Industria automotive din România, Bulgaria și Serbia și-a revenit rapid și a luat viteză după lovitura grea pe care a suferit-o în timpul pandemiei CODIV-19 izbucnită în 2020, arată un raport al industriei realizat de furnizorul de informații de afaceri SeeNext, Acesta arată că veniturile operaționale agregate în 2021 au crescut cu 13,2%, ajungând la 32 de miliarde de euro. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro. De asemenea, sectorul auto și-a consolidat rolul de unul dintre cei mai mari angajatori din cele trei țări, cu 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021. Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani.
Raportul SeeNext include o analiză financiară aprofundată a performanței a 566 de companii de bază din sectorul auto în perioada 2019-2021 și trece în revistă și marile investiții realizate recent în aceste țări.
Piesele de schimb și accesoriile auto au dominat piața auto din cele trei țări, cu 381 de companii, față de 94 de entități angajate în producția de electronice pentru automotive, 59 în domeniul exteriorului și 20 și 12 companii în producția de vehicule și, respectiv, de anvelope. La nivel național, componentele auto a fost, de asemenea, segmentul principal, cu o pondere în total de 70% în România, 62% în Bulgaria și 66% în Serbia.
Aproape 61% din toate companiile din industria auto din cele trei piețe erau deținute de investitori străini provenind din 32 de țări diferite. Germania și Italia au fost primele surse de investiții străine în țările analizate, cu 141 de companii din sectorul auto care aveau un acționar german sau italian.
acționar majoritar italian sau italian. Alte țări cu o pondere semnificativă în industria auto din regiune sunt Franța, Germania, Țările de Jos și Turcia, cu o participare în acționariatul a aproape 90 de furnizori din Bulgaria, România și Serbia.
Veniturile de exploatare agregate ale industriei în 2021 au crescut cu 13,2% în termeni anuali, până la 32 de miliarde de euro, comparativ cu o scădere de 9,2% în 2020. Componentele și accesorii auto
au reprezentat cel mai mare segment, cu un venit operațional de 13,8 miliarde de euro, reprezentând 43% din dimensiunea totală a pieței, cu o rată de creștere de 15,1% în ritm anual. Producători
de electronice auto și producătorii de vehicule au generat venituri de 7,6 miliarde EUR și, respectiv, 7 miliarde EUR în venituri din exploatare. Producătorii de anvelope au generat o cifră de afaceri de 3,2 mld. euro, în timp ce sectorul care vizează exterioarele auto a fost cel mai mic segment și a adăugat doar
235 milioane EUR la cifra de afaceri totală a industriei. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro.
Industria auto a avut peste 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021, în creștere cu 3,7% față de anul precedent. Segementele de piese și accesorii auto și producătorii de electronice au fost cei doi
cei mai mari angajatori. Primii au angajat 44% din numărul total de angajați, în timp ce cei din urmă au reprezentat 42% din totalul angajaților.
Industria prelucrătoare a fost al treilea cel mai mare angajator, însă proiecțiile arată că în următorii trei ani forța sa de muncă va scădea probabil și va fi înlocuită de segmentul producătorilor de anvelope.
Costurile totale ale forței de muncă în industria auto în cele trei țări s-a situat la 3,8 miliarde EUR în 2021, înregistrând o creștere de 9,4% pe an. Tendința ascendentă a fost determinată de toate segmentele din sector. Cel mai mare salt al costurilor forței de muncă a fost înregistrat de companiile din segmentul de anvelope, urmat de cel al exteriorului, în timp ce producătorii de vehicule și-au majorat costurile cu forța de muncă în cel mai lent ritm, de 3,4% de la an la an.
Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani. Acesta s-a ridicat la 611,4 milioane de euro, în scădere cu 8,9% față de 2020.
Furnizorii de automobile din Bulgaria au fost singurii care au înregistrat o creștere a profitabilității – 37,8% pe an, în timp ce România a înregistrat un declin, iar industria auto din Serbia a trecut chiar la pierderi nete, deoarece unii dintre cei mai mari jucători ai săi de pe piață au înregistrat rezultate financiare negative în 2021.