Recent s-a încheiat un protocol, între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Registrul Auto Român (RAR), pentru transferul de informații despre persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din Uniunea Europeană (UE). Astfel, RAR a anunțat că deja implementează acest protocol la toate reprezentanțele sale.
Acest transfer de date este impus de Ordonanța de urgență a Guvernului 120/2021, care se aplică deja de la începutul lunii octombrie 2021, scopul fiind prevenirea fraudelor cu TVA. Însă protocolul a fost pus în aplicare aproape zece luni mai târziu, pentru că, potrivit unui comunicat recent al RAR, acesta este aplicat în toate reprezentanțele Registrului abia din 25 iulie 2022.
„Începând cu data de 25 iulie 2022, RAR aplică prevederile OUG 120/2021, în baza căreia a fost elaborat protocolul încheiat cu ANAF, pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE și pentru care se solicită eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România. Astfel, RAR eliberează CIV doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o țară membră UE și care este menționată în documentele de achiziție.
Pe lângă certificatul de înmatriculare, achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte și documentele de achiziție intracomunitară (de exemplu, factură sau contract de vânzare-cumpărare). Reprezentanții RAR se asigură că solicitantul activității este fie achizitorul intracomunitar, fie împuternicitul acestuia”, scrie în anunțul RAR.
Din moment ce documentele de achiziție trebuie scanate de RAR și transmise la ANAF, acestea trebuie prezentate într-o formă lizibilă – fie în original, fie în copie.
Potrivit ordonanței, persoana fizică sau juridică ce cumpără mașini la mâna a doua din UE este și cea care trebuie să se prezinte la RAR pentru formalități (personal sau prin împuternicit), inclusiv pentru a obține CIV.
Totodată, în baza protocolului, RAR transmite la ANAF, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE. În baza procedurii, ANAF poate bloca timp de cinci zile eliberarea CIV.
„În situația în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF. Solicitantul activității va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum cinci zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informații poate fi contactată această autoritate”, mai scriu cei de la RAR.