Compania britanică Rolls-Royce a anunțat că a reușit să facă să funcționeze cu succes un motor de avion pe bază de hidrogen, o premieră mondială în domeniul aviației, care marchează un pas important pentru a dovedi că acest gaz ar putea fi esențial pentru decarbonizarea transportului aerian, scrie Reuters.Testul la sol, care a folosit un motor de avion regional Rolls-Royce AE 2100-A modificat, a utilizat hidrogenul verde creat de energia eoliană și a valurilor, a declarat luni compania britanică.
Rolls și partenerul său în programul de testare easyJet încearcă să demonstreze că hidrogenul poate furniza în mod sigur și eficient energie pentru motoarele aeronavelor civile.Aceștia au declarat că plănuiesc deja un al doilea set de teste, cu ambiția pe termen mai lung de a efectua teste de zbor.
Hidrogenul este una dintre tehnologiile concurente care ar putea ajuta industria aviatică să își atingă obiectivul de a deveni net zero până în 2050.Constructorul de avioane Airbus colaborează cu producătorul de motoare franco-american CFM International pentru a testa tehnologia de propulsie cu hidrogen.
Acesta a declarat în februarie că intenționează să monteze o versiune special adaptată a unui motor de generație actuală în partea din spate a unui avion de testare A380 superjumbo.
Constructorul de aeronave a declarat însă Uniunii Europene în 2021 că majoritatea companiilor aviatice se vor baza pe motoarele cu reacție tradiționale până cel puțin în 2050.
Trecerea la motoare alimentate cu hidrogen ar necesita o reproiectare completă a celulelor aeronavelor și a infrastructurii din aeroporturi.
Eric Schulz, directorul executiv al SHZ Consulting, a declarat în iulie că schimbările de design sunt atât de masive încât ar fi nevoie de mai mult de o generație de aeronave pentru a ajunge acolo.Alte tehnologii susținute de companii precum Rolls-Royce includ motoare electrice, care ar fi inițial potrivite pentru zboruri scurte, și combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF).
Motoarele care sunt deja în funcțiune pot folosi un amestec de SAF și combustibili convenționali, dar acesta este produs în prezent doar în cantități infime.
Acesta ar putea fi produs în cele din urmă prin combinarea carbonului capturat din aer cu hidrogenul verde, dar procesul este intensiv din punct de vedere energetic și nu este încă disponibil pe scară largă.