Nu mai puțin de 50 de show-uri de modă, zeci de designeri și sute de
modele participă în acest weekend, 26 – 28 mai, la Romanian Fashion
Week, eveniment care are loc în Grădinile Palas din Iași. Evenimentul,
organizat pentru prima oară în 1999, este o adevărată rampă de lansare
pentru tinerii designeri români, inclusiv pe plan internațional.
O poveste excepțională este cea a designerului Camelia Skikos, printre
primii absolveți ai Facultății de Design din cadrul Universității de
Artă „George Enescu” Iași. A debutat pe catwalk în cadrul primei ediții
Romanian Fashion Week, organizată de Irina Schrotter în anul 1999.
„Am început să lucrez cu Irina Schrotter din 1997. Eram în anul doi de
facultate, am mers la un concurs în București unde Irina era în juriu.
I-au plăcut modelele mele, design-ul pe care l-am făcut și, pe lângă
premiu, mi-a oferit un job în compania ei. A fost primul meu job
important și, la prima ediție a Romanian Fashion Week, în 1999, am
participat în premieră la un eveniment cu adevărat profesionist în
industria modei. Atunci, am făcut design-uri pentru Irina Schrotter și,
în același timp, ea a mi-a și sponsorizat colecțiile personale. Acest
lucru mi-a oferit oportunitatea să îmi exprim propria viziune asupra
modei”, a povestit Camelia Skikos, prezentă, în calitate de invitat, la
Romanian Creative Week.
„La mai puțin de la participarea la RFW, în 1999, m-am mutat în Londra.
Înainte să mă mut, am trimis, printr-o prietenă, portofoliul meu către
mai multe branduri. Reprezentantul unui brand foarte cunoscut din Londra
mi-a recunoscut colecțiile, le văzuse la Romanian Fashion Week, de la
Iași, pentru că show-ul fusese transmis la Fashion TV. I-au plăcut
creațiile mele și mi-a oferit un job foarte bun. Câțiva ani mai târziu,
în timp ce locuiam în Londra, am aflat că am câștigat la Loteria Vizelor
și m-am hotărât să mă mut în America”.
În anul 2003, Camelia a devenit designer pentru firma Levi’s, ajungând
să realizeze și vestimentații pentru vedete precum Janet Jackson,
Jennifer Lopez sau pentru artiștii de la trupa Blondie. Mai târziu, a
avut o colaborare cu compania Google, pentru realizarea un prototip de
„jachetă inteligentă”.
„Am lucram la Levi’s, în cadrul unui department axat pe produse custom
made, adică modele speciale pentru clienți, pentru corpul lor, pentru
gustul lor. Am realizat inclusiv ținute pentru Janet Jackson, Jennifer
Lopez și Blondie. În timp ce lucram la Levi’s, am început să predau
design în mediul academic de acolo și am colaborat cu companii de
tehnologie. Google m-a contactat după ce am câștigat premiul pentru cel
mai bun designer din San Francisco și, tot atunci, mi-am lansat propria
companie.
„Google voia să creeze o platformă dedicată a domeniilor care folosesc
textile. Apoi, am realizat primul prototip de jachetă inteligentă, care
conținea fibre cu rol de conductivitate. Practic, puteai să o folosești
ca pe un gadget, având diferite comenzi, prin simpla atingere a
materialului. De exemplu, puteai să mergi pe bicicletă și, în același
timp, dacă atingeai mâneca jachetei, dădeai drumul la muzică, vedeai
indicații de orientare fără să fie nevoie să scoți telefonul din
buzunar”, a afirmat Camelia Skikos.
Camelia s-a declarat impresionată de organizarea Romanian Fashion Week
de anul acesta și a anunțat că așteaptă cu nerăbdare să își prezinte
colecția pe catwalk la următoarea ediție, cea din 2024.
Premieră la Romanian Fashion Week: studenți din Chișinău își prezintă
colecțiile pe podiumul de la Iași
Anul acesta, pentru prima dată, ajung pe podiumul Romanian Fashion Week
colecțiile studenților și masteranzilor Facultății de Design din cadrul
Universității Tehnice din Republica Moldova. Decanul facultății de
Design, Sergiu Troncea, este prezent la eveniment și explică în ce
constă specificul colecțiilor vestimentare aduse de studenții și
masteranzii săi pe podiumul din Iași.
„Am alături de mine aici, la Iași, studenți și masteranzi din ciclul I
de la Facultatea de Design din cadrul Universității Tehnice din
Republica Moldova. Cei de la master au optat pentru cămășile
transformabile, este o colecție all white, al căror specific e că se
transformă în funcție de preferințele celor care le vor purta. O să le
vedeți în toată splendoarea pe podium, iar mesajul pe care ele îl
transmit e puritatea. Colecția studenților include în ținute elemente
specifice ale Republicii Moldova, precum culorile și motivele
naționale”, a explicat Sergiu Troncea.
DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK
Aflat la cea de-a treia ediţie, Romanian Creative Week este organizat de
Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura
federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în
sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011,
FEPIC a organizat peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi
internaţională a industriilor creative româneşti.