Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, i-a atacat joi pe sindicalistii CFR, dupa greva de avertisment, atragand atebntia asupra mizeriei din vagoane.
„Mie mi-ar fi placut ca receptiile facute in legatura cu modul in care sunt igienizate vagoanele sa conduca eventual la o miscare de protest similara. Se pare ca departamentul care pune pe genunchi viza cu vagoane curatate in conditiile in care acestea sunt intr-o avansata stare de infectie asa cum am aratat in perioada trecuta, ar trebui sa dea foarte mult de gandit atat lucratorilor, cat si conducerii CFR pentru ca acolo inca sunt semnate receptii ce arata ca vagoanele au fost igienizate, dar acestea, in cel mai fericit caz, pot fi denumite insalubre.
Intr-una dintre actiuni la care am participat si eu am identificat trei lucratori ai societatii insarcinati cu curatarea catorva zeci de vagoane pe zi, aveau in dotare doua galeti si trei mopuri si doua carpe si noi trebuia sa credem ca au curatat intr-o ora suprafata echivalenta cu 10-15 apartamente. Stim ca acest lucru este imposibil cu trei lucratori. Repet, mi-ar placea sa vad aceeasi mobilizare a lucratorilor CFR, poate chiar a celor care semneaza pe genunchi aceste receptii, dandu-si seama de ceea ce lasa in circulatie pentru semenii lor, pentru consumatori”, a declarat Horia Constantinescu pentru Agerpres.
Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial Vagoane si Federatia ELCATEL, ambele afiliate la Blocul National Sindical, au organizat vineri o greva de avertisment. Peste 7.000 de angajati au fost in greva si 233 de trenuri nu au circulat intre orele 07.00-09.00.
Potrivit Federatiei Nationale Feroviare Miscare Comercial Vagoane, greva de avertisment vrea sa atraga atentia asupra „unor teme care nu mai pot fi tinute in mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.
Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se afla: lipsa bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate pe anul in curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat in sectorul feroviar, dar si lipsa finantarii strategice si coerente a caii ferate.
„Noi am parcurs toate etapele prevazute de lege, care reglementeaza conflictele de munca. Este vorba de Legea 367/2022. Ne-am aflat in procesul de negociere pentru noul Contract Colectiv de Munca inca din luna martie. Noi suntem acum in septembrie, nu avem acest Contract Colectiv de Munca, nu avem buget, nu avem nimic. Prin urmare, a fost declansat conflictul de munca, am trecut prin toate etapele prevazute de lege – si am ajuns la aceasta etapa care se numeste greva de avertisment”, a declarat, pentru Agerpres, Viorel Istrate, secretarul general al Federatiei.
In opinia sa, ar trebui sa fie un minim dialog dupa evenimentul de vineri, in care fiecare dintre parti sa vina cu solutii.
Conform unui comunicat al organizatiei sindicale, remis la finele lunii august, intreaga procedura legala de declansare a conflictului de munca, potrivit dispozitiilor legale in materie, a fost parcursa.
„Din pacate, asa cum s-a intamplat in fiecare guvernare care s-a angajat sa rezolve problematica caii ferate, aflata, asa cum bine se stie, de ani si ani de zile, in moarte clinica, noi, ceferistii, constatam ca agenda politicienilor care preiau managementul caii ferate nu corespunde cu lista de prioritati formulata cu claritate si public de catre lucratorul feroviar. (…) Pentru readucerea structurii feroviare romanesti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de tara corect coordonat cu structurile europene si finantat cu cateva zeci de miliarde de euro. Pana in acest moment, un astfel de proiect nu a fost finantat, iar deschiderea unor santiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasa in paragina restul tarii”, atrag atentia ceferistii.
Acestia reclama totodata lipsa de investitii in material rulant de calitate si modern, dar si lipsa salariilor corecte la calea ferata, salarii motivante care sa permita inlocuirea unor generatii de ceferisti este o alta problema ridicata de sindicalisti.
Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial Vagoane aduce in discutie si problemele din ce in ce mai multe si nerezolvate care au legatura cu statutul personalului feroviar, lege votata de Parlamentul Romaniei, care nici pana astazi nu genereaza tot setul de efecte pentru beneficiarul sau, lucratorul feroviar.
Si Alianta Sindicala a Federatiilor „Drum de Fier – Elcatel” semnaleaza, intr-un comunicat din 7 septembrie, ca motivele care au dus la decizia de a declansa greva de avertisment sunt: neincheierea contractului colectiv de munca, datorita lipsei bugetului de venituri si cheltuieli aprobat pe anul 2023; aplicarea prevederilor Legii 195/2020 si respectarea ierarhizarii salariale corespunzatoare atributiilor, responsabilitatilor si calificarilor specifice fiecarei functii; asigurarea conditiilor de munca si a echipamentului individual de protectie si asigurarea unei finantari corespunzatoare a sistemului feroviar.
La randul sau, CFR Calatori precizeaza ca salariatii companiei nu participa vineri la greva de avertisment, insa aceasta ar putea afecta in cele doua ore de protest circulatia anumitor trenuri operate de CFR Calatori, dar si de alti operatori feroviari.
„Referitor la greva feroviara ce a fost anuntata doar in spatiul public pentru data de 15.09.2023, in intervalul orar 07:00 – 09:00, de catre un sindicat feroviar, CFR Calatori face urmatoarele precizari: greva feroviara a fost anuntata doar in spatiul public de catre un sindicat feroviar si priveste salariatii CNCF CFR SA; salariatii CFR Calatori nu participa la aceasta greva; conform informatiilor din spatiul public, aceasta greva feroviara este una de avertisment si ar putea afecta, in intervalul orar 07:00-09:00, circulatia anumitor trenuri, operate de CFR Calatori, dar si de alti operatori feroviari”, spune transportatorul feroviar national de calatori, intr-un comunicat postat pe site-ul companiei.