România, cimitirul auto al Europei. Numai în 2022 au fost aduse din străinătate 400.000 de maşini cu vechimea medie de 12 ani, alte 100.000 de rable au fost scoase din circulație

0
80

Ministrul Mediului Tanczos Barna a anunţat de curând la TVR că numărul rablelor scoase din circulaţie anul trecut a fost de două ori mai mare faţă de numărul celor scoase în 2021. El a dat asigurări că în anii care vor urma, bugetul programului Rabla Clasic va scădea, în beneficiul celui care încurajează cumpărarea de autoturisme electrice, în contextul în care în anul 2035 Comisia Europeană şi-a propus să înceteze vânzarea de autoturisme cu combustie internă.

„Anul trecut au fost scoase din circulaţie un număr de 100.000 de maşini uzate mai vechi de opt ani prin Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus. Practic, faţă de 2020 am dublat numărul de rable scoase din circulaţie”, a declarat Tanczos Barna.Un procent mic, dacă este să ne raportăm la mărimea şi vechimea parcului auto naţional. Potrivit informațiilor existente în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate, începând cu anul 2010, numărul de vehicule înmatriculate în România, a crescut în medie, cu aproximativ 5% în fiecare an, iar la data de 28 decembrie 2022 erau înmatriculate în România 9.952.850 de vehicule.Dintre acestea, peste 400.000 au fost importate numai în 2022. Vechimea medie a acestora fiind de peste 12 ani, potrivit Registrului Auto Român.
Atât specialiştii din domeniul auto cât şi activiştii de mediu consultaţi de G4Media.ro susţin că s-a ajuns în acest punct dintr-un singur motiv: din cauza faptului că în ţara noastră nu se taxează în funcţie de gradul de poluare.„Credeţi că unui cetăţean din Germania, din Franţa, din Italia nu i-ar conveni să folosească o rablă care este încă în stare foarte bună? Ba da, dar din punct de vedere economic te duce la groapă şi atunci o vinde în România. La noi nefiind niciun fel de taxă (n.r.-taxă de mediu), o cumpărăm şi ne otrăvim singuri”, a declarat Valentin Ciobanu, specialist auto.

„Toate maşinile ar trebui să plătească o taxă de poluare în funcţie de emisiile pe care le au şi în modul acesta, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene nu mai are ce să ne reproşeze pentru că se aplică fără discriminare. Şi atunci mai am şi un avantaj major: ştiu exact ce bani strâng la buget pentru a putea desfăşura proiecte de mediu clar finanţate”, este de părere activistul de mediu Dan Trifu.

Adoptarea unei măsuri care să interzică înmatricularea unei mașini vechi importate din alte state europene ar fi imposibilă, susţin aceiaşi specialişti, pentru că Europa este o piaţă comună, iar libera circulație a mărfurilor este garantată.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments