Anul acesta vom crea 100 de joburi noi. Vom deschide 14 magazine. Avem un target clar: să fim numărul unu, lider de piaţă”, a spus Torsten Toeller, fondator şi CEO al Fressnapf, în cadrul unei conferinţe de presă organizate recent, la care a venit relaxat, în jeanşi rupţi şi cu o atitudine plină de umor.
A ales România pentru noua extindere deoarece consideră că e una dintre economiile cu cele mai dinamice creşteri, având totodată şi exemplul de succes al altor retaileri germani, precum Kaufland, Lidl, dm drogerie markt şi nu numai. „E o chestiune de dimensiune şi scalare.
În prezent, compania a deschis deja trei magazine şi are în plan să ajungă la număr total de 14 unităţi până la finele anului, vizând în continuare o creştere organică, cu un număr anual de 10-15 noi deschideri, pentru ca în final să atingă un număr de circa 100 de magazine în România. Şase din cele 14 unităţi vor funcţiona în cadrul centrelor comerciale administrate de Nhood, şi anume: Drumul Taberei, Centrul Comercial Auchan Berceni şi Pallady, în Bucureşti, Craioviţa (Craiova), Şagului (Timişoara) şi Ploieşti. Următoarele două magazine îşi vor deschide porţile la Oradea şi Piteşti.
Antreprenorul spune că, de obicei, investiţia într-un magazin se ridică la 400.000-500.000 de euro. Jucătorul a anunţat totodată, fără a dezvălui valoarea tranzacţiei, şi preluarea a 11 locaţi SuperZoo (companie cu venituri de aprox. 2,8 mil. lei în 2021, potrivit Mfinanţe.ro), incluzând echipele, până la 1 octombrie, şase locaţii urmând să fie renovate, rebranduite şi redeschise ca Fressnapf până la această dată, iar celelalte, ulterior. Antreprenorul spune că nu ţinteşte o categorie de clienţi anume, ci se adresează tuturor.
Ce observă însă e că în ceea ce-i priveşte pe clienţii de vârstă medie şi înaintată, aceştia au tendinţa să îşi facă cumpărăturile cu preponderenţă în magazinele fizice, iar cei mai tineri, online. Dacă în celelalte ţări în care Fressnapf e prezent, marja de vânzări offline vs. online e de circa 85-90% versus 10-15%, în România spune că online-ul nu e încă atât de dezvoltat, dar se fac investiţii constante în centrele de distribuţie, astfel încât se aşteaptă la o cotă similară, dar mai târziu – în aproximativ 5 ani.
„Lucrăm din greu să combinăm canalele offline şi online, iar în final să construim un ecosistem în care să includem nu doar produse, ci şi servicii, de la îngrijire de zi la dogsitter, frizerie şi aşa mai departe.” Compania a adus în România un portofoliu de 130 de branduri, din care 16 sunt branduri proprii, procentajul de vânzări fiind de 50-50. În ceea ce priveşte zona de producţie, momentan nu ia în calcul să înceapă producţia proprie, ci preferă să ajute producătorii să investească în capacitatea de producţie, „pentru că avem nevoie de o capacitate mai mare”.
Business german de inspiraţie americană
„Am fondat compania în urmă cu 32 de ani, după o vizită în SUA, unde am vizitat un magazin PetSmart (cel mai mare jucător american de profil – n.red.). Am vrut să aduc conceptul în Germania, dar toţi mi-au spus că e o idee proastă, că nu e nevoie de asta în piaţă, că nu voi avea succes”, povesteşte antreprenorul. Asta nu l-a ţinut însă în loc. „Aşa sunt eu. Am încercat întotdeauna să fiu împotriva normalului, să provoc regulile.” După câteva luni însă, ajunsese aproape în pragul falimentului. Aşa că a decis să schimbe tactica şi preţurile, a început un marketing agresiv şi aşa a apărut ideea francizei (MaxiZoo). Până în prezent, compania s-a extins în 12 pieţe, funcţionând cu peste 1.700 de magazine. În casa antreprenorului şi-au găsit adăpost, printre alte animăluţe, şi trei căţei abandonaţi. „Soţia mea culege câini ai străzii. Că doar aşa m-a găsit şi pe mine”, glumeşte el. Toeller a mai povestit pentru Business MAGAZIN că, dacă cel mai mare vis al său este ca oamenii şi animalele să nu mai moară de foame, ca toată lumea să aibă apă şi mâncare bună şi suficientă, un vis antreprenorial nu a existat, „nu am avut un target general”. Şi asta pentru că, dacă şi-ar fi propus, de exemplu, să ajungă la 1.000 de magazine sau la venituri de 1 miliard de euro, când ar fi atins ţinta, visul ar fi luat sfârşit. Aşa că şi-a setat ca obiectiv dezvoltarea continuă, dintr-un magazin într-o companie omnichannel, dintr-o companie omnichannel într-un ecosistem. Îşi doreşte, în continuare, o creştere sustenabilă şi în următorii 10-15 ani. „Îmi doresc să creez această transformare, să creez un ecosistem şi un loc de muncă ideal pentru 16.000 de oameni. Nu o să mă opresc niciodată din muncă, nu o să mă opresc niciodată din a fi antreprenor. Nu iau în calcul vânzarea companiei. Am o echipă de management puternică, pot să le acord mai multă responsabilitate şi să creez un ecosistem de o complexiate maximă. Dacă vrei să manageriezi complexitate, trebuie să o transformi în simplitate, iar simplitatea e să le oferi oamenilor mai multă responsabilitate. Ajută-i să evolueze, oferă-le nişte responsabilitate.”