Noul portal al Registrului Comerţului pare, mai degrabă, o gaură neagră de timp şi nervi. Platforma, care a costat 40 de milioane de euro şi care promitea că vom putea înfiinţa o firmă în 24 de ore, dă erori aproape zilnic. Aşa se face că avocaţii, juriştii şi antreprenorii s-au întors la ghişee şi la dosarele cu şină. Registrul Comerţului transmite că frecvent se fac „optimizări” ale platformei.
„Când încercăm să plătim, spunea că am achitat. Şi banii nu plecau din cont şi nu se soluţiona cererea. Nu ne apărea că am făcut cererea, trebuia să o luăm de la capăt, să bagăm toate datele. Încercam şi de 10 ori consecutiv şi nu se rezolva nimic, mai încercam şi seara. După 2-3 zile reuşeam”, povesteşte o femeie.
Contabilul Robert Croitoru este disperat. Noul portal îi scoate peri albi. Eliberarea unui certificat care putea fi obţinut în 10 minute poate dura acum ore. „De regulă ar trebui să dai o serie de click-uri şi în 10 minute să primeşti un răspuns. Partea proasta e că faci toată secvenţa care trebuie, plăteşti acel certificat constatator şi astepţi. Când pleacă banii de pe card fac cruce, recunosc, şi zic: Am o şansă să mi se încarce certificatul. Am avut şi 5 zile în care nu am putut să lucrăm”, spune Robert Croitoru, contabil.
„Iese din aplicaţie, foarte multe ferestre inutile”, crede Simona Petrache, consilier juridic. Cererile depuse online ajung aleatoriu la funcţionarii publici din ţară, şi nu în oraşul în care are sediul firma. Aşa se face că în localităţile mici, referenţii se trezesc cu zeci de dosare de complexităţi diferite. Iar antreprenorii aşteaptă.
„Le cer la audienţă, ele sunt la Iaşi, referenţii de la Iaşi sunt în concediu, aşteptaţi. De fapt nu se operează la Iaşi, ci la Târgu Mureş, cauţi un dosar de-ţi vine rau”, mai spune Violeta Timnea, consilier juridic. „Răbdarea se face pe timpul şi pe nervii noştri şi pe frustrarea clienţilor că nu sunt serviţi la timp şi că spun că nu oferim servicii de calitate”, declară Robert Croitoru, contabil.
Paradox: cozile de la ghişee s-au mărit
Paradoxal, de când a devenit funcţional noul sistem, cozile de la ghişee s-au mărit. Şi cererile aproape s-au dublat. Registrul Comerţului transmite că sistemul informatic este funcţional, monitorizat permanent şi zilnic sunt făcute optimizări. Cu suprasolicitarea funcţionarilor, avertizează sindicaliştii.
„Colegii noştri de la IT, conform noii organigrame, au fost mutaţi în structura sediului central. Fac eforturi suplimentare, se munceşte şi după programul de lucru”, spune Ionela Monica Pietriș, preşedinte Sindicat ONRC.
De la finalul lunii iulie şi până acum aproape 94.000 de români au depus solicitări online pe noua platformă. Sistemul informatic, plătit cu 40 de milioane de euro, bani europeni, a fost creat de o companie turcească şi o firmă din Bucureşti cu 45 de angajaţi, care a obţinut în ultimii 5 ani 107 contracte din bani publici, în valoare de 71 de milioane de euro.