Zboruri anulate pe bandă rulantă din cauza ceții pe Aeroportul Iași. Cu aceeași nepăsare și indiferență față de pasagerii care tranzitează aerogara ieșeană, Departamentul de Comunicare din cadrul instituției „ a binevoit” să facă o informare pe pagina de socializare prin care a anunțat situația zbourilor.
„Ceața, fenomen imprevizibil”
„Având în vedere condițiile de vizibilitate la Aeroportul Iași, de 100 m (și 30 m pe verticală), așadar sub nivelul de siguranță pentru aterizări și decolări, programul de zbor din această seară a suferit câteva modificări.
Întrucât ceața este un fenoment imprevizibil, este important ca toți cei care au programate călătorii în următoarele ore, să țină permanent legătura cu operatorii aerieni.
Așa cum am mai transmis, Aeroportul Iași este echipat cu sistem nou de navigare pe ceață, dar din păcate, la acest nivel de vizibilitate, nu se poate asigura aterizarea aerinavelor în condiții de siguranță depline”.
Cu același aer de superioritate sunt tratați pasagerii cărora li se răspunde sec „Vom face actualizări”.
„Nu pot să cred! Pe 20 dec mi s-a anulat zborul spre București din cauza ceții. După 4 ore de așteptare am plecat acasă. Am pierdut, bineînțeles, zborurile din București spre afară. Bani pierduți. Acuma, la întoarcere, același lucru: blocați în București din cauza ceții de la Iași. Ce fel de aeroport sunteți, Doamne! Sezonier?”, a spus o pasageră nemulțumită.
Oamenii sunt deranjați de faptul că nu au condiții normale de zbor.
„Despre ce legatura cu operatorii aerieni vorbiti? Astia raspund vreodata? Cred ca Aeroportul Iasi ar trebuie sa faca mai mari eforturi sa informeze si sa comunice cu pasagerii! Pasagerii dvs! Operatorii daca se supara, pleaca si vin altii (sau nu) dar pasagerii sunt ai aeroportului. Altfel se muta si aceștia, nu?! Despre tehnologie… nu mai vorbim!”.
Fără mâncare și apă
Mai mult decât atât, pasagerii sunt complet nemulțumiți de faptul că trebuie să aștepte într-o sală goală cu scaune deoarece spațiile în care ar trebui să fie comercializate alimente și băuturi sunt puse pe așteptare din motive cunoscute doar de conducerea Aeroportului Iași.
„Eu înțeleg că e ceata că e de siguranță dar sa nu spui nimic nimic pasagerilor mai ales cu copiii mici fără mâncare fără apă, macar sa comunicați ceva oamenilor care stau acolo cu copiii mici de peste 4 ore și nu spuneți nimic nimic nimic …”, a spus o mămică.
În acest fel sunt tratați pasagerii unui aeroport internațional.
„Foarte trist … să nu existe un magazin din care să poți cumpăra o APĂ ! Un singur tonomat , care funcționează pe jumătate, la care oamenii au stat la coadă mai bine de o oră să poată cumpăra. Apa s-a terminat la un moment dat …”, a mai spus un alt pasager.
Conducerea Aeroportului Iași se laudă că s-au făcut investiții pentru navigarea aeronavelor pe vreme de ceață.
„Aeroportul Iași are asigurate toate condiţiile tehnice pentru navigarea pe vreme cu vizibilitate redusă. Sistemul de navigare instrumentală pentru vizibilitate redusă – ILS ( Instrumental Landing System) al Aeroportului Iasi a fost instalat chiar în această toamnă, înlocuindu-l pe cel vechi, investiție realizată de către ROMATSA. Avem ILS cu capabilitate CAT 3”.
Aeroportul Iași, declasat din cauza unor obstacole – 7 case construite ilegal
Casele construite ilegal din comuna Aroneanu sunt o problemă care persistă de ani de zile. Benone Moruzi, primarul comunei Aroneanu, a eliberat autorizații de construire pentru case într-o zonă aflată la capătul pistei de pe Aeroportul Iași. Deși încă din anul 2015, Consiliul Județean Iași și Aeroportul Iași au atras atenția că respectivele construcții afectează siguranța zborurilor, Primăria comunei Aroneanu a continuat să elibereze autorizații de construire în zona respectivă și în anul 2017.
„Aeroportul Iaşi are CAT 1, exclusiv din cauza existenței unor obstacole (7 case cu înălțime mai mare decât limita stabilită prin regimul de servituti aeronautice) aflate în comuna Aroneanu, și nu din motive tehnice. De ce s-a ajuns aici? E o situație pe care am moștenit-o și facem eforturi să o rezolvăm. S-au făcut demersurile legale necesare, singurele posibile în acest context, pentru a obține anularea autorizațiilor de construire și demolarea caselor, în instanță. Aceste imobile ne împiedică să avem o categorie superioară.
Până la finalizarea proceselor și epuizarea tuturor căilor legale, având hotărâri definitive, Aeroportul nu are alte soluții prin care să recupereze CAT 2 pe capătul 14 al pistei de decolare-aterizare.
Instalarea unui alt sistem de navigatie ILS pe capătul 32 al pistei (Sud) nu ajută. Din cauza obstacolelor aflate la sud de aeroport (dealul Păun și releul de la Bucium), putem obține cel mult CAT 1, conform evaluărilor preliminare ale specialiștilor ROMATSA, acesta fiind un scenariu pe care l-am luat deja în calcul”, a anunțat Aeroportul Iași.
Lista completă a zborurilor anulate sau deviate de aseară:
DORTMUND 18:20 W43656 – zbor deviat la Suceava
MEMMINGEN 18:55 W43638 – zbor deviat la Suceava
BASEL 19:05 W43640 – zbor deviat la Suceava
BUCUREȘTI (OTP) 19:25 RO707 – zbor ANULAT
ROMA (CIA) 19:30 W43676 – zbor deviat la Suceava
DUBLIN 21:00 H4244 – zbor deviat la Suceava
BARCELONA 23:10 W43686 – zbor deviat la Cluj-Napoca
LONDRA (LTN) 19:20 W43653 – zbor ANULAT
VENETIA (VCE) 19:25 W43669 – zbor ANULAT
BUCUREȘTI (OTP) 19:50 RO708 – zbor ANULAT
LIVERPOOL 19:50 W43697 – zbor ANULAT
BOLOGNA 20:00 W43667 – zbor ANULAT
DUBLIN 21:40 H4243 – ️Zborul va fi operat de pe aeroportul din SCV (acolo unde se află aeronava ce ar fi trebuit să ajungă la IAS), pasagerii urmând să fie preluați din Iași cu autocarele până la Suceava, de unde vor decola spre DUB