Contractul pentru construirea tronsonului 2 al Autostrăzii A 8 Moțca-Iași-Ungheni a fost publicat ieri în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție pentru tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani (28,6 km) este de 5,5 miliarde lei (fără TVA), cu finanțare din fonduri europene Programul Transport 2021-2027. Ofertele pot fi depuse până la data de 24.03.2025.
Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos-Lețcani (28,6 km) este de 46 de luni (10 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție). Vor fi construite 33 poduri si pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri/cel mai lung pasaj de 1130 de metri peste râul Bahlui), 2 tunele si 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).
Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centura a orasului Podu Iloaiei, CNIR a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează acest segment cu o lungime de 4 kilometri.
În cadrul contractului vor mai fi executate, drumul de Legătură cu 2 benzi cu DN 28 D în lungime de 5,23 km si drumul de legătură cu 4 benzi cu DN 28 în lungime de 7,6 km.
Obiectivul de investiție Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni are ca scop crearea unei căi de comunicație modernă pentru realizarea joncțiunii între tronsonul 2 al autostrăzii Ditrău – Târgu Neamț în zona localității Moțca, dezvoltându-se pe un coridor de la Vest spre Est până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni.
Tronsonul 2 Târgu Frumos – Lețcani are ca punct de început km 31+500 (unde se realizează conexiunea cu tronsonul 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos). Între km 31+500 – km 40+000 traseul autostrăzii se desfașoară la Nord de DN28 in zona localităților Războieni, Valea Oilor și Balțați și intersectează DC117 si DC116.
La km 40+000, în zona traversării Movilei Hirtopeanu, dată fiind natura terenului și riscul de alunecări, a fost propus un tunel ce va fi executat utilizând metoda cut&cover, pentru limitarea amprizei lucrărilor şi asigurarea continuităţii unui drum local de exploatare agricolă.
Între km 40+000 – km 47+000, traseul autostrăzii intersectează DC115. Autostrada se continuă pe la Nord localitatea Podu Iloaiei, iar la km 50+100 se va realiza un nod rutier tip trompetă simplă care face conexiunea autostrăzii cu DN28 la Vest de Podu Iloaiei.
După localitatea Podul Iloaiei, traseul autostrăzii ocoleşte un baraj de acumulare, intersectează DJ281 și DJ282D, iar între km 53+500 – 54+340, rețeaua de gaz Gherăieşti-Iași (Fir I, II); Gherăieşti-Lețcani DN 700 (conducta proiectată).
Pentru realizarea unei conexiuni a autostrăzii cu Municipiul Iași s-a propus la partea de nord-vest a localității Lețcani un nod rutier care facilitează accesul în partea de vest a Municipiului Iași, realizând conexiunea cu drumul național DN28 şi Varianta Ocolitoare VO28D, prin intermediul unui drum de legătură.
Lungimea lotului 2 de autostradă este de 28,60 km, lungimea drumului de legătură cu DN 28 (drum cu 4 benzi de circulație) este de 7,677 km și lungimea drumului de legătură cu DN 28D (drum cu 2 benzi de circulație) este de 5,23 km.