Iasul nu va avea prea curand un tren metropolitan. Acest proiect initiat in urma cu cativa ani, intre sase UAT-uri si Compania Nationala de Cai Ferate prin care s-a stabilit si traseul este estimat la 1,4 miliarde de euro, bani care în niciun caz nu pot fi suportaţi de la buget local sau cel judeţean.
Problema mare la trenul metropolitan, dincolo de linii si de trasee, constă în desemnarea operatorului. Dacă ar opera CFR, compania are datorii mari si este executată silit de diverşi creditori. Prin urmare ce s-ar încasa de pe urma trenului metropolitan s-ar duce pe plata unor datorii vechi şi nu s-ar putea constitui un buget care să permită noi investiţii şi bani pentru mentenanţă.
Mihai Chirica, Primar Mun. Iasi
„Acolo este o actiune pe care trebuie sa o coordoneze Ministerul Transporturilor. Iar prin acest parteneriat trebuie sa grabim lucrurile. Au fost intalniri succesive inclusiv la sfarsitul lunii decembrie cu directorul de la Compania Regionala Iasi si noi nu putem interveni peste decizia Ministerului Transporturilor.”
Pe de altă parte, autorizarea companiilor de transport in regim feroviar ar implica investitii foarte mari.
Mihai Chirica, Primar Mun. Iasi:
„Noi suntem administratie publica locala. Putem reglementa doar in masura competentelor acolo unde trebuie sa eliberam o autorizatie. Acolo discutia a fost sa ne asumam in masura in care ei si stabilesc ce se va intampla pe parcursul statiilor de parcare debarcare pe care noi le-am propus prin studiu. Le-a fost transmis si la sediul CFR si la Primaria Iasi si asteptam sa ia o decizie Ministerul Transporturilor.”
Potrivit unor prime studii, traseul trenului metropolitan ar avea 81,3 kilometri, prin municipiul Iași și comunele partenere, din care 58 kilometri existenți și 23,3 kilometri nou construiți. Va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou. Investiția pentru realizarea trenului metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro.