Începând cu 1 octombrie 2022, Sistemul Informatic de Monitorizare Electronica este functional în municipiul Bucuresti si judetele Iasi, Mures si Vrancea, pentru monitorizarea prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronica, în urma aplicarii masurilor în cazul emiterii ordinului de protectie provizoriu, ordinului de protectie si ordinului european de protectie.
În perioada octombrie 2022 – decembrie 2025, în urma aplicarii masurilor în cazul emiterii ordinului de protectie provizoriu, ordinului de protectie si ordinului european de protectie, se poate dispune masura monitorizarii electronice prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronica.
Conform H.G. nr. 1025 din 10 august 2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice si organizatorice privind functionarea în sistem-pilot, precum si a celor privind operationalizarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronica (publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 809/17.08.2022), monitorizarea electronica în sistem pilot urmeaza sa se aplice în trei etape, determinate prin raportare la cazurile de aplicare si la aria teritoriala la nivelul careia urmeaza sa fie operationalizat sistemul, dupa cum urmeaza:
a) prima etapa – în perioada 2022 – 2023 – la nivelul municipiului Bucuresti si al judetelor Iasi, Mures si Vrancea;
b) a doua etapa – în anul 2024 – la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la lit. a) si la nivelul judetelor Bacau, Brasov, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Covasna, Giurgiu, Galati, Harghita, Ilfov, Mehedinti, Neamt, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Salaj, Teleorman, Vaslui si Vâlcea;
c) a treia etapa – în anul 2025 – la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la lit. a) si b) si la nivelul judetelor Alba, Arad, Arges, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Braila, Buzau, Constanta, Dâmbovita, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomita, Maramures, Olt, Suceava, Timis si Tulcea.
Pentru unitatile din prima faza a programului pilot, au fost identificate si amenajate spatiile destinate desfasurarii activitatilor de monitorizare electronica, procedura de dotare a acestora cu logistica necesara desfasurarii activitatii de monitorizare electronica fiind definitivata.
Utilizarea sistemelor electronice permite o crestere a gradului de asigurare a masurilor de protectie a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezinta o masura de constrângere, ci o metoda de monitorizare/supraveghere, care permite urmarirea modului de respectare a masurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare. Utilizarea acestor sisteme nu echivaleaza cu protectia integritatii fizice a persoanelor protejate, însa permite adoptarea unor masuri pentru prevenirea si contracararea unui eventual contact fizic între victima violentei domestice si agresor, sau pe viitor, respectarea regulilor impuse de executarea masurii arestului la domiciliu si a supravegherii la distanta.
Monitorizarea se va realiza automat, fara interventie umana, sistematic si exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora si în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate si a persoanei/persoanelor protejate, care poarta dispozitivele electronice, va fi cunoscuta doar de organul de supraveghere care creeaza semnalarea.
Pentru monitorizarea electronica sunt stabilite roluri clare, reguli si proceduri de monitorizare, alertare si interventie, prin partajarea informatiilor, astfel încât, în cadrul monitorizarii, sa nu fie cunoscute datele purtatorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea interventiei umane, acolo unde este posibil, si înlocuirea acesteia cu reguli obiective.
Dupa introducerea în sistem a semnalarii, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale celui care poarta dispozitivul electronic. Numai în masura în care va fi generata o alerta (ce notifica încalcarea unei reguli stabilite) va fi posibila asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare, prin preluarea, în mod automat, odata cu generarea alertei si transmiterea acestora, împreuna cu alte date de interventie, catre dispeceratul S.I.M.E. si S.N.U.A.U. 112 si astfel, catre cel mai apropiat organ de ordine publica, pentru interventie.
Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheata, în cazul aplicarii ordinului de protectie provizoriu si ordinului de protectie, al aplicarii ordinului european de protectie, control judiciar si control judiciar pe cautiune, executarii masurii arestului la domiciliu, supravegherii la distanta, este alcatuit dintr-o componenta de tip bratara, care va fi atasata la glezna sau, prin exceptie, la bratul persoanei.
Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheata de producerea unei alerte. Alertele vizate sunt alerta de apropiere, alerta de parasire neautorizata a imobilului, alerta de depasire neautorizata a unui perimetru stabilit (zona de incluziune), alerta de intrare neautorizata într-un perimetru stabilit (zona de excluziune), alerta de atingere a nivelului critic de descarcare a acumulatorului si altele.
Inspectoratul General al Politiei Române, în calitate de autoritate contractanta, a semnat, la data de 1 septembrie 2022, acordul-cadru pentru achizitia sistemului informatic si a 15.000 de kituri de monitorizare, în vederea implementarii Sistemului Informatic de Monitorizare Electronica.