităţii Săbăoani. Pe sectorul dintre Săbăoani şi Municipiul Iaşi, ce coincide cu tronsonul drumului european de categorie B cu indicativul E 583, s-au produs numeroase accidente rutiere soldate cu zeci de morţi şi răniţi. Potrivit sindicatului, motivele au fost neadaptarea vitezei, depăşirea liniilor continue, oboseala la volan şi neatenţia la ceilalţi participanţi la trafic.
‘De asemenea, au fost luate măsuri de îmbunătăţire a siguranţei rutiere, prin amenajarea intersecţiilor cu drumurile secundare din localităţi, sensul giratoriu de la ieşirea din Leţcani către Iaşi, execuţia unor marcaje rutiere suplimentare de scoatere în evidenţă a sectoarelor de drum cu risc sporit de producere a accidentelor, montarea de parapete rutiere de protecţie pe zona mediană a drumului cu rolul de reducere a accidentelor rutiere prin coliziune frontală (exemplu: accidentul din 1 februarie din localitatea Bălţaţi soldat cu decesul a 7 persoane). Totodată, angajaţii CNAIR, pe unele sectoare de drum cu risc sporit de producere a accidentelor, au suplimentat semnalizarea rutieră verticală prin amplasarea unor indicatoare rutiere de reglementare cu rol de reducere a vitezei de circulaţie (exemplu: sectorul dintre localităţile Leţcani şi Podul Iloaiei)’, subliniază comunicatul.
Documentul atrage, însă, atenţia că, din cauza nerespectării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic, pe sectorul dintre Săbăoani şi Municipiul Iaşi, se produc în continuare accidente rutiere grave, soldate cu morţi şi răniţi. În context, reprezentanţii companiei de drumuri consideră că în aceste zone sunt necesare variante de centuri ocolitoare ale zonelor aglomerate, cum este oraşul Podul Iloaiei, unde în unele zile cozile la intrare şi ieşirea din oraş sunt de câţiva kilometri.