De la izbucnirea războiului din Ucraina până în august, preţurile la aceste articole ce se găsesc aproape mereu în coşul de cumpărături al românilor au crescut cu rate cuprinse între 14,4 şi 22,9%, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor de la Consiliul Concurenţei.
Pentru această analiză, au fost studiate preţurile şi evoluţiile la circa 20 de produse alimentare, cele care se găsesc în mod uzual în coşul de consum. Preţurile sunt calculate ca o medie per categoria de produs menţionată şi sunt analizate doar preţurile din comerţul modern, sector ce numără peste 4.000 de supermarketuri, hipermarketuri, magazine de proximitate modernă şi discount.
Valoarea coşului mediu a crescut cu aproape 20%, față de acum doi ani
„Consiliul Concurenţei monitorizează constant evoluţia preţurilor la produsele alimentare, în special pentru cele de bază, care fac parte din coşul de consum. De la începutul pandemiei de coronavirus, autoritatea a cerut periodic companiilor date pentru diferite produse de bază, pentru a identifica eventualele înţelegeri între firme pentru a creşte artificial preţurile“, spun reprezentanţii Consiliului Concurenţei.
Un coş de cumpărături ce cuprinde unele dintre principalele alimente consumate în mod constant de români costa, în medie, în august 2022, în marile reţele de supermarketuri, hipermarketuri şi discount, 170 de lei.
Preţul este cu 9,2% mai mare decât în martie 2022, prima lună ce a marcat începutul războiului ruso-ucrainean şi totodată galopul preţurilor.
Faţă de martie 2020, începutul pandemiei şi perioada considerată de mulţi drept cea cu cele mai mici preţuri, valoarea coşului mediu a crescut cu aproape 20%.