De 25 ani, moldovenii cer realizarea unei autostrazi pentru un acces facil catre Vest. Investitiile straine in zona sunt ridicol de mici iar occidentalii evita regiunea din lipsa infrastructurii. A fost promulgata si o lege pentru realizarea Autostrazii Unirii iar la nivel declarativ, toate partidele care s-au perindat la guvernare au vorbit despre necesitatea constructiei. In realitate, nimeni nu doreste aceasta autostrada in afara de moldoveni. Dupa decenii de batjocura, oamenii de afaceri din Iasi s-au saturat sa taca.
Moldovenii au cerut Autostrada Unirii ca sa ajunga cu produsele de export mai usor spre Vest. In schimb, Bucurestiul le-a bagat pe gat autostrada A7, care mai mult pare proiectata pentru a facilita transportul cerealelor ucrainene catre Dunare si Marea Neagra. In timp ce, Moldova nu atrage nici macar 3 la suta dintre investitii straine, Ardealul prospera si se bucura de afaceri occidentale. Oficial, toate Guvernele din ultimele decenii au vorbit despre necesitatea constructiei autostrazii Ungheni – Iasi – Tg. Mures. Aceasta are cea mai ridicata performanta de reducere cost/timp, nu mai putin de 40 la suta.
Neoficial, se discuta despre esecul A8, pentru ca nimeni nu isi doreste, in afara de moldoveni. Ardelenii nu vor fi niciodata interesati sa fie concurati de moldoveni, unde mana de munca este mai ieftina si usor de gasit. Un alt aspect discutat in subteran, ce tine de contextul geopolitic este ca autostrada nu se va realiza, pentru ca, in eventualitatea izbucnirii unui razboi nedorit, rusii ar ajunge in cateva ore in Vest.
Multi sunt resemnati pe fondul tergiversarilor proiectului. Cu toate acestea, mediul de afaceri iesean, vorbeste deschis despre acest obiectiv, prin care moldovenii sunt mai degraba amagiti de catre bucuresteni.
Judetul Iasi este paralizat de lipsa infrastructurii iar autostrada A8 ar fi o gura uriasa de oxigen pentru locuitorii sai insa studiul de fezabilitate pentru tronsonul Motca – Letcani – Ungheni de abia in aceasta luna va fi complet, dupa eliberarea acordului de mediu. Totusi, vorbim de cativa ani despre acest pas.
“Fara sa nu ma feresc de cuvinte a fost un sabotaj din partea CNAIR si al prioritizarii acestei autostrazi fata de alte cheltuieli pe infrastructura propuse de CNAIR.Asta este realitatea, suparatoare pentru mine, pentru unii, pentru altii. Studiul de fezabilitate a inceput inainte de A7 si acum cum sa ne explicam ca pe A7 se lucreaza. Mai nou acuma, avem loturi din A8 care ar trebui scoase la licitatie si se intarzie cu 4-6 luni. Spuneti-mi si mie, caietul de sarcini de pe Oradea – Arad, l-a facut CNAIR, da? Cum caietul de sarcini este aproape perfect, licitatiile se tin la timp, nu sunt contestatii, nu sunt amanari iar pe sectorul montan A8, vai de mine, ca este cel mai greu din Europa sunt 600 de clarificari”, a spus Paul Butnariu, presedinte Camera de Comert si Industrie Iasi