Adjudecarea a patru premii UNITER din tot atâtea nominalizări reprezintă o performanță absolută a mediului artistic ieșean. Evenimentul s-a produs la gala organizată luni, 27 mai, însemnând o adevărată revelație pentru întreaga breaslă teatrală. Spectacolele lui Radu Afrim au ridicat substanțial cotele de vizibilitate și calitate ale producțiilor teatrale realizate la Iași, scoțând cel mai vechi teatru național din țară dintr-un anonimat frustrant.
Dacă e să privim din punctul de vedere al premiilor oferite de UNITER, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași a traversat în perioada postdecembristă un imens deșert al recunoașterii calității spectacolelor puse în scenă.
De la debutul galelor UNITER (1992) și până în 2018, un singur artist ieșean reușise să câștige un premiu. S-a întâmplat în 1996, când Florin Mircea a primit premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal. Timp de două decenii, nici un alt membru al trupei de la Iași nu a mai fost remarcat de juriul UNITER. O perioadă suficient de mare pentru a ridica semne de întrebare asupra calității repertoriului teatrului ieșean.
A urmat apoi un premiu obținut în 2016 de Dragoș Buhagiar, pentru scenografia spectacolului „Cafeneaua”, dar actorii ieșeni încă lipseau din rândurile laureaților. Totul s-a schimbat odată cu seria spectacolelor montate de regizorul Radu Afrim, care a pus în valoare o trupă întinerită și talentată. Reușitele n-au întârziat să apară.
În 2018, Ada Lupu a câștigat premiul pentru Cea mai bună actriță în rol secundar („Măcelăria lui Iov”, regia Radu Afrim), urmată în 2020 de Pușa Darie („Dansul Delhi”, regia Radu Afrim), același premiu fiind primit de Diana Vieru în 2021 („Orașul cu fete sărace”, regia Radu Afrim). Tot un spectacol montat de Radu Afrim la Naționalul ieșean, „Trei piese triste”, a adus în 2022 un premiu pentru scenografie acordat lui Cosmin Florea. În 2023, Silviu Purcărete primea premiul Cel mai bun regizor pentru spectacolul „Antonin Artaud. Familia Cenci”, pus în scenă la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”.
Devenise limpede: UNITER își întorsese în sfârșit fața către produsele teatrale ale Iașului. Însă nimeni nu își închipuia că anul 2024 va aduce o recoltă absolut impresionantă de lauri: Premiul pentru Cea mai bună actriță în rol secundar, acordat Mălinei Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, Premiul pentru cel mai bun video design, primit de Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei” și marele câștigător Radu Afrim pentru Cel mai bun spectacol, „Antologia dispariţiei”.
Al patrulea premiu UNITER venit la Iași în acest an este pentru Cel mai bun critic de teatru, acordat Oltiței Cîntec, după cel primit în 2022 de Călin Ciobotari.
Evidența e simplă. Din 2018 încoace, 7 premii UNITER au fost acordate pentru 5 spectacole montate de Radu Afrim la Iași, fiind recompensate patru actrițe excepționale, Ada Lupu, Pușa Darie, Diana Vieru și Mălina Lazăr, toate făcând parte dintr-o trupă teatrală readusă la viață și care, iată, și-au găsit recunoașterea binemeritată.
Și acum, ce facem? Îl legăm de glia ieșeană pe Radu Afrim pentru vecie?
Sau încercăm să mai căutăm regizori de calitate și prin curtea proprie?