Procedura pentru amânarea ratelor la credite, pusă în dezbatere. Care sunt condițiile

0
103

Deși joi era ziua în care normele de aplicare ale actului normativ ce oferă posibilitatea amânării ratelor la credite trebuiau să fie adoptate de către Guvern, abia atunci a pus Ministerul Finanțelor (MF) în dezbatere publică proiectul cu pricina. Pentru ca persoanele fizice să poată accesa această măsură de sprijin vor trebui să nu aibă rate restante, iar persoanele juridice să aibă încasări sau rezultate nete cu cel puțin 25% mai mici decât cele din 2021.

Potrivit prevederilor OUG 90/2022, MF trebuia să elaboreze normele de aplicare care să stea la baza amânării ratelor la credite, sub forma unei hotărâri, pe care Guvernul să le aprobe până pe 14 iulie. Totuși, în seara aceleiași zile, ministerul abia a pus în dezbatere publică procedura necesară.

Proiectul de HG elaborat de MF prezintă condițiile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele fizice care au contractat credite din programele „Prima casă”, „Noua casă”, dar și alte tipuri, precum și împrumuturile deținute de persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), cele familiale (IF), profesiile liberale, dar și firme.

Perioada de acordare a facilităților de amânare la plată a ratelor scadente aferente creditelor se va putea face pentru una până la nouă luni, în funcție de preferințele celor împrumutați, indiferent că sunt persoane fizice sau nu.

Pentru ca persoanele fizice care au contractat credite în cadrul programelor Prima/Noua casă să își poată amâna ratele, vor trebui îndeplinite următoarele condiții:

  • creditele au fost acordate până la data de 30 aprilie 2022 inclusiv;
  • finalul de rambursare a creditului are loc după data solicitării amânării ratelor;
  • nu au înregistrat restanţe în ultimele șase luni şi nici la data solicitării amânării ratelor.

Pentru ca persoanele fizice ce dețin credite prin Prima/Noua casă să poată accesa facilitatea de suspendare, trebuie să transmită o solicitare creditorului cel mai târziu în termen de 30 de zile de la data emiterii de către Banca Națională a României a reglementărilor necesare pentru raportarea creditelor potrivit OUG 90. Facilitățile prevăzute de OUG 90 vor putea fi acordate persoanelor fizice doar până la atingerea limitei de vârstă la terminarea contractului prelungit.

Aceste credite vor putea fi prelungite cu echivalentul perioadei în care plata ratelor a fost suspendată. Dobânda aferentă perioadei de suspendare se va calcula potrivit prevederilor contractului de credit, iar plata se va face eșalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu prima lună după terminarea perioadei de amânare.

Cât privește suspendarea altor tipuri de credite decât cele din programele Prima/Noua casă, condițiile sunt similare, cu următoarele adăugiri:

  • cei împrumutați pot beneficia doar o singură dată de suspendarea ratelor pentru fiecare împrumut;
  • creditul nu se încadrează în categoria creditelor revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, al descoperitului de cont şi al liniilor de credit acordate persoanelor fizice şi juridice.

Pentru ca persoanele juridice să ceară amânarea ratelor vor trebui să fie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

  • reprezentantul legal va prezenta o declarație pe propria răspundere din care să reiasă scăderea, în contextul crizei provocate de războiul din Ucraina, cu minimum 25% a mediei rezultatelor nete contabile lunare pe ultimele trei luni anterioare solicitării amânării ratelor, față de perioada similară din 2021, și a diferenței dintre încasări și plăți pentru PFA-uri, II-uri, IF-uri și profesiile liberale. Pentru cei nou înființați, raportarea se va face la media rezultatelor de la înființare;
  • reprezentantul legal va prezenta o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că persoana juridică nu va distribui/ plăti dividende pe perioada amânării ratelor, precum și că nu va acorda sau rambursa credite către acționari. Prin excepție, întreprinderile publice, așa cum sunt ele definite de OUG 109/2011, vor putea distribui/plăti dividende în această perioadă;
  • nu au fost înregistrate incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăţi în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele şase luni anterioare datei solicitării;
  • nu se află în insolvență la data solicitării, conform Oficiului Național al Registrului Comerțului, și nici nu a fost începută o procedură de executare silită de către un alt creditor, nu beneficiază de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor cu un creditor în ultimele trei luni înainte de finalul lui iunie;
  • nu înregistrează un nivel al activului net sub jumătate din capitalul social, potrivit situațiilor fiscale de la finalul lui 2021, pentru entitățile care au obligația întocmirii lor;
  • prezintă acordul codebitorilor, garanților și fideiusorilor. În cazul creditelor acordate cu garanții guvernamentale, acordul statului va fi implicit.

Băncile vor analiza solicitările și vor trebui să dea un răspuns de aprobare sau respingere a cererii, ori prin scrisoare fizică sau email, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitării complete.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments