”Alo, Bucureştiul e la graniţă cu Ungaria?” Câţi români au sunat, în ultimii opt ani, la telverde să reclame o faptă de corupţie

0
111

Aproape 380 de dosare penale privind infracţiuni grave săvârşite de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne au fost întocmite în urma apelurilor înregistrate în ultimii opt ani la linia verde a Direcţiei Generale Anticorupţie, reiese din datele furnizate de DGA la solicitarea gândul
 

Cei care au sunat la numărul gratuit 0800.806.806 au reclamat fapte de corupţie, respectiv dare şi luare de mită, trafic de influenţă, dar şi evaziune fiscală, contrabandă, fals sau furt săvârşite de salariaţi din MAI.

De la înfiinţarea liniei şi până acum, la telverde a DGA au fost înregistrate aproape 70.000 de apeluri, iar cele mai multe reclamaţii fac referire la poliţişti, care de altfel reprezintă circa 50% din angajaţii Ministerului Afacerilor Interne.

Şase din 10 persoane care au făcut reclamaţii aici sunt din mediul urban, iar numărul bărbaţilor care apelează linia este de două ori mai mare decât al femeilor.

La 0800.806.806 au reclamat fapte de corupţie nu numai cetăţeni români, ci şi cetăţeni din Republica Moldova, China, Bulgaria, Israel, Italia, Croaţia şi Serbia. 

Însă nu toţi cei care sună la linia verde a Direcţiei Generale Anticorupţie reclamă fapte de corupţie, operatorii auzind şi întrebări precum „Câte cartiere are sectorul 1?”, „Bucureştiul e la graniţă cu Ungaria?” sau „Ce distanţă e de la Gara de Nord până la Băneasa?”

Gândul a apelat linii verzi de la nouă instituţii publice, intre care Ministerul Finanţelor, Direcţia Generală Anticorupţie, Protecţia Consumatorilor, Garda de Mediu, Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor Comunitare de Utilităţi Publice. Concluzia: cu unele excepţii, multe dintre linii fie nu mai funcţionează, fie au fost redirecţionate către nişte numere de telefon care nu sunt gratuite şi unde oricum nu răspunde nimeni. 

 

Ce mesaje primeşti dacă suni la liniile telverde de la Finanţe, Educaţie, Protecţia Consumatorilor

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil. Vă mulţumim pentru înţelegere”, „Ne pare rău, numărul apelat nu răspunde”, sună invariabil mesajul înregistrat pe care îl aud cei care sună la multe dintre liniile telverde pentru a reclama fapte de corupţie sau pentru a face alte sesizări. La Ministerul Finanţelor, de exemplu, cei ce sună la „linia anticorupţie” trebuie să îşi concentreze tot ce au de spus în trei minute: „După semnalul sonor aveţi 3 minute pentru formularea sesizării”. 

La Ministerul Educaţiei, linia verde a fost înlocuită anul trecut cu un portal unde pot fi sesizate, prin email, faptele de corupţie din sistem. În schimb, cei ce sună la linia verde de la Ministerul Finanţelor au la dispoziţie fix „trei minute, după semnalul sonor”, pentru formularea sesizării.

Protecţia Consumatorilor a renunţat la linia gratuită telverde şi pune la dispoziţia celor interesaţi un număr de telefon care nu e gratuit şi unde aceştia pot afla informaţii despre cum pot să facă o reclamaţie.

 

Telverde de la DGA: „Staţi puţin, să o luăm de la capăt”

Singurul loc unde ni s-a răspuns prompt, după ce am sunat în mai multe zile, la ore diferite, a fost la linia verde de la Direcţia Generală Anticorupţie din Ministerul Afacerilor Interne, unde în prealabil eşti avertizat că „apelul este înregistrat, iar continuarea convorbirii reprezintă acceptul dvs”, mesaj transmis şi în limba engleză.

Ni se răspunde imediat. O voce hotărâtă ne asigură că „linia funcţionează din 2005” şi că au fost primite „destul de multe sesizări”.

„Noi ne ocupăm de partea de corupţie din partea personalului Ministerului Afacerilor Interne, poliţie, jandarmi, poliţie de frontieră. Aveţi cunoştinţe despre fapte de corupţie săvârşite de personalul ministerului nostru?”, vrea să afle cel de la celălalt capăt al firului.

Ni se cere să ne prezentăm şi oraşul din care sunăm. Cei ce refuză să îşi dezvăluie adresa şi numărul de telefon nu întâmpină probleme: „Vă înţeleg. Nu este nici o problemă”. Vrem să ştim ce se va întâmpla cu sesizarea noastră. „Depinde ce presupune sesizarea. În funcţie de conţinutul lor, se clasează, se trimit la Parchet sau se dau curs. Toate sunt analizate”, suntem asiguraţi.

După ce ne începem relatarea, suntem opriţi la un moment dat – „staţi puţin, să o luăm de la capăt” – iar după câteva secunde de aşteptare, timp în care probabil era pus în funcţiune dispozitivul de înregistrare, după cum fusesem avertizaţi încă de la început, suntem încurajaţi să ne continuăm relatarea.

 

Ce reclamă cei ce sună la linia verde a DGA: fapte de corupţie, înşelăciune, fals şi furt

Dintre apelurile valide, majoritatea celor ce au sunat la telverde DGA au reclamat fapte de corupţie săvârşite de personal MAI, dar şi alte infracţiuni, precum înşelăciunea, evaziune fiscală, contrabandă, fals, furt, potrivit datelor puse la dispoziţia gândul de DGA, care citează un studiu realizat de Serviciul Studii şi Proiecţii Anticorupţie al Direcţiei Generale Anticorupţie privind eficienţa liniei telefonice anticorupţie 0800.806.806 pentru perioada 2006 – iunie 2012.

377 de dosare penale în opt ani

În cei opt ani de funcţionare a telverde DGA au fost întocmite, în urma reclamaţiilor primite aici, 377 de dosare penale privind infracţiuni de corupţie, respectiv dare de mită, luare de mită, trafic de influenţă şi alte infracţiuni în coroborare cu cele prevăzute de Legea 78/2000 privind prevenirea, descoperirea si sancţionarea faptelor de coruptie, reiese din datele furnizate gândul. 

Evoluţia numărului de dosare penale întocmite de DGA în urma apelurilor la linia verde:

2006 – 22 dosare penale
2007 – 44 dosare penale
2008 – 28 dosare penale
2009 – 16 dosare penale
2010 – 71 dosare penale
2011 – 50 dosare penale
2012 – 69 dosare penale
2013 – 77 dosare penale

sursa date DGA furnizate la cererea gândul

 

Vocile de la linia verde de la Direcţia Generală Anticorupţie

Linia verde de la Direcţia Generală Anticorupţie (DGA) este „deschisă” zilnic între 6.00 şi 24.00, iar între 24.00 şi 6.00 mesajele pot fi înregistrate la mesageria vocală. Din 2006 şi până în prezent serviciul a funcţionat cu doi agenţi de poliţie, specializaţi în domeniul „poliţie generală” şi cursuri de comunicare şi relaţii cu publicul, potrivit informaţiilor puse la dispoziţia gândul de Direcţia Generală Anticorupţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. 

„Operatorii liniei au obligaţia de a acorda atenţia cuvenită acestui serviciu public, comunicând în mod constructiv şi eficient cu apelanţii. În situaţia în care apelantul sesizează o faptă care nu este de competenţa DGA, acesta este îndrumat către instituţia abilitată în soluţionarea problemei. Concomitent, apelanţilor le este oferită posibilitatea ca, prin intermediul liniei, să obţină informaţiile necesare formulării de plângeri/denunţuri referitoare la săvârşirea unor (potenţiale) fapte de corupţie de către personalul M.A.I. sau adresarea unei petiţii către structurile centrale/teritoriale ale DGA”, se arată în răspunsul de la Direcţia Generală Anticorupţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. 

Cei ce sună aici pot primi, de asemenea, informaţii publice despre activitatea unităţii sau datele de contact ale altor instituţii publice, în situaţia în care aspectele semnalate nu sunt de competenţa DGA.

Numărul total al apelurilor primite la linia verde anticorupţie a DGA:

2006 – 14.088 apeluri
2007 – 7911 apeluri
2008 – 4900 apeluri
2009 – 4258 apeluri
2010 – 9136 apeluri
2011 – 8617 apeluri
2012 – 12872 apeluri
2013 – 7974 apeluri

Sursa date DGA

De la înfiinţare şi până acum, la telverde DGA au fost înregistrate 69.756 de apeluri, cele mai multe, exceptând primul an, când au fost primite peste 14.000 de apeluri, fiind înregistrate în 2012 – aproape 13.000 de apeluri, după cum relevă datele primite de gândul de la DGA.

Cele mai multe reclamaţii fac referire la angajaţii Poliţiei Române, care de altfel reprezintă circa 50% din efectivul total al Ministerului Afacerilor Interne.

Situaţia sesizărilor primite la linia verde anticorupţie 0800.806.806:

 

sursa date DGA

În total, în ce opt ani de funcţionare a telverde DGA au fost înaintate la Parchet 967 de sesizări, 939 de sesizări au fost înaintate la alte instituţii competente, iar 67.771 sesizări au fost clasate. „Multe apeluri nu sunt interesante din punct de vedere penal, privesc chestiuni generale ce nu sunt fapte penale”, ne-au explicat reprezentantii DGA numărul mare de sesizări clasate.

În 2013 a fost înaintat la Parchet cel mai mare număr de sesizări, în număr de 222.

 

Cine reclamă fapte de corupţie la telverde DGA

Şase din zece apeluri sunt făcute din mediul urban, iar un sfert din mediul rural, în ceea ce priveşte diferenţa neexistând informaţii în baza de date din cauza caracterului anonim al acestora, potrivit studiului realizat de Serviciul Studii şi Proiecţii Anticorupţie al Direcţiei Generale Anticorupţie pentru perioada 2006- iunie 2012.

„Prevalenţa apelurilor efectuate din mediul urban este de natură a releva o frecvenţă mai mare a interacţiunilor cetăţenilor din această zonă cu încălcări ale legii săvârşite de către angajaţii MAI”, menţionează studlul.

Nu numai cetăţenii români cu domiciliul în ţară au apelat la linia gratuită anticorupţie, ci şi cetăţeni străini sau români rezidenţi în alte ţări. Astfel, pe toată perioada analizată, au fost înregistrate o serie de apeluri valide provenite de la cetăţeni de naţionalităţi diferite ori apelând de pe teritoriul altei ţări, cuma r fi Republica Moldova, China, Bulgaria, Israel, Italia, Croaţia şi Serbia.

De asemenea, 14 înregistrări provin de la cetăţeni maghiari cu domiciliul pe teritoriul ţării, relatând interacţiuni dintre ei şi diverşi funcţionari ai statului, ce au avut loc pe teritoriul României.

Pe de altă parte, numărul bărbaţilor care sună la linia verde este dublu faţă de cel al femeilor, reiese din studi
u.

La acest număr au sunat şi persoane care probabil au dorit să se amuze, adresând întrebări precum „Câte cartiere are sectorul 1?”, „Bucureştiul e la graniţă cu Ungaria?” sau „Ce distanţă e de la Gara de Nord până la Băneasa?”.

 

Linia verde de la Ministerul Finanţelor: Trei minute după semnalul sonor pentru formularea sesizării

Şi Ministerul Finanţelor are o linie verde anticorupţie – 0800 800 085- unde cei interesaţi au la dispozitie, după un semnal sonor, fix trei minute pentru a-şi înregistra sesizările.

Pe site-ul Ministerului Finanţelor suntem informaţi că „Serviciul TelVerde anticorupţie al Ministerului Finanţelor Publice este destinat primirii apelurilor telefonice şi înregistrarii sesizărilor privind nereguli, abateri sau acte de coruptie înfăptuite de către functionari din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi instituţiile subordonate: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Garda Financiară, Autoritatea Naţională a Vămilor, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor şi Comisia Naţională de Prognoză.

„Aţi sunat la linia TelVerde anticorupţie a Ministerului Finanţelor Publice. Vă informăm că acest apel este înregistrat, iar continuarea acestuia reprezintă acceptul dumneavoastră.Preluarea şi verificarea aspectelor pe care doriţi să le sesizaţi sunt strict condiţionate de furnizarea, în format complet, a datelor dumneavoastră de identificare, respectiv nume, prenume, adresa de domiciliu, numar de telefon”, se aude de la celălalt capăt al firului.

Apoi suntem informaţi că „după semnalul sonor aveţi trei minute pentru formularea sesizării”.

 

Reclamarea facturilor încărcate la întreţinere

Cei care vor să reclame facturile la întreţinere pe care le consideră prea mari nu mai au posibilitatea de a face acest lucru la un număr gratuit.

În ianuarie 2008 Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) a anunţat că pune la dispoziţia proprietarilor şi a asociaţiilor de proprietari, din februarie, o linie telefonică în regim de tel-verde prin care se poate reclama nivelul facturilor la întreţinere – 0800 800 457.

Sunând în prezent la acest număr, am fost redirecţionaţi către un alt număr care nu mai este gratuit, dar unde nu ne-a răspuns nimeni, fiind îndemnaţi să ne înregistrăm mesajul.

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil. Vă multumim pentru inţelegere”. Ulterior, apelul este redirecţionat spre un alt număr de telefon care nu mai este gratuit: „Aţi sunat la 021317.97.46”, după care vocea înregistrată ne anunţă că putem începe înregistrarea unui mesaj.

 

Pacienţii nu pot reclama nicăieri

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil”, aude de la capătul firului cineva care sună la tel verde înfiinţat de Ministerul Sănătăţii în ianuarie 2009. 

“Am înfiinţat această linie telefonică pentru a da glas durerilor mute din sistemul de sănătate. Astfel, vocea pacientilor şi a medicilor deopotriva se va auzi la Ministerul Sănătăţii”, declara atunci ministrul de resort, Ion Bazac.

În martie 2013 Coaliţia organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice a anunţat lansarea unui tel verde – 0800 800 242 – la care pacienţii puteau semnala „rapid” incălcările grave de drepturi în sistemul sanitar şi în domeniul protecţiei sociale. „Un operator va răspunde, in fiecare zi, la toate apelurile şi va prelua mesajele”, se anunţa atunci.

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil”, spune mesajul înregistrat.

 

Ministerul Educaţiei. „Numărul apelat nu răspunde”, înlocuit cu un portal, creat cu fonduri europene

În ianuarie 2012 Ministerul Educaţiei a anunţat alocarea liniei telVerde 0800801100 (telefon gratuit) pentru pentru sesizarea cazurilor de corupţie din sistemul de învăţământ.

„Ne pare rău, numărul apelat nu răspunde”, aud cei ce vor să reclame aici fapte de corupţie în sistemul de învăţământ la acest număr de telefon.

Contactaţi de gândul, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au precizat că, din vara anului trecut, linia verde a fost înlocuită cu un portal – educatiepentruviitor.edu.ro -, creat pe baza unui proiect cu fonduri europene şi care poate fi accesat şi direct din edu.ro şi unde pot fi reclamate faptele de corupţie din învăţământ.

„Până acum am primit sute de sesizări. De exemplu, în perioada Bacalaureatului am primit 160 de sesizări. Multe sunt neserioase. Mulţi vor să se convingă că acest portal funcţionează. Alte sesizări au fost de genul: „Avem informaţii că mâine la liceul X se va opri curentul pentru a cădea camerele video”, în timpul evaluării. Noi am intervenit şi aşa că probele s-au putut desfăşura corespunzător”, a declarat pentru gândul Gabriel Ispas, secretar general adjunct în MInisterul Educaţiei, care a exemplificat că, anul trecut, multe din cazurile cercetate de poliţia Constanţa au pornit după sesizări făcute pe acest portal. 

Pe site-ul Gărzii de Mediu apare Tel verde 08.01.01.01.01, însă nici acest număr nu mai este activ.

 

(Sursa: gandul.info)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments