Romania si Bulgaria vor construi impreuna un al treilea pod peste Dunare, care va face legatura intre orasele Giurgiu si Ruse, anunta agentia bulgara de presa BTA.
Acest proiect de infrastructura, estimat la aproximativ 2,5 miliarde de euro, a fost finantat de Comisia Europeana, care a asigurat fondurile necesare pentru realizarea acestui obiectiv strategic. Este un pas semnificativ in consolidarea relatiilor de infrastructura intre Romania si Bulgaria si va contribui la imbunatatirea mobilitatii si comertului in regiune.
Conform guvernatorului regional al orasului Ruse, Dragomir Draganov, companiile romanesti au fost deja selectate pentru realizarea studiului si proiectului noului pod. Constructia acestuia este planificata sa inceapa in anul 2026, dupa finalizarea studiilor necesare privind amplasamentul si detaliile tehnice ale proiectului. Draganov a precizat ca, dupa finalizarea fazei de proiectare, vor urma inca aproximativ doi ani pentru realizarea lucrarilor de constructie. Astfel, se preconizeaza ca noul pod sa fie finalizat undeva intre 2029 si inceputul anului 2030.
„Studiul a fost incredintat unei firme. Pana la jumatatea anului 2026 se va stabili locul exact al podului. Dupa proiectare, lucrarile vor dura inca doi ani si jumatate, iar in 2029 sau inceputul lui 2030 vom avea un nou pod intre Giurgiu si Ruse”, a declarat Draganov, citat de BTA.
In paralel cu constructia podului, autoritatile romane se vor ocupa si de repararea unui drum ocolitor esential pentru traficul intre Ruse si Giurgiu. Acesta este situat la aproximativ un kilometru si 200 de metri de punctul de trecere a frontierei si este necesar pentru buna functionare a feribotului care leaga cele doua orase. Ministerul Transporturilor din Romania va gestiona lucrarile de reabilitare a acestui drum, esential pentru fluidizarea traficului pe aceasta ruta transfrontaliera.
De asemenea, in cadrul discutiilor la Agentia pentru Infrastructura Rutiera, Draganov a mentionat ca, in perioada martie-aprilie 2024, ar trebui sa inceapa lucrarile la tronsonul de autostrada Ruse – Veliko Tarnovo, care va lega drumul ocolitor Biala de orasul Ruse. In aceasta etapa, s-au investit deja peste trei milioane si jumatate de euro in despagubiri pentru proprietarii de terenuri agricole din localitatile Tenovo, Biala si Borovo. Aceste investitii fac parte din strategia de modernizare a infrastructurii de transport intre cele doua tari.
Desi Romania si Bulgaria impartasesc o frontiera comuna de 406 kilometri de-a lungul fluviului Dunarea, in prezent exista doar doua poduri care leaga cele doua tari. Primul dintre ele este „Podul Prieteniei” intre Ruse si Giurgiu, construit acum 70 de ani, in 1954. Acesta a fost recent renovat pe partea romaneasca si este in plin proces de reparatie pe partea bulgara. Cel de-al doilea pod este „Vidin-Calafat”, deschis in 2013 si construit de Bulgaria cu fonduri europene.Constructia acestui al treilea pod intre Giurgiu si Ruse este un proiect important nu doar pentru Romania si Bulgaria, dar si pentru Uniunea Europeana, care sustine investitiile in infrastructura de transport transfrontalier. Odata finalizat, noul pod va imbunatati semnificativ legaturile economice si sociale intre cele doua state, avand un impact direct asupra transporturilor si comertului in regiune.