După apariția în presă a unei decizii ilegale din cadrul CFR, doi directori au conlucrat și au concediat-o disciplinar pe angajat bănuită că ar fi dat documentul presei. DNA a intrat pe fir și procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Timișoara au dispus efectuarea urmăririi penale față de doi directori din instituție.
Orice angajat care oferă documente presei devine automat avertizor de integritate, legea 571/2004, înlocuită de legea 361/2022, permițând oricărui funcționar al statului să reclame inclusiv presei când sesizează încălcări ale legii, fiind protejat de orice prigoană ulterioară din partea șefilor săi. Încălcarea Legii 571/2004, înlocuită de curând de legea 361/2022 care protejează avertizorii, urmată de prejudicierea avertizorului, de exemplu prin micșorarea salariului, sau orice altă formă de încălcare a unui drept, este abuz în serviciu. Aviz amatorilor care după ce scrie presa despre ei încep să caute și să hăituiască subalternii să afle cine „a vorbit cu ziariștii”.
Asta au făcut și cei doi suspecți:
SIMU-ALEXANDRU ION, director general interimar al Companiei Naționale de Căi Ferate (CNCF) CFR SA, în sarcina căruia s-a reținut comiterea infracțiunilor de:
– instigare la abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
– instigare la uzurparea funcției, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
CEȘA PETRU, director general adjunct tehnic în cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate (CNCF) CFR SA, în sarcina căruia s-a reținut comiterea infracțiunilor de:
– abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată,
– uzurparea funcției, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit.
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
În cursul lunii aprilie 2022, suspectul Ceșa Petru, în calitatea menționată mai sus, la instigarea celuilalt suspect, și-ar fi arogat atribuțiile funcției de director general al CNCF CFR SA, cu toate că nu deținea această funcție sau o împuternicire în acest sens și a emis două decizii, prin cea de-a doua numindu-l pe Simu-Alexandru Ion la conducerea Sucursalei Regionalei de Căi Ferate Timișoara. Prin aceste două decizii privind traseul profesional al lui Simu-Alexandru Ion, suspectul Ceșa Petru ar fi urmărit să-i asigure primului stabilitatea unei funcții de conducere la nivel regional, după încetarea celei de director general interimar al CNCF CFR SA.
După apariția în spațiul public a uneia dintre acele decizii, suspectul Ceșa Petru, la instigarea celuilalt, în urma unei cercetări disciplinare formale, ar fi emis două decizii prin care unei subordonate, bănuită că ar fi remis presei documentul respectiv, i-ar fi fost desfăcut contractul individual de muncă din motive disciplinare, cu încălcarea prevederilor din Codul Muncii, motivând că „angajata nu a reușit să-și dovedească nevinovăția”.
Acționând în această manieră, cei doi directori ar fi urmărit să dea un exemplu celorlalți angajați din subordine pentru ca pe viitor suspecții să nu se mai vadă expuși „riscului” ca publicul, prin intermediul presei, să cunoască diferite aspecte nelegale/legale din actul de conducere al CNCF CFR SA.