Asociațiile care militează pentru realizarea proiectelor de infrastructură în Moldova propun amenajarea unui coridor multimodal de transport între Galați și Iași, proiectul fiind adus în atenția comisarului european de transport (Adina Vălean) cu o ocazia vizitei recente a acestuia la Iași, conform apix.
Reprezentanții Asociației „Moldova vrea autostradă” spun că regiunea moldavă are nevoie de o mult mai bună integrare și accesibilitate la coridoarele TEN-T și implicit la viitoarele finanțări europene. Coridorul ar avea o lungime de aproximativ 250 km, cu utilizare multimodală: feroviar, rutier, aerian și naval. Axa de transpoort ar tranzita 3 județe și ar deservi o populație de peste 660.000 în localități urbane.
Propunere din partea asociațiilor pro-autostradă: Iașul să fie legat de Galați printr-un coridor de autostradă. 250 de km legați feroviar, rutier, aerian și naval
Descarcă argumentația organizației neguvernamentale în susținerea realizării unui coridor pe extremitatea estică a Uniunii Europene, respectiv pe flancul estic al NATO.
„În acest sens, am considerat oportun și necesar a înainta doamnei comisar o notă de fundamentare sub forma unei propunerI tehnice pentru un posibil Coridor Multimodal pe flancul estic al NATO/extremitatea estică a Uniunii Europene pe relația Iași-Galati”, a declarat Adrian Covăsnianu, membru fondator al Asociației „Moldova vrea autostradă”.
La inițiativa Asociației „Moldova vrea autostradă”, din 2020, Ministerul Transporturilor a introdus spre finanțare în PNRR circa 55 km din autostrada A8 (capetele sectorului montan), porțiuni care acum au desemnați constructori. Inițiativa asociației a însemnat, practic, demararea proiectului de construire a autostrăzii A8
Principalele trei componente ale coridorului:
Varianta Ocolitoare Iași-Est
navigabilitatea râului Prut
investițiile de tip Quick Wins (creșterea vitezei de circulație) pe calea ferată Iași-Tecuci (secțiunea Bârlad-Vaslui),
„Aceste investiții necesită o abordare integrată și multimodală sub tutela unui coridor de transport european ce poate fi finanțat din fonduri de coeziune/transfrontaliere/inițiative private/buget de stat”, a mai spus Adrian Covăsnianu.