Rețea rusă, implicată în promovarea lui Călin Georgescu. O agenție de publicitate online cu legături rusești, AdNow, a jucat un rol semnificativ în promovarea lui Călin Georgescu, candidat pro-Putin în alegerile prezidențiale din România, conform unei investigații Financial Times.
Firma a fost anterior implicată în campanii masive de dezinformare despre vaccinurile anti-Covid în Europa, utilizând tehnici sofisticate de profilare a utilizatorilor.
Rețea rusă implicată în creșterea lui Călin Georgescu. Campanie mamut cu fake news încă din pandemie
AdNow, fondată în 2014 în Rusia, a fost identificată ca un pilon central al propagandei rusești în Europa.
Operațiunea rusă a AdNow a fost, de asemenea, implicată într-o campanie masivă de dezinformare în Franța și Germania în timpul pandemiei Covid pentru a discredita eficacitatea vaccinurilor Pfizer și AstraZeneca, în timp ce Rusia își dezvăluia propriile vaccinuri Sputnik.
Conform investigației FT, AdNow a fost utilizată recent pentru a influența electoratul din România, susținându-l pe Călin Georgescu prin mesaje anti-vacciniste, naționaliste și mistice.
„Operațiunile lor se bazează pe ingineria socială, încercând să declanșeze emoții pentru a atrage utilizatorii în capcana anunțurilor înșelătoare,” a explicat Petko Petkov de la BG Elves, un grup de experți în securitate cibernetică care a analizat operațiunile AdNow.
Campania rusească de „zombificare” a electoratului din România
În perioada premergătoare alegerilor prezidențiale din România, AdNow a direcționat reclame manipulative către susținătorii lui Georgescu.
Printre produsele promovate s-a numărat un supliment numit Toxic Off, care pretindea să elimine toxinele și paraziții din corp. Documentele arată că prin astfel de campanii, AdNow a generat venituri de aproximativ 2 milioane de euro.
„AdNow este aici de ani de zile și livrează publicului reclame, dezinformări despre sănătate și escrocherii financiare, ceea ce i-a pregătit pentru o campanie abruptă precum cea de pe TikTok”, a declarat Victor Ilie de la Snoop pentru Financial Times.
Ancheta a relevat, de asemenea, că influencerii care l-au susținut pe Georgescu pe platforme precum TikTok sunt investigați pentru finanțare ilegală și spălare de bani. Comisia Europeană analizează rolul TikTok în popularizarea candidatului pro-rus.
Rădăcinile rusești ale AdNow
Deși firma și-a mutat sediul în Bulgaria și a trecut prin schimbări de proprietate, legăturile cu cercuri pro-ruse persistă. Fondatorii originali ai AdNow sunt asociați cu campanii politice ale Kremlinului. Mai mult, firma a fost conectată la Mihai Rotariu, un om de afaceri român cu relații apropiate de Ambasada Rusiei și de grupuri ultranaționaliste locale.
Fondatorul și directorul general al AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a fost director de comunicare pentru partidul de guvernământ Rusia Unită.
Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus.
AdNow LLP, o filială londoneză, a fost înregistrată în 2014 și și-a schimbat adresele de mai multe ori înainte de a fi dizolvată în 2023. Aceasta a fost deținută de antreprenorul rus Stanislav Fesenko.
Pentru câteva luni în 2018 și 2019 a împărțit aceeași adresă cu o companie care se numea Bunelu Ltd la momentul respectiv. (O companie cu același nume care este înregistrată în prezent la o adresă diferită în Scoția nu are nicio legătură cu aceasta).
România, o țintă directă pentru Rusia
România a devenit o țintă preferată pentru astfel de campanii, datorită dimensiunii pieței și nivelului insuficient de educație digitală, conform declarațiilor unui fost manager al AdNow.
Giorgi Abuladze, actualul proprietar al agenției AdNow,implicată în campanii de dezinformare, a negat acuzațiile privind promovarea propagandei rusești. Totuși, declarațiile unui fost manager al companiei, Stanislav Fesenko, aduc în prim-plan vulnerabilitățile pieței din România la astfel de operațiuni.
Stanislav Fesenko, care a condus AdNow în trecut, a oferit o perspectivă critică asupra modului în care agențiile de publicitate online, precum AdNow, au operat în regiune. Acesta a recunoscut că astfel de platforme au promovat frecvent escrocherii financiare și produse dubioase, deoarece erau mai profitabile decât alte tipuri de reclame.
„România a fost o piață destul de mare pentru acești advertiseri. Este o țară mare, nu prea săracă, iar oamenii nu sunt atât de bine educați,” a afirmat Fesenko.