La doar 3 luni după ce a obținut permisul de conducere, un tânăr de 36 de ani a fost repartizat pe o mașină de intervenție a firmei de pază Molid Total Security (MTS). Inconștienții care au gândit această repartiție l-au trimis la moarte sigură pe acel tânăr. În noaptea în care agentul Andrei Anton s-a izbit fatal de un TIR pe b-dul Chimiei, acesta se deplasa către o intervenție semnalată prin butonul de panică, fără experiență, dar cu viteză de peste 100 km/h. Peste lipsa de experiență auto, agentul era singur în mașina destinată unui echipaj de intervenție, la finalul unei ture de 24 de ore. Trei abateri despre care patronii și coordonatorii MTS aveau cunoștință, dar nu au făcut nimic pentru a opri tragedia.
În urmă au rămas 4 copii orfani și o Poliție depășită profesional, care caută vinovații în altă parte.
Practica firmelor de pază, de a contracta beneficiari fără a avea acoperire reală în factor uman, a născut săptămâna aceasta o nouă tragedie. Un agent de pază care obținuse carnetul de conducere de doar 3 luni de zile, a fost trimis la moarte sigură de directorii acestei firme de pază. Pentru un șofer operativ pe mașina de intervenție se cere experiență, ori Anton Andrei nu avea decât 3 luni de zile de când obținuse permisul de conducere. Asta nu i-a împiedicat pe patronul MTS și coordonatorul echipelor de intervenție să-l folosească pe agent pe ture de câte 24 de ore, fără coechipier de intervenție.
“Am fost coleg cu el , am lucrat împreună la această firmă de pază MTS…La timpul respectiv, Andrei nu deținea permis de conducere, dar își dorea foarte mult! Când s-a întâmplat tragedia, Andrei avea doar de 3 luni permisul de conducere și urma să iasă dintr-o tură de 24 de ore, acesta fiind singur în mașină, deoarece colegul lui de echipaj a plecat în străinătate… Din câte am înțeles , Andrei a vorbit cu domnul Toader (n.r. Constantin Toader, fost coordonator la mai multe firme de pază din Iași), coordonatorul echipelor de intervenție MTS și a stabilit împreună cu acesta să rămână singur pe masină până ce îi va găsi un alt coleg … Să lucrezi în acel mediu este inadmisibil…. 24 de ore continuu la muncă în condițiile în care afară au fost și -15 C și efectiv trebuie să stai în mașină la dispoziția lor. Andrei lucra și forțări de tură și făcea tot posibilul să își știe familia bine, își iubea din tot sufletul copiii și nevasta “, ne-a declarat Ilie Gabriel, prieten al al lui Andrei și fost agent MTS.
Despre programul infernal de lucru și încălcarea legii la MTS, ne-au relatat mai mulți agenți ai acestei firme de pază care, din motive lesne de înțeles, au preferat să-și păstreze anonimatul.
Filmul accidentului
În dimineața zilei de marți, 30 ianuarie, la ora 03:10, Dispeceratul Integrat ISU – SMURD – SAJ Iași a fost anunțat despre producerea unui accident rutier în municipiul Iași, pe bulevardul Chimiei, unde o maşină inscripționată cu însemnele firmei de pază MOLID a intrat în spatele unui TIR, impact în urma căruia a rezultat o singură victimă, încarcerată, inconştientă. Echipajele de salvare au ajuns în scurt timp la locul gravului incident, dar din păcate, în ciuda manevrelor de resuscitare care au durat 55 de minute, nu s-a mai putut face nimic pentru tânărul implicat în accident. Descarcerarea a durat circa 20 de minute. Potrivit primele informaţii disponibile, pe stradă, la ora respectivă, era polei şi cel mai probabil circula cu viteză, iar din această cauză a derapat şi a intrat în TIR-ul respectiv. “Pe bulevardul Chimiei , după intersecţia cu Tudor , mal Bahlui drept, a fost trimis un echipaj ambulanţă, un echipaj de prim ajutor şi descarcerare. La sosirea echipajelor, tânărul era fără puls. A fost descarcerat timp de 20 de minute, el se afla în asistolie şi midriază fixă (dilataţia pupilelor)”, au transmis coordonatorii ISU Iaşi.
Cazul a rămas în atenția autorităților pentru cercetări. Din primele informații, polițiștii au deschis dosar penal pe numele șoferului de TIR care parcase neregulamentar.
Administratorii Molid, vinovați de facto
În noaptea de luni spre marţi, Anton Andrei Dumitriu era de serviciu la firma de pază MTS. Dispeceratul firmei ar fi primit un apel de urgenţă, iar tânărul s-a urcat într-un Logan al firmei şi a plecat în viteză. Era singur, fără niciun coleg, așa cum prevede legea. Pe Bulevardul Chimiei, şoferul începător ar fi prins o porţiune de drum cu polei şi nu a mai putut controla direcţia, izbind violent partea din spate a unui tir. O altă ipoteză se referă al starea de oboseală a agentului, aflat la sfârșitul unei ture de 24 de ore sau la un moment de neatenție, atenția de la carosabil fiindu-i distrasă de GPS-ul care indica punctul de intervenție. Oricare din aceste motive care vor trebui verificate de anchetatori, puteau fi evitate dacă Vergil Darie, cel care controlează firma MTS, împreună cu directorii și coordonatorii săi, ar fi pus accent pe viața și siguranța angajaților înainte de profitul imediat.
Trei abateri mortale
O echipă de intervenție din cadrul unei firme de pază și protecție trebuie să respecte anumite reguli și legi. Înainte de aceasta, angajatorul, prin factorii săi decidenți, trebuie să se asigure de faptul că agentul operativ care are și rol de șofer pe mașina de intervenție, are permis de conducere dobândit cu cel puțin 1 an înainte de angajare, aceasta fiind o recunoaștere minimă a anumitor deprinderi de conducător auto. Un alt aspect pe care ar trebui să îl urmărească directorul, coordonatorul echipelor de intervenție sau dispecerul MTS, este asigurarea de echipe de intervenție, nu agenți de intervenție solitari, ca în cazul lui Adrian Anton. Nu în ultimul rând, suprasolicitarea agenților prin încălcarea legislației muncii este un alt factor care a concurat la producerea tragediei din b-dul Chimiei. Pentru salariaţii angajaţi cu normă întreagă durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe săptămână, ori la MTS se depășea de 2 ori durata maximă a timpului de muncă. Potrivit legii, pentru un astfel de cumul de abateri, firma MTS ar trebui să își piardă licența de funcționare, iar factorii care au condus, prin măsurile dispuse cu discernământ, la această tragedie, ar trebui să răspundă penal. Asta nu l-ar aduce înapoi pe agentul Andrei Anton, în urma căruia au rămas orfani 4 copii, dar ar salva de la moarte sigură alți tineri care slugăresc pentru salarii de nimic la indivizi certați cu moralitatea și cu legea.