Constantin Axinia, directorul SRTFC Iași, a fost revocat din funcție pe motiv că este membru AUR. Noul șef al SRTFC Iași, Ion Grădinariu, nu are studii de specialitate, fiind incompatibil cu funcția, a fost numit ilegal în funcție de către directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa. Axinia va contesta revocarea sa din funcție, revocare despre care un alt lider al CFR susține că “prin decizia de a înlocui un om cu o asemenea experiență managerială cu un altul care nu are niciun fel de competență managerială și nici studii superioare compatibile cu domeniul feroviar ori asimilabile, Traian Preoteasa nu face altceva decât să confirme că își urmează în mod inconștient planul de distrugere a companiei prin promovarea unor oameni slugarnici care nu pot avea niciun cuvânt de spus față de abuzurile acestuia, Constantin Axinia fiindu-i opozabil față de multe decizii aberante”. Practic, această decizie venită de la București se înscrie într-un lung joc al orgoliilor și intereselor mărunte, care au ca scop îngroparea și mai adânc a acestei companii.
Joi seara, echipa AUR Iași și-a declarat noua conducere, printre care Constantin Axinia și Vasile Pușcașu, în calitate de vicepreședinți pe municipiu și respectiv vicepreședinte pe județ. Cinci zile mai târziu, marți dimineață, șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, l-a revocat din funcție, fără nicio explicație, pe directorul Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători Iași, Constantin Axinia.
”Începând cu data de 19.07.2023, domnul Axinia Constantin este revocat din funcția de director la Sucursala Regională de Transport Feroviar de Călători Iași și cu aceeași dată este numit în funcția de șef serviciu la Serviciul Aprovizionare și Administrativ din cadrul Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători Iași și va beneficia de un salariu de bază de 7.039 lei corespunzător clasei de salarizare 44(1), o indemnizație de conducere de 35% și un spor de vechime de 25%”, se arată în decizia de revocare din funcție, în care nu este precizat motivul pentru care a fost luată această măsură.
Noul șef al SRTFC Iași, incompatibil cu funcția
Înlocuitorul lui Axinia la șefia SRTFC Iași este Ion Grădinariu, un aservit al puterii de la București, care l-a denigrat în repetate rânduri pe Constantin Axinia în fața șefilor de la București, criticându-i, asemeni unei pârâcioase mici, până și orientările politice, respectiv faptul că Axinia s-a înscris în AUR.
“Nu mi s-a comunicat nimic oficial în privința acestei revocări care era de așteptat, știut fiind faptul că Traian Preoteasa nu mi-a înghițit niciodată faptul că spun lucrurilor pe nume, ori ei nu au nevoie de oameni verticali, ci de supuși. Ion Grădinariu a pus și el umărul la revocarea mea din funcție, deoarece m-a criticat de multe ori în fața lui Preoteasa, implicit că sunt membru AUR. Oricum, voi contesta decizia luată la București, cu atât mai mult cu cât Grădinariu nu are studii superioare de specialitate în domeniul feroviar, ci doar a făcut la Suceava studii de administrație publică. În Contractul Colectiv de Muncă de la CFR Călători scrie clar ”studii superioare de specialitate”, a declarat Constantin Axinia.
Este de notorietate faptul că Axinia nu a tolerat niciodată tăierile de păduri care au fost transportate cu logistica CFR și a fost aproape de sindicaliștii din transportul feroviar, împărtășind cu ei convingerile că managementul CFR Călători este un mastodont încremenit de o birocraţie sufocantă, că nu sunt făcute investiții în infrastructura feroviară, de aici desele accidente și tradiționalele întârzieri, și că ceferiștii lucrează în condiţii tot mai grele, cu uniforme vechi şi bugete în scădere, o consecință a acestor lucruri fiind deprecierea calități serviciilor oferite călătorilor.
Axinia, un ceferist pur sânge cu slăbiciuni politice incompatibile cu cele ale tartorilor CFR
Constantin Axinia a absolvit Liceul CFR nr. 6 Galați, după care a devenit subinginer și apoi inginer la Facultatea de Electrotehnică din cadrul Universității Tehnice Gheorghe Asachi din Iași. Ulterior, a obținut mai multe diplome de specializare, inclusiv la SNCF, operatorul feroviar de stat din Franța, dar și un master în Management economico-financiar european la Universitatea Petre Andrei din Iași.
De-a lungul timpului, Constantin Axina a ocupat mai multe posturi în sistemul feroviar românesc: în două rânduri director general al CNCF CFR SA, subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor, consilier personal al ministrului, inspector de stat la AFER și director CFR Călători Iași. În două mandate a fost consilier local la Iași din partea PDL, fiind un membru devotat până la fuziunea partidului sau, cum spune Axinia, „vinderea PDL-ului la PNL”. După o lungă perioadă de stat pe tușa politicii, Axinia aderă la AUR, acesta fiind unul dintre reproșurile care i s-au adus de către superiorii săi de la București.
Dincolo de afilierea sa la partidul condus de George Simion, în decizia de revocare din funcție a lui Constantin Axinia a cântărit greu și cazul vagoanelor reparate la Electroputere VFU Pașcani, unitate care s-a ales cu plângere penală pentru că a reparat mai multe vagoane decât i s-ar fi cerut.
“Preoteasa confirmă că își urmează planul de distrugere a companiei prin promovarea unor oameni slugarnici”
Tocmai pentru că i se recunosc meritele în domeniul feroviar, mai mulți colegi de breaslă au fost contrariați de această revocare pe fugă. De pildă, Dumitru Anchidin, fost director regional la CFR Călători și CFR Marfă, califică decizia luată de Traian Preoteasa drept ”abuzivă și ilegală, generatoare de prejudicii în bugetul CFR Călători”.
”Depre Constantin Axinia se știe că are o lungă și vastă experiență managerială atât la nivel regional, cât și la nivel central, ocupând în două rânduri funcția de director general la CFR SA și cea de subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor, având în directa subordonare toate companiile din sistemul feroviar. În mod cert, Traian Preoteasa ar avea extrem de multe de învățat de la acesta, desigur dacă ar fi interesat să redreseze CFR Călători, și nu să o distrugă, cum a distrus CFR Marfă. Prin decizia de a înlocui un om cu o asemenea experiență managerială cu un altul care nu are niciun fel de competență managerială și nici studii superioare compatibile cu domeniul feroviar ori asimilabile, Traian Preoteasa nu face altceva decât să confirme că își urmează în mod inconștient planul de distrugere a companiei prin promovarea unor oameni slugarnici care nu pot avea niciun cuvânt de spus față de abuzurile acestuia, Constantin Axinia fiindu-i opozabil față de multe decizii aberante. Este absolut ilegală promovarea acestui salariat cu o diplomă în administrația publică, specializare în afara domeniului feroviar, de unde rezultă că ocuparea postului de director la acest moment este făcută de un salariat cu specializare în domeniul feroviar doar pe bază de studii medii. Situație fară precedent în sistemul feroviar. Pentru a preîntâmpina orice fel de speculații și pentru a se înțelege că vorbesc în cunoștință de cauza, precizez că, în anul 2004, în calitate de director la Regionala CFR Călători, am aprobat transferul acestui salariat de la CFR Infrastructură la Regionala CFR Călători Iași. La CFR SA fusese retogradat disciplinar deoarece intrase într-un conflict major cu liderii de sindicat locali, aceștia acuzându-l de abuz în serviciu față de unii membri de sindicat. Transferându-l la CFR Călători i-am oferit o a doua șansă pentru a se redresa profesional și financiar. Daca aș fi știut că este pasionat de administrație publică, l-aș fi îndrumat încă de pe atunci spre instituțiile de profil. Probabil până acum ar fi făcut carieră și ar fi avut o ascensiune interesantă. Poate nici acum timpul încă nu-i pierdut”, se arată într-o scrisoare deschisă semnată de Dumitru Anchidin, către premierul Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și Comisia de Transporturi din Parlamentul României.