Singurul avion SMURD, achiziţionat anul trecut din 2 la sută, îşi va relua activitatea medicală la sfârşitul lunii februarie, după revizia începută la sfârşitul anului trecut, a declarat, joi, agenţiei MEDIAFAX, secretarul de stat, Raed Arafat.
Până la 21 decembrie 2013, dată când a fost garat la SC Aerostar Bacău, avionul a executat 157 ore de zbor, dintre care 131 de ore în misiuni SMURD.
„Vorbim despre 64 de misiuni, dintre care 59 misiuni interne de transport pacienţi, două misiuni interne de transport organe pentru transplant la solicitarea Agenţiei Naţionale de Transplant şi trei misiuni externe de transport pacienţi, printre care un nou născut cu malformaţie cardiacă. Alte 22,18 ore de zbor au fost pentru instruirea periodică a piloţilor, respectiv licenţiere, autorizare servicii navigaţie aeriană şi 3,25 ore zboruri tehnice post revizie„, a explicat secreatarul de stat.
Arafat a mai spus că, potrivit manualului de mentenanţă al avionului, aeronava a fost introdusă în lucrări de mentenanţă periodice obligatorii, care sunt efectuate la celulă şi motoare, după 300 ore de funcţionare.
Întrucât Inspectoratul General de Aviaţie, care deţine avionul SMURD, nu are infrastructura logistică necesară executării lucrărilor de mentenanţă la acest tip de avion, aeronava a fost dusă la Aerostar Bacău, societate ce deţine hangare utilate cu dispozitivele necesare, a mai spus secretarul de stat.
Lucrările de mentenanţă sunt executate de specialişti ai Inspectoratului General de Aviaţie, singurii atestaţi pentru efectuarea unor astfel de lucrări la acest tip de avion. Materialele şi piesele de schimb au fost procurate la începutul lunii ianuarie, costurile acestora fiind suportate de fundaţia pentru SMURD.
„Estimăm finalizarea lucrărilor la începutul săptămânii viitoare”, a adăugat Arafat.
Avionul SMURD a intrat în patrimoniul Inspectoratului General de Aviaţie, la 1 iulie 2013, fiind achiziţionat cu fonduri provenite din direcţionarea a 2 la sută din impozitul pe venit către Fundaţia pentru SMURD.
Anterior, cu un avion închiriat, au fost efectuate 138 de misiuni de salvare de către SMURD.
În anul 2012 a fost demarată acţiunea de achiziţie a avionului care a fost identificat în Austria, funcţionând ca avion-ambulanţă. În urma achiziţionării au fost efectuate lucrări de întreţinere şi actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava să fie operabilă în condiţii optime.
Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în SUA, a fost achiziţionat în anul 2012, ca avion second hand cu 5.500 de ore de zbor efectuate şi este dotat cu echipamente medicale noi conform standardelor europene pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacienţilor în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populaţie, pe timp de zi şi noapte în condiţii meteorologice complexe, alături de elicopterele SMURD.
Avionul este deservit de trei echipaje a câte doi piloţi militari, ce au fost transferaţi din cadrul Ministerului Apărării Naţionale în structura Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne în toamna anului 2012.
Aeronava SMURD este un instrument complementar cu elicopterele SMURD, având în vedere că, pentru distanţele mari, avionul este mult mai eficient, reducând timpul şi costurile şi permiţând ca elicopterele să rămână libere pentru intervenţiile de urgenţă în zona lor de activitate.
Mai mult în cazul condiţiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur şi permite executarea unor misiuni ce nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD.
Aeronava poate zbura la o altitudine maximă de 10.000 de metri, are autonomie de zbor 3.000 de kilometri sau aproximativ cinci ore şi poate atinge viteza maximă de 560 km/h. Are o lungime de13,23 de metri, anvergură – 14,53 metri, înălţime – 4,5 metri şi capacitate pentru doi piloţi, două cadre medicale şi două tărgi (variantă medicală) sau doi piloţi şi nouă pasageri (transport persoane).
Pentru achiziţia şi operaţionalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 de euro.
Avionul este botezat după numele doctorului Monica Cardoş, aceasta fiind primul medic SMURD căzut la datorie în urma prăbuşirii elicopterului SMURD Mureş din 2003, la Cojocna, în judeţul Cluj. Numele doctorului este imprimat pe avion din respect şi recunoştinta pentru ea şi pentru toţi angajaţii SMURD care au căzut la datorie.
Fundaţia pentru SMURD încearcă să achiziţioneze un al doilea avion de acelaşi tip, astfel încât activitatea aero-medicală să nu se întrerupă în viitor, în cazul în care unul dintre cele două avioane se află în revizie.
Sursa: mediafax.ro