Bugetul pe anul 2024 la Iașului cuprinde o serie de alocări pentru actualizarea sau reproiectarea documentațiilor tehnice în cazul unor pasaje propuse pe raza orașului, pasaje care sunt vehicule aproape anual de Primăria Iași, dar niciodată implementate.
Pe listă (re)par pasajele supraterane din Podu Roș – obiectiv care, în urmă cu câțiva ani, a stârnit polemici publice: mai multe organizații neguvernamentale au solicitat renunțarea la un astfel de proiect și au propus ca pasajele să fie în subteran, nu suprateran.
Lista pasajelor în cazul cărora vor fi făcute actualizări de documentații tehnice:
- pasajele supraterane din Podu Roș – o alocare de 270.000 lei. Primăria are încă în desfășurare licitația de proiectare lansată în anul 2021 și, teoretic, dacă firmele participante și-au păstrat valabilitatea ofertei, municipalitatea poate finaliza acea procedură (valoarea contractului era estimată la 2,1 milioane lei, conform Apix.
- reproiectare pasajul subteran Panu – o alocare de 270.000 lei. În 2022, a fost organizată o licitație de execuție a acestui pasaj, procedură ulterior anulată. Între timp, a fost construită și inaugurată strada care face legătura între str. Palat și str. Sf. Andrei. Pasajul Panu ar urma să fie reproiectat astfel încât să aibă „două tuneluri”
- proiectare pasaj intersecție Cotnari – Primăverii – o alocare de 270.000 lei. În acest caz nu există un proiect, dar ideea este mai veche
- actualizarea proiectare pasaj Agronomie – o alocare de 270.000 lei. Proiectul acestui pasaj a fost făcut „la pachet” cu pasajul Panu, în urmă cu câțiva ani
- pasaj subteran Manta Roșie, str. Cronicar Muștea – o alocare de 100.000 lei. Potrivit informaților APIX.ro, Primăria are în plan să întocmească studiul de fezabilitate – un proiect nu există, dar ideea este mai veche
- actualizare documentație poduri peste Bahlui – o alocare de 150.000 lei. În 2017, au fost propuse trei poduri peste Bahlui, dar numai unul a fost construit, cel de la Arcadia.
Astfel, în total, peste 1,3 milioane lei ar urma să fie cheltuiți în acest an pentru actualizarea unor documentații tehnice. Probabilitatea ca vreun pasaj, din cele enumerate mai sus, să fie construit într-o perioadă rezonabilă de timp, este destul de redusă.