Război total între dezvoltatorii imobiliari din Rediu și imobiliarii din instituții. Traseul modificat al autostrăzii A8, care ar urma să tranziteze localitățile Rediu și Breazu sunt opera unui grup de interese din administrația locală, Consiliul Județean Iași și CNAIR, cu scopul de a crește valoarea zecilor de hectare de teren cumpărate de acest grup în ultima perioadă, susțin reprezentanții unei companii imobiliare din Rediu care au depus în acest sens și o sesizare la DNA. Potrivit acelorași surse, din această suveică a imobiliarilor instituționali care se înavuțesc dintr-un deziderat regional, fac parte Costel Alexe, președintele CJ Iași, Cătălin Urtoi, director CNIR și alte persoane apropiate celor doi, printre care și consilieri locali din Rediu, care au acaparat zeci de hectare de teren pe traseul viitoarei autostrăzi, cu scopul de a le varlorifca
Militanții și factorii decidenți în realizarea autostrăzii A8 pun piedici în mod voluntar implementării acestui proiect vital pentru Moldova, din considerente imobiliare. O spun atât localnici din zona Rediu- Horlești cât și dezvoltatori imobiliari din zonă.
Autostrada Târgu Mureș – Ungheni a fost așteptată un timp istoric, dar varianta de traseu finală propusă de CNAIR a iscat deja foarte multe revolte și nemulțumiri în rândul localnicilor și investitorilor din zonă. În ultima schiță a Companiei, traseul trece foarte aproape de casele din Rediu, Horlești și Breazu, iar în satul Horleși există intenția realizării unui mare nod rutier.
Potrivit studiului de fezabilitate din 2011, traseul A8 fusese stabilit pe ruta Horlești- Movileni, în afara comunei Rediu. Recent, băieții deștepți din politică, au schimbat traseul, cel final fiind prevăzut prin Breazu, iar un altul prin intravilanul comunei Horlești, nu prin extravilan așa cum ar fi fost normal.
“Au stabilit traseul în așa fel încât acesta să tranziteze zonele unde Alexe, Urtoi, Grosu și oamenii lor au terenuri cumpărate, ca să le crească valoarea. Acum, în aceste zone, prețul terenului a crescut artificial la 20-30 euro/mp. Consitrans (n.r. proiectantul segmentului de autostradă care tranzitează și zona Rediu) trebuia doar să actualizeze SF-ul din 2011 pentru A8 cu traseu între Horlești și Movileni. Pe 13 iulie, Urtoi și Alexe au mers a București și au reușit să modifice traseul propus de CNAIR, pe motiv că vechiul traseu, potrivit unui studiu de trafic, a demonstrat că nu este tranzitat și că nu se justifică construcția autostrăzii pe acolo. Realitatea este alta, și anume aceea că acești băieți tot cumpără terenuri de vreo 3 ani în zona viitoarei autostrăzi. Printre cei care și-au cumpărat recent terenuri pe zona noului traseu al A8 se numără și Varzariu, bun prieten cu Costel Alexe, care are în zonă o livadă cu nuci și a mai cumpărat teren mult în zonă în perioada 2020-2023, și un consilier local din Rediu, Elvis Mocanu, un arendaș local”, au declarat reprezentanții unei companii imobiliare din zonă.
În cazul consilierului local Elvis Mocanu, acesta a cumpărat recent o suprafață de câteva hectare de teren de-a lungul traseului autostrăzii și este parte activă în proiectul de hotărâre prin care s-a votat noul traseu, fiind într-o vădită stare de incompatibilitate, acesta trebuind în mod legal să se abțină de la vot.
Zonă protejată pusă în pericol de corupția dezvoltată pe marginea autostrăzii
Afectate de deciziile grupului de interese nu este numai comunitatea locală sau investițiile private, ci și mediul, implicit o arie protejată care ar urma să fie străpunsă de viitoarea autostradă. La cererea CJ Iași și a directorului Cătălin Urtoiau fost introduse spre studiu numai puțin de 2 trasee prin aria protejată Valea lui David. Traseul noii autostrăzi schițate a trece prin Breazu și Horlești, tranzitează Valea Lui David care este arie protejată din Natura 2020 de interes național ce corespunde categoriei de rezervație naturală, tip floristic, desemnată în scopul protejării biodiversității și menținerii într-o stare de conservare favorabilă a florei spontane și faunei sălbatice, precum și a unor habitate naturale de interes comunitar aflate în arealul zonei protejate.Rezervația cuprinde peste 570 de specii de plante antofite, dintre care adevărate rarități floristice pentru România, și se întinde pe teritoriile administrative ale comunelor: Lețcani, Miroslava, Rediu și Valea Lupului și este străbătută de drumul județean DJ248D care leagă satul Bogonos de Horlești.
Potrivit art. 28 din OUG 57/2007 care a fost modificat prin Legea 49/2011, obiectivele de utilitate publică pot tranzita o arie protejată numai în lipsa unei soluții alternative, ceea ce nu este și cazul acestui obievtiv. Dat fiind acest fapt, este de așteptat ca proiectul autostrăzii pe acest segment să nu primească avizul de mediu.
Acuzațiile de corupție de la Rediu au ajuns în atenția procurorilor DNA
Recent, compania East West Management a depus o plângere penală la DNA în contextul intereselor imobiliare prezentate mai sus, existând suspiciuni de corupție. În același timp, o sesizare a fost depusă și la Agenția Națională de Integritate (ANI). Reclamațiile au fost făcute în condițiile în care compania construiește „Cartierul Austriac”, una dintre investițiile rezidențiale afectate de traseul autostrăzii. Reacția vine la scurt timp după ce consilierii locali din Rediu l-au mandatat pe primarul Ciprian Grosu să nu susțină modificarea traseului A8 în zona Horlești.
“Implementarea proiectului Autostrazii A8 ar trebui să aibă un impact cât mai redus asupra populației, bunurilor materiale și mediului înconjurător. Traseul trebuie bine gândit și ales în așa fel încât să nu afecteze intravilanul localităților și chiar extravilanul acestora cu potențial major de dezvoltare rezidențială, iar distanțele să fie de peste 2 km față de zonele locuite și ariile naturale protejate. Toate etapele de până acum ale autostrăzii nu s-au făcut publice în mod transparent, iar consultările publice s-au făcut fără înștiințare directă. Sunt principii care nu au fost respectate. În varianta actuală, traseul Autostrazii A8 va traversa situl Valea lui David care este o arie protejată. Autoritatea locală nu a înștiințat toți proprietarii sau deținătorii de teren din zona traseului A8 din localitățile Rediu, Horlești și Breazu. Votul din Consiliul Local Rediu a fost nelegal exprimat, întrucât în componența acestuia sunt consilieri locali care dețin terenuri în zona traseului A8. Acești consilieri nu s-au abținut de la vot, astfel încât am făcut plângere penală la DNA pentru săvârșirea infracțiunii de conflict de interese, prevăzută și pedepsită de articolul 301 din Codul Penal și am sesizat ANI despre existența acestui conflict de interese pentru a face verificări„, se arată în plângerea către DNA.