Analiză pe un conținut electoral searbăd! “Sloganurile candidaților pentru Primărie și CJ sunt într-atât de banale că nici candidații înșiși nu se pot înflăcăra prin intermediul lor”

0
633

Campania electorală aduce în fața ieșenilor mesajele candidaților la înaltele funcții administrative ale municipiului și județului. Sloganurile au început să împânzească orașele și comunele, alături de fotografiile bine retușate ale politicienilor. 7Est a făcut un inventar al mesajelor cu ajutorul cărora pretendenții la demnități publice încearcă să-și atragă simpatia și votul electoratului. Mare parte dintre sloganurile candidaților din acest an sunt complet anodine, ele neavând nicio legătură nici cu profilul candidaților, nici cu plaforma politică a partidelor pe care le reprezintă. “Acești candidați și-ar putea schimba între ei sloganurile fără ca electoratul să perceapă vreo nepotrivire. Ele sunt într-atât de banale că nici candidații înșiși nu se pot înflăcăra prin intermediul lor”, susține un reputat profesor ieșean

Sloganurile candidaților la Primăria Municipiului Iași, Mihai Chirica (PNL) – „Împreună pentru Iași”, Bogdan Balanișcu (PSD) – “Iașul merită mai mult”, Marius Bodea (USR/Dreapta unită) – “Primar pe bune”, Cosette Chichirău (Curaj) – “Avem curajul pentru un nou început”, Andrei R. Ciuhodaru (Reper) – “Cel mai bun primar pentru Iași. Arhitect, vizionar, incoruptibil” și Tudor Ciuhodaru (AUR) – „Pentru un oraș sănătos”, respectiv la președinția Consiliului Județean, Costel Alexe (PNL) – „Construim în Iași”, Bogdan Cojocaru (PSD) – “Fiecare ieșean merită mai mult/Punem Iașul pe primul loc” și Petru Movilă (PMP/Dreapta unită) – „Uniți, mergem spre victorie!” (sloganul alianței) au fost analizate pentru 7Est de către conf.dr. Gheorghe-Ilie Fârte de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, reieșind o perspectivă interesantă asupra modului în care aceștia se prezintă în fața alegătorilor.

În ce măsură aceste sloganuri reflectă personalitatea candidaților?

Sloganurile medicului Tudor Ciuhodaru și arhitectului Andrei Ciuhodaru („Pentru un oraș sănătos”, respectiv „Cel mai bun primar pentru Iași. Arhitect, vizionar, incoruptibil”) fac aluzie la profesiile celor doi candidați. S-a încercat un transfer de prestigiu dinspre profesii spre candidați. Experiența efemerului candidat la primăria generală a capitalei Cătălin Cîrstoiu dovedește că statutul de medic poate constitui mai degrabă o vulnerabilitate decât un atu. Andrei Ciuhodaru candidează din partea unui partid liliputan („Reper”), în rândurile căruia regăsim persoane publice respectabile și intelectuali valoroși. Foarte probabil, percepția că merită un scor mai bun decât cel indicat de sondajele de opinie pentru partidul lui l-a făcut pe candidat să adopte ca slogan o gasconadă. Este ușor să te declari „cel mai bun primar”, „vizionar” și „incoruptibil, însă este mult mai greu să dovedești electoratului (care nu te cunoaște deloc) că ai respectivele calități. Sloganul „Avem curajul pentru un nou început” face trimitere la numele Partidului CURAJ, fondat de Cosette Chichirău la sfârșitul anului trecut, după retragerea din USR. Sloganul reflectă curajul ‒ unii ar spune mai degrabă temeritatea ‒ singurului candidat femeie aflat în cursa pentru primăria municipiului Iași. Cosette Chichirău a marcat un început prin înființarea unui nou partid. Rămâne de văzut dacă va face același lucru la primăria Iașului. Sloganurile celorlalți candidați sunt complet anodine, ele neavând nicio legătură nici cu profilul candidaților, nici cu plaforma politică a partidelor pe care le reprezintă. Acești candidați și-ar putea schimba între ei sloganurile fără ca electoratul să perceapă vreo nepotrivire.

Cum se elaborează un slogan? Se realizează un compromis între stilul, alura candidatului și mesajul general pe care partidul dorește să-l transmită?

Sloganul trebuie să redea în câteva cuvinte esența platformei politice a candidatului, diferența specifică și avantajul concurențial în raport cu ceilalți contracandidați, precum și profilul personajului politic pe care îl joacă ‒ în mod credibil ‒ candidatul. Sloganul trebuie să-i solidarizeze și să-i mobilizeze în acțiune pe susținătorii candidatului. El trebuie să conțină o chemare irezistibilă la lupta pentru cucerirea puterii politice, evident la o luptă pașnică dusă cu mijloace discursive. Sloganurile candidaților ieșeni nu respectă condițiile menționate. Ele sunt într-atât de banale că nici candidații înșiși nu se pot înflăcăra prin intermediul lor.

Care dintre sloganurile selectate vi se pare că ar avea priză mai mare la alegători?

Sloganul candidatei Cosette Chichirău ar putea avea tracțiune în rândul electoratului ieșean, însă numai dacă: (1) este resimțită la nivel general nevoia unui upgrade la nivelul administrației publice locale și a unui nou stil de a face politică; (2) candidata se profilează ca vârf de lance al unei coaliții mai largi pentru schimbare. Este greu de crezut că aceste două condiții pot fi îndeplinite. În opinia mea, la alegerile din iunie, sloganurile nu prezintă o importanță semnificativă. Este improbabil ca alegătorii să-și fundamenteze pe ele decizia de a vota pentru un anumit partid sau candidat.

Unii candidați încă nu au un slogan propriu, deși timpul până la alegeri devine tot mai scurt. Să însemne acest lucru că nici măcar ei nu își iau în serios propria candidatură?

De ceva timp încoace, nu doar în România, ci și în alte țări occidentale, campaniile electorale au devenit serbede. Competiția politică are aspectul unei lupte simulate, de tip wrestling. Nediferențiați ideologic, „rivalii politici” știu că pot intra oricând într-o alianță de guvernare, așa că ezită să lupte cu adevărat între ei. Mai mult, ei nici nu discută în contradictoriu, cu argumente temeinice, pe marginea unor teme economice, sociale, de reorganizare administrativă, de reformă a sistemului public de sănătate, de educație, de politică externă etc. Ce slogan serios poți concepe dacă temele serioase nu-și găsesc locul pe agenda publică, iar candidații nu-și pun problema să adopte poziții consistente cu privire la ele?

0 0 votes
Article Rating


Articolul precedentAnul ăsta Bunătățile de Paște vin de la #Mamma Mia!
Articolul următorCiorcolacu șe-a umplut frigiderele cu carne de la șoldoveni. Are ce mânca de Sfintele Paști!
Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments