Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) va avea până la finalul anului, cel mai modern sistem de parking dintre toate instituțiile de învățământ superior din România, implementat în Campusul studențesc „Tudor Vladimirescu”. Vor fi utilizate echipamente de ultimă generație pentru accesul și plata tarifelor de parcare. Mai mult, TUIASI va implementa o tehnologie de recunoaștere a numerelor de înmatriculare. Astfel, utilizatorii recurenți, studenții cu abonamente de parcare și toți clienții vor putea intra și ieși prin zona de bariere fără a staționa îndelungat și fără a scana nimic suplimentar.
Autorizația de construire pentru implementarea sistemului a fost semnată de Primăria Municipiului Iași de la data de 26 iunie, iar universitatea va monta barierele pentru a controla accesul și parcarea pe străzile care tranzitează campusului. În perioada imediat următoare, conducerea TUIASI va emite ordinul de începere a lucrărilor către societatea care a câștigat licitația, care are termen patru luni să execute lucrarea.
„Implementarea sistemului de control a traficului în campus reprezintă unul dintre obiectivele prioritare ale constituirii acestuia într-o zonă cu o puternică amprentă a verdelui, a plăcutului, a tinereții, a libertății de mișcare și, cel mai important, a siguranței celor care locuiesc în campus. Așa cum arată acum și cu peste 6.000 de studenți, campusul este un oraș. Un oraș care seamănă cu majoritatea orașelor din România, adică aglomerat, fără locuri de parcare, fără posibilitatea accesului facil al mașinilor utilitare. Dorim să devină un oraș aparte, care să susțină toate activitățile studenților, de la învățare la recreere, educație prin team-building sau co-working, creativitate, proiecte, implementare. Și verde, mult verde”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, rectorul TUIASI.
Prin intermediul acestui sistem vor fi amenajate 457 de locuri de parcare. Dar cea mai mare reușită pentru universitate și pentru studenți va fi posibilitatea amenajării unui centru civic în inima campusului, între căminele T5 – T6 și T9 – T10 – T11. Universitatea a lansat deja un concurs de soluții arhitecturale cu premii în bani pentru a transforma acest spațiu în una dintre cele mai frumoase zone de relaxare pentru studenți din Europa.
Circulația va fi oprită acolo prin bolarzi, stâlpi care vor intra și ieși din asfalt, și se va permite doar aprovizionarea centrului comercial Iulius pentru mașinile cu greutatea mai mare de 7,5 tone. Va fi creată una dintre cele mai mari zone verzi universitare în care studenții să se poată adună fără a fi deranjați de traficul auto.
„Momentul realizării lucrărilor este foarte favorabil, întrucât pe perioada verii sunt foarte puține mașini în campus, iar disconfortul pentru studenți va fi la un nivel minim. Constructorul va profita mult de perioada de vară, când are liber frontul de lucru. Din discuțiile purtate cu directorul general al companiei, acesta ne-a transmis că și-ar dori să finalizeze chiar mai devreme de patru luni de zile acest proiect. Toată rețeaua de fibră optică va fi îngropată, nu va fi niciun traseu aerian, iar acest lucru va crește fiabilitatea proiectului. Dorim să profităm ca universitate și să îngropăm în paralel și rețeaua de fibră optică dintre cămine, care este aeriană în acest moment”, a declarat conf. univ. dr. ing. Lidia Gaiginschi, prorector responsabil cu relațiile studențești la TUIASI.
Niciun student nu va avea propriul loc de parcare, universitatea folosind în proiectare ca model un sistem de parcare din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Folosind inclusiv tehnologia LPR, de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare, sistemul va acorda și garanta acces la unul dintre cele 457 de locuri disponibile timp de 24 de ore.
Pentru universitate, sistemul va reprezenta, de pe o parte, o nouă formă de generare a veniturilor, dar va fi implementat într-o așa manieră încât să genereze și cât mai puține costuri. O astfel de economie se va realiza în zona consumabilelor: prin folosirea tehnologiei de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare, nu vor mai fi eliberate tickete pentru fiecare acces în campus. Mașinile care tranzitează pentru câteva minute zona, inclusiv livratorii de mâncare, nu vor trebui să genereze și apoi să scaneze un tichet, fiindcă numărul de înmatriculare devine un bilet virtual de intrare în campus.
„Am muncit mult să ajungem în acest moment, la semnarea contractului de execuție lucrări. Străzile din campus au avut probleme juridice legate de proprietate, la modul că universitatea deținea terenul, dar asfaltul era al primăriei. Iar apoi la nivel de aprobări necesare, doar proiectul tehnic a avut nevoie de nouă avize pentru care s-a obținut autorizația de construire. Partea de proiectare nu a fost simplă deloc întrucât Tudorul se află în zona centrală a Iașului și trebuie să avem grijă să permitem în continuare tranzitul rutier prin campus. Avem proprietăți învecinate pe latura estică și nordică cărora trebuie să le acordăm accesul. Sistemul a fost gândit astfel încât intervenția operatorului uman să fie minimă și am optimizat la maximum posibil multe procese de lucru”, a declarat ing. Bogdan Budeanu, directorul Campusului studențesc „Tudor Vladimirescu”.
Conducerea universității speră ca, astfel, să redea cât mai mult din campus studenților, care vor putea să se deplaseze mai ușor, chiar și spre facultăți, folosind biciclete sau alte mijloace personale în afară de autoturism.