Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat luni, pentru AGERPRES, ca intentioneaza sa se implice intr-un dialog cu reprezentanti ai companiei Louis Vuitton pentru recunoasterea valorii patrimoniale si culturale a pieselor traditionale romanesti.
Precizarea vine in contextul sesizarii de catre comunitatea online La Blouse roumaine privind folosirea de catre casa de moda Louis Vuitton a unei camasi inspirate de cea traditionala din Marginimea Sibiului.
„In contextul discutiilor din spatiul public, cu referire la preluarea de catre compania Louis Vuitton a modelului iei cu sinoare, specifica zonei Sibiului, va pot spune ca intentionez sa ma implic intr-un dialog cu reprezentanti ai companiei, pentru recunoasterea valorii patrimoniale si culturale a pieselor traditionale romanesti. Voi reveni cu mai multe detalii, in zilele urmatoare; va pot spune insa ca abordarea va fi una in spiritul obtinerii recunoasterii la nivel international a valorii inestimabile a traditiei romanesti si a transpunerii acestui ‘incident’ intr-o oportunitate pentru a face cunoscuta ia/camasa romaneasca traditionala, la nivel international”, a afirmat ministrul Culturii.
Raluca Turcan va discuta cu reprezentantii Louis Vuitton despre folosirea de catre aceasta firma a unei bluze copiate dupa traditionala ie romaneasca
Raluca Turcan a subliniat ca „preocuparea Ministerului Culturii pentru protejarea elementelor identitare culturale si patrimoniale este una prioritara”.
„In prezent, analizam protectia indicatiilor geografice pentru produsele artizanale si industriale, cat si propuneri de acte normative menite a oferi o piata de desfacere, constanta si continua, pentru produsele traditionale, prin stabilirea unui procent din fondul destinat achizitionarii produselor pentru protocol, de catre institutiile statului, dedicat produselor traditionale”, a punctat ministrul Culturii.
Comunitatea La blouse roumaine a solicitat sprijin, pe Facebook, pentru campania „Give Credit” (A da recunoastere) ce are in centrul sau utilizarea de catre brandul Louis Vuitton a camasii de Marginime in noua colectie 2024, fara mentionarea originii si acordul pastratorilor de zestre culturala.
„Dragi comunitati din Marginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Tara Fagarasului, Arges, Sudul si Centrul Transilvaniei si orice persoana, colectionar, artizan si simplu iubitor, iubitoare a camasii si portului specific Marginimii Sibiului, pastrat inclusiv in zonele unde au migrat oamenii din aceasta regiune, va rugam sa ne sprijiniti in noua campanie „Give Credit” (A da recunoastere) ce are in centrul sau utilizarea de catre brandul Louis Vuitton a camasii de Marginime in noua colectie 2024, fara mentionarea originii si acordul pastratorilor de zestre culturala”, se precizeaza in postarea de pe pagina de socializare.