Judecătorii au obligat CNAIR să despăgubească familia unui şofer mort după ce s-a izbit cu maşina de o alveolă pe DN 79 Oradea-Arad. În procesul tervigersat de un deceniu, instanţa a stabilit că alveolele au fost prost proiectate și executate. Deşi se judecă, CNAIR le-a refăcut deja în toată ţara.
Cum se tergiversează o anchetă
Accidentul rutier s-a produs pe 3 iunie 2014. Şoferul, Nicolae Brebu, avea 44 ani şi transporta echipamente medicale, când TIR-ul pe care îl conducea pe DN79, între Oradea şi Arad, s-a izbit de o alveolă, a ieșit pe contrasens și a lovit un copac din marginea șoselei. Bărbatul, care a murit pe loc, a fost găsit mort de un coleg de-al său care circula pe aceeaşi rută.
Pornită pentru ucidere din culpă, ancheta penală a fost clasată în patru rânduri de Parchetul Salonta, care a stabilit că vina ar fi a mortului, şi tot de patru ori a fost redeschisă de judecători, la cererea familiei, care solicitau să se analizeze şi răspunderea administratorului, în condiţiile în care alveolele montate pe DN 79 provocaseră şi până atunci accidente grave.
Anchetă fără grabă
În paralel, în 2015, familia şoferului a deschis şi o acţiune în pretenţii, solicitând CNADNR daune morale pentru pierderea suferită: 400.000 euro pentru soţie şi câte 300.000 euro pentru cei doi copii.
Procesul civil a fost, însă, suspendat de Tribunalul Bihor care voia verdictul procurorilor din Salonta care, în final, în 2022, după 8 ani, au scăpat definitiv de dosar: răspunderea penală pentru moartea şoferului s-a prescris, deci nu mai aveau ce cerceta.
Reluate în 2023, dezbaterile de la Tribunalul Bihor s-au terminat săptămâna trecută, pe 21 martie 2024, adică la aproape un deceniu de la accident. CNAIR, ca succesoare a fostei CNADNR, a fost obligată să plătească familiei şoferului daune materiale de 3.910 lei, reprezentând o parte din costurile înmormântării și parastaselor, respectiv daune morale de 15.000 euro pentru văduvă și de câte 30.000 de euro pentru fiecare dintre cei doi copii rămași orfani.
„După zece ani de procese, Tribunalul Bihor a admis cererea de chemare în judecată și a constatat că CNAIR (urmaşa fostului CNADR) a construit şi a amplasat acele alveole nelegal. Deși sumele acordate de instanță sunt foarte mici, ne exprimăm încrederea că acestea vor fi corectate substanțial de către Curtea de Apel Oradea și că, finalmente, Înalta Curte de Casație și Justiție își va respecta statutul de Instanță Supremă„, a explicat avocatul familiei, Mircea Ursuţa.
Dreptate târzie
Cert e că, în condiţiile în care, până la accidentul lui Nicolae Brebu, pe DN79 au fost zeci de evenimente rutiere cumplite, ucigând încă alţi patru pameni, după ce familia şoferului a cerut în faţa judecătorilor tragerea la răspundere a administratorului drumului, toate alveolele de calmare a traficului de pe şoseaua Oradea – Arad au fost refăcute, CNAIR recunoscându-şi, practic, vinovăţia.
„Tribunalul a stabilit culpa CNAIR, care a construit insulele contrar propriului Regulament privind siguranța traficului, ceea ce a avut ca efect moartea unui om„, spune avocatul Mircea Ursuța.