Florin Vizan, directorul portului Constanța, PSD, se interpune în relațiile comerciale dintre două companii private. Un investitor italian din portul Constanța se plânge autorităților de abuzurile lui Vizan, întrebându-se care este baza legală a intervenționismului de stat.
Cumhuriyet, o navă turcească de 4000 de tone plină cu bitum stă la ancoră, zilele acestea, în rada portului Constanța, negăsindu-și loc unde să fie descărcată din cauza neînțelegerilor cu compania care deține monopolul pe descărcarea unor astfel de nave.
Directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) SA Constanța, Florin Vizan, impus de PSD la șefia acestei companii de stat, a decis să intervină în relațiile comerciale dintre două companii private.
Vizan presează în adrese oficiale operatorul terminalului de bitum din portul Constanța să-i descarce nava companiei private care a comandat bitumul adus de nava turcească.
Situația a stârnit nedumerirea și furia operatorului privat al terminalului de bitum care l-a luat la rost pe directorul portului Constanța și a trimis o sesizare către Consiliul Concurenței și alte instituții ale statului.
Care-i baza legală pentru care interveniți în favoarea unui operator privat?
Un SRL românesc, Guven Asfalt, decide să importe 4000 de tone de bitum, pe fondul intensificării lucrărilor de infrastructură din România.
Acționarul majoritar al acesteia cu 67% este compania turcească Guven Asfalt Petrol.
Proprietarul navei, care transportă bitumul, este rafinăria Tupras din Turcia, deținută de familia Koc, cea mai bogată din Turcia, care deține, printre altele, echipa de fotbal Fenerbahce, uzina Ford de la Craiova, brandul Beko care deține fabrica Arctic Găești etc.
În acționariatul SRL-ului autohton, care deține un depozit la Florești în județul Prahova, au intrat recent și un investitor autohton, Matei Ionescu, un arhitect care deține lanțul de restaurante Gargantua din București, și cetățeanul moldovean, Grigore Cechină. Ambii dețin câte 16,5% fiecare.
Directorul Portului Constanța acuzat că intervine în favoarea celei mai bogate familii din Turcia
Cu vaporul plecat de la facilitățile de producție din Turcia, Guven Asfalt SRL nu și-a calculat bine pașii și s-a trezit, în urmă cu patru zile, că nu are unde să descarce bitumul în portul Constanța.
Proprietarul terminalului specializat de bitum din portul Constanța, este o altă companie privată, Bitholder SRL, deținută de Lesly Tedesco, o investitoare cu cetățenie italiană.
Ceea ce părea o simplă relație comercială între două companii private, care poartă o corespondență din care ar putea să iasă sau nu o colaborare, ajunge o dispută în care mediator s-a erijat directorul politic al unei companii de stat: Florin Vizan, directorul portului Constanța, impus și susținut de PSD.
Ca în vremurile vechi, când partidul era în tot și în toate, Vizan trimite o adresă către Bitholder SRL în care îi cere, nici mai mult nici mai puțin, să aloce în regim de urgență o dană (n.r. loc de acostare la țărm) pentru descărcarea bitumului de pe nava turcească după ce cele două companii private nu s-au înțeles.
Conducerea CNAPMC nu a răspuns întrebărilor Newsweek România legate de interferența companiei de stat în relațiile comerciale dintre două companii private, care e temeiul legal al acestor presiuni și dacă la baza acestora stau sau nu relații comerciale sau de orice altă natură între conducerea portului Constanța și compania privată turcească în favoarea căreia a intervenit.