Consiliul Superior al Magistraturii reactioneaza in cazul masurile fiscale pentru reducerea cheltuielilor bugetare pe care Guvernul intentioneaza sa le adopte. Consiliul condus de presedintele Daniel Gradinaru si vicepresedintele Daniel Horodniceanu dezvaluie, intr-un comunicat de presa, impactul negativ pe care il poate avea decizia Executivului de a anula posturile vacante, neocupate.
Astfel, CSM arata ca in prezent, la nivelul sistemului judiciar sunt vacante 22,25% dintre posturile de judecator si 29,70% dintre posturile de procuror, iar intrarea in vigoare a unor prevederi referitoare la anularea posturilor vacante va duce practic la desfiintarea unor instante sau parchete, care in momentul de fata functioneaza exclusiv cu magistrati delegati pe functii.
In acelasi timp, vor exista instante si parchete care isi vor desfasura activitatea doar cu unul sau doi judecatori ori procurori. Intr-o asemenea situatie, subliniaza CSM, va fi imposibila asigurarea asigurarea activitatii instantelor si parchetelor cu respectarea tuturor exigentelor impuse de lege, precum celeritatea sau repartizarea aleatorie.
Pe de alta parte, aceeasi masura va afecta in sens negativ si functionarea Institutului National al Magistraturii, a Scolii Nationale de Grefieri, dar si a Consiliului Superior al Magistraturii.
Redam comunicatul CSM:
„Avand in vedere informatiile aparute in spatiul public referitoare la proiectul Ordonantei de urgenta privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplina economico-financiara, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, Consiliul Superior al Magistraturii subliniaza ca unele propuneri cuprinse in acest proiect de act normativ pot genera disfunctionalitati majore in activitatea sistemului judiciar, fiind necesar sa se prevada expres ca acestea nu se aplica in cazul institutiilor din sistemul judiciar.
Astfel, una dintre propunerile prevazute in proiect se refera la ‘anularea’ posturilor vacante, neocupate, fara personal incadrat, din statele de functii aprobate potrivit legii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
Aplicarea acestor dispozitii in cazul instantelor judecatoresti si parchetelor ar crea premisele unui blocaj in activitatea judiciara, cunoscute fiind dificultatile cu care acestea se confrunta in prezent, cu privire la care Consiliul Superior al Magistraturii a atras in repetate randuri atentia atat puterii executive, cat si celei legislative.
Reamintim ca, la nivelul instantelor judecatoresti sunt vacante in prezent 1127 posturi de judecator, dintr-un total de 5065 posturi, iar la nivelul parchetelor sunt vacante 903 posturi de procuror, dintr-un total de 3040 posturi. Prin urmare, la nivelul sistemului judiciar sunt vacante 22,25% din posturile de judecator si 29,70% din posturile de procuror.
Astfel, adoptarea masurilor preconizate va duce la desfiintarea unor instante sau parchete, care astazi functioneaza exclusiv prin delegarea unor judecatori sau procurori, in timp ce altele vor functiona doar cu unul sau doi judecatori ori procurori, fiind imposibila asigurarea activitatii acestora cu respectarea tuturor exigentelor impuse de lege (celeritatea, repartizarea aleatorie etc.).
Un alt efect al desfiintarii (‘anularii’) posturilor vacante de la nivelul instantelor si parchetelor va fi imposibilitatea repartizarii mai multor generatii de auditori de justitie de la Institutul National al Magistraturii, care in prezent urmeaza deja cursurile de formare initiala specifice.
In mod similar, ‘anularea’ posturilor vacante de grefieri din cadrul instantelor si parchetelor va bloca repartizarea cursantilor actuali ai Scolii Nationale de Grefieri.
In egala masura, la nivelul sistemului judiciar nu va mai fi posibila organizarea concursurilor de promovare efectiva la instantele si parchetele superioare, fiind blocata ascensiunea fireasca in cariera a magistratilor.
De asemenea, ‘anularea’ posturilor vacante face imposibila exercitarea atributiilor legale ale Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la organizarea si functionarea instantelor si parchetelor, precum si cariera magistratilor, nemaifiind posibile masuri precum transferul, detasarea, delegarea acestora.
In acelasi context, nu poate fi ignorata nici situatia grava a Inspectiei Judiciare, unde numarul mare de posturi vacante de inspector judiciar creeaza deja dificultati majore, care in niciun caz nu ar putea fi permanentizate printr-o masura legislativa de natura celei preconizate.
Tot astfel, afectarea, prin masuri de natura celei preconizate, a activitatii Institutului National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri se va repercuta asupra capacitatii acestor institutii de a asigura derularea procesului de formare profesionala a personalului din sistemul justitiei la standardele de calitate pe care le reclama desfasurarea corespunzatoare a activitatii judiciare.
Nu in ultimul rand, afectarea structurii de personal a Consiliului Superior al Magistraturii s-ar repercuta asupra capacitatii acestei autoritati publice de a-si indeplini atributiile complexe in domeniul carierei judecatorilor si procurorilor si al organizarii si functionarii instantelor si parchetelor, prevazute de lege in considerarea rolului constitutional de garant al independentei justitiei.
In considerarea tuturor celor de mai sus, atragem atentia ca posturile vacante in prezent in sistemul judiciar nu reprezinta un surplus dispensabil, ci constituie expresia unei situatii de criza cu care sistemul judiciar se confrunta de mult timp, solutia fireasca pentru atenuarea acestei situatii fiind nu aceea de eliminare a posturilor vacante, ci, dimpotriva, aceea de ocupare a lor in cel mai scurt timp, pentru a atenua gravele dificultati cu care autoritatea judecatoreasca se confrunta ca urmare a lipsei de personal.
Prin prisma tuturor acestor considerente, data fiind situatia concreta a autoritatii judecatoresti si pentru a evita producerea unor consecinte devastatoare, pe termen lung, asupra activitatii institutiilor din sistemul judiciar, este absolut necesar ca actul normativ preconizat a fi adoptat in perioada urmatoare sa prevada exceptarea expresa a sistemului judiciar de la aplicarea masurii de anulare a posturilor vacante”.