Moldova vrea Autostradă, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei Împreună pentru A8 sunt organizațiile care au transmis o scrisoare deschisă ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu prin care trag un semnal de alarma asupra faptului ca sectorul montan si cel iesean se afla intr-un blocaj din care par sa nu mai iasa. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere au anuntat faptul ca studiile de fezabilitate au fost respinse din cauza „erorilor si lipsurilor”.
„Este o mare greseala. Asta inseamnă îngroparea proiectului. Deci preluarea de către niște oameni fără experiență a proiectului A8 îngroapă acest proiect pe termen nelimitat. De bine de rău, Pistol avea în spate un partid politic. Urtoi o face pe civicul deși are susținere PSD și l-am văzut în prima linie la adunările partidului. Urtoi aruncă vina pe CNAIR. Nu instituția este vinovată de situația asta, ci politicul din România”, a spus Ionel Apostol.
Acest proiect se prelungește pe relația Chișinău – Odesa, conectând astfel Ucraina maritimă și Moldova de pe cele două maluri ale Prutului cu centrul Europei, un vector de dezvoltare esențial al intregii zone, cu implicații geopolitice și strategice de cel mai înalt grad. Totodata, autostrada A8 va ridica Iasul ca punct economic regional.
„Am cerut o întâlnire urgentă cu domnul ministrul al Transporturilor și directorul CNAIR. Dacă într-un termen rezonabil nu se face ceea ce am cerut noi, pentru că am cerut punctual pentru zona montană, pentru cele șase segmente pe care se lucrează ca documentație, pentru Târgu Neamț – Iași – Ungheni unde întârzierea este de aproape doi ani de zile. Exact de când a ajuns Cătălin Urtoi la CNAIR din acel moment au început întârzierile în forță”, a mai spus Ionel Apostol,presedinte „Impreuna pentru A8”.
Petru Movilă, city manager: „ Din pacate, constatam ca ce am spus se adevereste ca nici parlamentarii de Iasi nu isi asuma niciun fel de lupta pentru ca autostrada A8 sa prinda contur. Este doar un proiect politic, un proiect de imagine pentru foarte multi dintre acesti politicieni. Clar este ca a fost un contract prost realizat pentru ca studiul de fezabilitate are 7 acte aditionale. S-a suplimentat suma de bani alocata pentru realizarea studiilor si acum, dupa ce toti ne-au asigurat ca A8 este in linie dreapta. Este in linie dreapta infundata”.
ONG-urile au trimis o scrisoare deschisa ministrului Transporturilor pentru a trage un semnal de alarma cu privire la stadiul in care se afla proiectul.
Ionel Apostol, presedinte „Impreuna pentru A8”: „Daca intr-un termen rezonabil nu se face ceea ce am cerut noi pentru ca am cerut punctual, pentru zona montana pentru cele 6 segmente care sunt in acest moment, pe care se lucreaza ca si documentatie si pentr Targu Neamt – Iasi – Ungheni unde intarzierea este de aproape 2 ani de zile”.
Probleme exista si pe sectorul iesean. În prezent, se află în curs de desfășurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informații în zonele UAT Costești, Lețcani, Rediu, Popricani și Golăești.
Petru Movilă, city manager: „Este cel mai lung proiect de infrastructura, cea mai lunga autostrada care se construieste in Romania el invita CNIR sa preia proiectul. Nu. Ministrul transporturilor da ordin de ministru, el creeaza cadrul legal privind responsabilitatea pentru autostrada. Ministrul Transporturilor asigura finantarea pentru aceasta autostrada impreuna cu toti ceilalti colegi din Guvernul Romaniei pentru a se face A8”.
In cazul in care aceste probleme nu vor fi rezolvate, ONG-urile intentioneaza sa demareze proteste masive.
„Speranțele mele sunt aproape zero pentru că îmi dau seama că băieții s-au întins prea tare și au făcut-o doar în scop politic. Autostrada nu le aduce voturi, de asta nici nu au finanțat zona montană. Din munți nu le dă nimeni voturi. Nu cred că se dorește scoaterea caietelor de sarcini și scoaterea la licitații a acestor sectoare. Întârzierile sunt din ce în ce mai mari”, a mai spus Apostol.