FIRMĂ DE STAT vs. FIRMĂ PRIVATĂ. Super-afacerea INAAP: 4.000 de apartamente administrate cu 4 angajaţi

0
948

Aşa ceva doar se poate visa: încasezi 15.000 de euro pe lună fără să-ţi vezi clienţii la faţă. INAAP e o firmă de familie care face administrare de clădiri la concurenţă cu Termoservice. Numai că faţă de societatea CL, care are sute de angajaţi, la firma privată sunt doar o mână de oameni. Investiţie minimă, un program de contabilitate şi externalizarea tuturor serviciilor – sunt secretele. Anual se încasează 600.000 de lei comision.

 

Cu 4.000 de apartamente administrate în Iaşi, INAAP, o firmă de profil locală, adună lunar 52.000 de lei din comisioane. Banii nu sunt deloc de neglijat în condiţiile în care investiţiile în afacere sunt aproape zero. Practic, oricine convinge câteva sute de proprietari de apartamente să semneze contracte pentru administrare poate avea succes pe această piaţă. „Doi foşti angajaţi de aici şi-au deschis afaceri identice după ce au învăţat sistemul”, ne-a spus Cristian Chirilă, directorul INAAP.

 

 

Sediul INAAP are doar câteva metri pătraţi şi este înghesuit între un birou de traduceri şi un amanet

 

Secretul: externalizare

Secretul succesului în domeniu l-a constituit, pentru INAAP, externalizarea tuturor serviciilor. Practic, până şi contabilii din firmă au contract pe PFA, societatea neavând nici un angajat. „Conducerea a fost forţată să recurgă la această măsură. După ce au apărut firme concurente, cu preţuri extrem de mici, după părerea mea imposibil de mici, s-a decis scăderea tarifelor practicate de noi. Externalizarea serviciilor a fost singura măsură care a redus foarte mult comisioanele pe care le avem”, ne-a explicat Cristian Chirilă, directorul INAAP.

În acte, firma nu mai are acum nici un angajat. Până şi casieria este are propriul PFA. „Începând cu casieria şi terminând cu adminitstratorii, totul se face cu PFA-uri. Femeile de serviciu sunt tot PFA-uri şi au contracte separate. Avem parteneriat cu BRD şi toate operaţiunile se derulează prin bancă. Şi clienţii noştri pot plăti prin bancă”, ne-a mai spus Cristian Chirilă.

Firma a apărut în anul 2002, ca o alternativă a administratorilor clasici de asociaţii de proprietari şi ca o concurenţă a Termoservice, societate a Consiliului Local. Proprietarul din acte este Alexandrina Glinschi, dar afacerea este controlată de fiul său, Dumitru Gârtan.

 

Profituri sigure

Cifra de afaceri a INAAP pe anul 2012 a fost de 423.000 de lei, iar profitul de 34.107 lei. Aproape 10% din cifra de afaceri a constituit-o profitul, ceea ce reprezintă semnul unei afaceri sigure. „Comisionul nostru de administrare este cuprins între 10 şi 15 lei de apartament, în funţie de suprafaţă. Putem spune că media taxei de administrare este de 13 lei”, ne-a mai spus Cristian Chirilă.

Firma administrează acum 4.000 de apartamente, astfel încât, lunar, încasează, în medie, 52.000 de lei. „Din aceşti bani sunt plătite şi PFA-urile care au contract cu noi. Ce rămâne reprezintă profitul firmei, din care sunt scăzute cheltuieli de chirie, curent electric, impozite. Este o afacere sigură, viabilă pe termen lung, dar are o problemă. Poate fi copiată foarte uşor. Nu aduce mari profituri, dar aduce cu siguranţă un venit stabil”, a precizat Chirilă.

Profiturile nu sunt uriaşe, dar nici investiţiile. Sediul central al INAAP se află pe strada Gării, într-un spaţiu de câţiva metri pătraţi, unde lucrează cei 3-4 oameni care au nevoie de un birou: casieriţa şi doi angajaţi care manevrează facturile.

 

 

Angajaţii INAAP au copiat modelul afacerii

Pe piaţa Iaşului cel mai puternic jucător este firma de administrare de locuinţe a Primăriei, Termoservice. Cu un cost mediu de administrare de 15 lei şi cu 23.000 de apartamente administrate, societatea încasează lunar, doar din comision, 345.000 de lei, fără a calcula activităţile conexe.

O a doua firmă de profil apărută pe piaţă este Adminis Locuinţe, cu o cifră de afaceri pe 2012 de 165.000 de lei şi pierderi de 278 de lei. Firmas aparţine unui fost angajat al INAAP.

O a treia firmă este tot a unui fost angajat INAAP, a fost creată în 2009 şi se numeşte Urbica Adm. Pe 2012 societatea a avut o cifră de afaceri de 320.000 de lei şi a raportat pierderi de 30.500 de lei.

În urmă cu trei ani, INAAP a raportat un profit de aproape 250.000 de lei, un record pentru această firmă.

1 1 vote
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments