ING Hubs România, un hub global de tehnologie al grupului ING (2017), fabrica de căşti wireless Sennheiser, cu etichetă „made in Braşov din 2018, discounterul german de modă Kik care în 2018 deschidea primul magazin în România, iar la finalul acestui an a bifat deja locaţia cu numărul 100, Abatorul Periş, companie creată pornind de la activele unui brand ajuns în faliment sau Optical Investment Group/OPTIblu, grupul sub care fondul Innova a strâns sub o umbrelă achiziţiile din ultimii ani sunt câteva dintre companiile create în ultimii cinci ani şi identificate de ZF cu un salt spectaculos al businessului în ultimii ani.
ZF a identificat 20 de companii dinamice create în perioada 2017-2021, practic cu o prezenţă de maxim cinci ani pe piaţa locală, companii care arată la ce dimensiune poate ajunge un business care se aşează pe o nişă de piaţă, care găseşte un cadru potrivit pentru producţie, un spaţiu de retail sau care foloseşte resursa umană valoroasă şi bine pregătită pentru a răspunde din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara sau Iaşi unor nevoie globale de zeci de miliarde de euro anual.
Analiza acestor businessuri a fost inclusă în catalogul ZF Cele mai dinamice companii din România, un proiect editorial aflat la a doua ediţie şi care a apărut pe piaţă în octombrie.
Companii create în 2017
♦ ING HUBS – peste 1.000 de locuri de muncă în numai cinci ani.
ING Hubs România, companie înfiinţată în 2017, este un hub global de tehnologie care furnizează peste 150 de servicii de dezvoltare software, management al datelor, risc non-financiar şi audit.
Compania a pornit sub numele de ING Tech, însă recent şi-a schimbat denumirea în ING Hubs România, întrucât a adăugat în portofoliul său trei arii noi de activitate care completează zona tech – audit tech, NFR (servicii de compliance – verificare de clientelă, tranzacţii) şi operaţiuni de retail.
Zona tech rămâne însă în continuare activitatea principală a hub-ului, întrucât echipa de ingineri a ING Hubs România oferă, în total, servicii pentru 24 de unităţi ale ING din mai multe ţări.
ING Hubs este una dintre cele mai dinamice companii înfiinţate în ultimii cinci ani, ceea ce se vede atât prin prisma creşterii cifrei de afaceri de la an la an, cât şi prin numărul de locuri de muncă create. În 2018, compania avea 540 de angajaţi, iar anul trecut numărul lor a depăşit 1.000.
♦ ASCENDIS WELLNESS/SUN WAVE PHARMA – ambiţia de a ridica o fabrică de medicamente de la zero
Ascendis Wellness SRL/Sun Wave Pharma, companie specializată în producţia de suplimente naturale, care îl are în conducere, printre alţii, şi pe Dragoş Dinu, executivul care a condus A&D Pharma, are în plan ca în următorii trei-patru ani să deschidă şi o fabrică proprie în România.
În 2008, compania a fost fondată de Yogish Agarwal, fostul country manager în România al gigantului farmaceutic indian Ranbaxy (Terapia). Ulterior, fondatorul a vândut compania, iar în prezent nu mai este implicat în cadrul Sun Wave Pharma.
Prima schimbare de acţionariat a companiei a fost în 2017, când sud-africanii de la Ascendis Health au preluat Sun Wave Pharma. În octombrie 2021, două fonduri de investiţii, Letter One şi Blantyre Capital, au preluat acţionariatul complet. Bedros Kalfayan a fost numit CEO al Sun Wave Pharma din ianuarie 2022. El vine cu o experienţă de 15 ani în Beiersdorf, unde, cel mai recent, a fost country general manager Polonia şi Ţările Baltice.
Portofoliul de produse al companiei include 74 de formule şi acoperă categorii precum sănătatea intestinului, creierului, ficatului, infecţia tractului urinar, sănătatea articulaţiilor, vitaminele, mineralele şi suplimentele, răceala şi gripa, sănătatea femeilor, fertilitatea.
♦ SENNHEISER – căştile wireless cu etichetă „made in Braşov”
Sennheiser este un producător german cu activitate de producţie inclusiv în România, la Braşov, acolo unde sunt fabricate, încă din 2018, produse pentru piaţa audio profesională.
Printre acestea se numără sistemele Evolution Wireless G4 şi Evolution Wireless Digital, XS Wireless Digital, precum şi renumitele căşti pentru DJ, HD25 şi căştile de monitorizare HD280.
La bază, Sennheiser este o afacere de familie transmisă din generaţie în generaţie şi are o istorie de peste 75 de ani. Sediul central al companiei este situat în Germania, la Wennebostel în Wedemark, lângă Hanovra.
Fabrica din Braşov a producătorului german a jucat un rol important în comunitatea locală. De la înfiinţare şi până acum, unitatea de producţie a creat aproape 140 de locuri de muncă.
Anul 2021, al patrulea an de funcţionare a sucursalei Sennheiser din România a fost cel mai bun an de până acum din perspectiva cifrei de afaceri. Compania a depăşit anul trecut 320 mil. lei cifră de afaceri. Acest rezultat este unul spectaculos, în contextul în care în anii precedenţi cifra de afaceri nu ajunsese nici măcar la 100 mil. lei, cel mai înalt prag atins fiind 14,6 mil. lei în 2020.
♦EBM – PAPST AUTOMOTIVE & DRIVES ROMANIA – peste 170 de tipuri de motoare şi ventilatoare electrice fabricate la Oradea – CU GRAFIC
Grupul ebm-papst Automotive & Drives Romania este lider mondial pe piaţă în producţia de motoare electrice şi ventilatoare.
Acesta şi-a început activitatea în Oradea, în decembrie 2017, cu o echipă locală de 17 angajaţi. Numărul lor a crescut de la an la an, iar în prezent echipa a ajuns la peste 400 de oameni.
Momentele cheie în dezvoltarea companiei din Oradea au fost: preluarea primei clădiri în aprilie 2018 şi începerea producţiei de motoare destinate sistemelor de intralogistică, industriei medicale şi de automatizări industriale în iunie 2018, preluarea celei de-a doua clădiri în aprilie 2019 şi începerea în iulie 2019 a producţiei de ventilatoare şi pompe electrice destinate industriei auto.
Odată cu preluarea celei de-a treia clădiri, în aprilie 2020, compania a ajuns să deţină în Oradea o suprafaţă construită de 17.600 mp.
La Oradea se produc în acest moment peste 170 de tipuri de motoare şi ventilatoare electrice pentru zeci de clienţi din diverse industrii (intralogistică, medicală, auto) de pe toate continentele.
♦ KIK TEXTILIEN – drumul spre primele 100 de magazine
Discounterul german de modă Kik este prezent în România din 2018 şi deţine o reţea de peste 70 de magazine la nivel naţional, iar la conducere se află, pe poziţia de director general, Raluca Hartmann.
Portofoliul cuprinde de la produse de îmbrăcăminte, până la o gamă diversă de articole non-food pentru casă.
Compania operează două depozite în Germania şi un depozit în Slovacia.
Traseul mărfurilor începe în containerele maritime livrate în porturile din Rotterdam, Anvers, Hamburg sau Bremen, iar apoi marfa este transportată mai departe, pe cale fluvială sau pe cale ferată către centrele de grupaj din imediata apropiere a centrelor de depozitare.
Transportul către rampele de intrare din depozite se face pe cale rutieră. Odată ce marfa a ajuns în depozitele Kik, aceasta este recepţionată şi paletată, iar apoi este pregătită pentru a fi reîncărcată în camioane. În cele din urmă, transportul mărfii către magazine se face în colaborare cu un număr mare de firme de transport.
Kik a pornit în România cu circa 30 de angajaţi, iar în prezent are aproape 500 de oameni în echipă.
Cifra de afaceri a crescut constant, iar anul trecut, în comparaţie cu 2020, compania aproape şi-a dublat-o, ajungând la 184,4 mil. lei.
♦ VEONEER ROMANIA – dezvoltă tehnologie auto pe ruta Timişoara – Iaşi
Veoneer este o companie de tehnologie auto, lider mondial în sistemele de siguranţă activă şi de control al reţinerii.
Veoneer este un furnizor de hardware de nivel 1 şi un integrator de sisteme, produse care fac parte din peste 125 de lansări de vehicule programate pentru 2022.
Compania are sediul central în Stockholm, Suedia şi are 8.300 de angajaţi în 13 ţări, cu centre de dezvoltare şi centre de producţie. În România, ea este prezentă din 2006, cu un centru deschis la Timişoara, iar din 2017, şi la Iaşi.
Veoneer România continuă să facă angajări, iar în prezent are peste 30 de posturi disponibile în Timişoara şi Iaşi.
Anul trecut, compania a raportat o cifră de afaceri de 152,2 mil. lei şi avea aproape 600 de angajaţi. Cel mai bun an al companiei, din perspectiva cifrei de afaceri, dar şi a numărului de angajaţi a fost 2019, când aceasta generase venituri de peste 183 mil. lei şi avea în echipă aproape 900 de oameni.
Companii create în 2018
♦ VITESCO TECHNOLOGIES ENGINEERING ROMANIA – recrutări masive în 2021
Vitesco Technologies este o companie germană lider în domeniul tehnologiilor de transmisie moderne şi a soluţiilor de electrificare, spin-off din Grupul Continental şi fosta Continental Powertrain.
Misiunea companiei este de a dezvolta tehnologii şi soluţii de electrificare pentru toate tipurile de vehicule.
Portofoliul include soluţii de electrificare de 48 de volţi, acţionări electrice şi echipamente electronice pentru vehicule hibride şi electrice.
Compania are sedii în mai multe oraşe din România, printre care şi Sibiu, Iaşi, Braşov şi Timişoara.
Compania este orientată constant către crearea de noi locuri de muncă, atât pentru absolvenţi şi profesionişti, cât şi pentru elevi şi studenţi, pentru care există diverse programe de internship sau formare.
Anul trecut, numărul mediu de angajaţi a crescut cu aproape 50% faţă de 2020, ajungând astfel la 1.900, cel mai mult de până acum.
♦ YELLOW FRESH FRUITS – sute de containere cu banane care ajung în Remetea Mare
Compania Yellow Fresh Fruits din Remetea Mare, jud. Timiş deţine un depozit logistic în care ajung banane originare din Ecuador.
Acestea ajung prima dată în Polonia, Yellow Fresh Fruits fiind un brand operat de grupul polonez Citronex, unul dintre cei mai mari importatori şi distribuitori de banane la nivel global.
În medie, sunt livrate circa 250 de containere cu banane pe săptămână, adică în jur de 5.000 de tone de banane.
Bananele, imediat după coacere, ajung la centrele de distribuţie şi în supermarketuri precum Kaufland, Carrefour, Profi sau Penny.
Comparativ cu anul anterior, compania a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri cu peste 40% şi a raportat un număr de 106 angajaţi. Anul 2021 a fost al doilea cel mai buni an al companiei din perspectiva profitului, după 2019, întrucât acesta a crescut cu aproape 110% faţă de anul precedent, ajungând la 8,5 mil. lei.
♦ TRAVEL BRANDS – pariul gigantului Dertour pe piaţa locală de turism
Travel Brands SA este o companie din România, cu sediul central în Bucureşti, care operează în industria agenţiilor de turism.
La finalul anului 2018, omul de afaceri Dragoş Anastasiu dezvolta un nou brand de agenţii de turism, care avea să devină Travel Brands. Acesta a fost promovat ca un hipermarket de turism, ce aduna ofertele tuturor brandurilor touroperatorilor din România şi Germania într-o singură agenţie.
Agenţia germană de turism Dertour, parte a gigantului Rewe, cunoscut în special pentru operaţiunile de retail precum magazinele de discount Penny Market prezente şi în România, a finalizat achiziţia Travel Brands în octombrie 2019.
Procesul de achiziţie a început în luna iulie a anul 2019, când activităţile de turism ale Grupului Eurolines – turoperare, retail, business travel şi incoming, care se derulau pe trei companii distincte – Touring Europabus (deţinătoarea francizelor TUI TravelCenter şi Eurolines), Nova Travel şi Danubius Travel, deţinute de Dragoş Anastasiu, au fost transferate pe noua companie Travel Brands SA, care a fost vândută către Grupul DER Touristik.
Cel mai bun an al companiei din perspectiva cifrei de afaceri a fost 2021, când aceasta a depăşit 280 mil. lei, plus 255% faţă de 2020.
Companii create în 2019
♦ ORACLE GLOBAL SERVICES ROMANIA – reorganizarea internă care a creat un angajator de top
Gigantul american Oracle, unul dintre cei mai mari jucători din industria globală de tehnologie, a înfiinţat în 2019 a doua companie în România, Oracle Global Services România.
Prima companie înfiinţată în România de Oracle a fost Oracle Romania SRL, în 2002.
Oracle Global Services Romania a preluat încă de la înfiinţare o parte dintre angajaţii Oracle Romania SRL într-o mişcare de reorganizare la nivel de grup. În primul an de activitate, cea de-a doua firmă Oracle din România a făcut afaceri de peste 253 mil. lei. În 2021, Oracle Global Services Romania s-a apropiat de 500 mil. lei cifră de afaceri şi are puţin peste 2.130 de angajaţi.
♦ ABATORUL PERIS – din faliment la zeci de milioane de lei cu un nou acţionar
Compania Abatorul Periş SA a fost înfiinţată la începutul lunii aprilie 2019 de către acţionarii Agricover. Înainte de 1990, la Periş era un mare centru de reproducţie de porcine. Linia Sintetică Periş 345 şi Linia Sintetică Periş 2000 erau două scheme de ameliorare a raselor de suine din baza genetică de F1 de la Periş, din care mai există astăzi doar un abator ce face parte din grupul Agricover, care a preluat în 2015 activele companiei aflate în pragul falimentului.
Abatorul Periş este în prezent deţinută de CCI Cardinal Equity, firmă constituită în 2021, cu aceeaşi structură de acţionariat ca Agricover Holding. Acţionarul majoritar al Agricover Holding este Jabbar Kanani.
Conform ultimelor date ZF, compania are parteneriate cu un număr de peste 45 de ferme de porci din România şi operează un lanţ propriu de 21 de magazine Periş Cash & Carry.
De asemenea, din noiembrie 2020, cârnaţii, micii sau alte semipreparate din carne făcute de Abatorul Periş sunt listate pe aplicaţia Bringo şi majoritatea producţiei de carne de porc sub formă de carcasă, piese tranşate şi produse proaspete procesate ajunge în Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Mega Image, Metro, Profi, Penny şi Lidl.
♦ OPTICAL INVESTMENT GROUP/OPTIblu – fondul Innova strânge sub o umbrelă achiziţiile din ultimii ani
Optical Investment Group deţine reţeaua OPTIblu, unul dintre principalii retaileri de optică medicală din Romania, ce cuprinde peste 77 de magazine în 29 de localităţi la nivel naţional.
OPTIblu deţine un portofoliu de produse ce cuprinde peste 50 de mărci de rame de vedere şi ochelari de soare. Printre cele mai populare mărci se numără: Polaroid, Ray Ban, Carrera, Hugo Boss, Dior, Max &Co, Max Mara, Pepe Jeans, Pierre Cardin, Converse sau Tommy Hilfiger.
Din punct de vedere medical, clienţii OPTIblu beneficiază de servicii pentru determinare de dioptrii, atât pentru adulţi, cât şi pentru copii şi sunt ghidaţi în procesul de adaptare cu lentile de contact sau alegere a ochelarilor de vedere.
Optical Investment Group a raportat anul trecut afaceri de 137,2 mil. lei, un rezultat spectaculos în comparaţie cu anul precedent, când compania înregistrase o cifră de afaceri de doar 2,3 mil. lei,
Numărul mediu de angajaţi raportat în 2021 a fost de circa 550 de persoane, faţă de doar trei angajaţi în 2020.
Optical Investment Group este deţinut de fondul de investiţii Innova Capital, unul dintre cei mai activi jucători din private equity în România, fiind prezent local de la finalul anilor ’90.