Biedronka, lanţul polonez de supermarketuri care numără 2.400 de magazine şi are afaceri anuale de 7,7 mld. euro, analizează intrarea pe piaţa locală de retail prin preluarea unei reţele din eşalonul doi.
Piaţa locală de comerţ este dominată de giganţi germani – grupul Schwarz cu Kaufland şi Lidl – şi francezi – Carrefour şi Auchan – cu afaceri de sute de milioane sau chiar peste un miliard de euro. Intrarea în România a polonezilor de la Biedronka se poate face astfel printr-o achiziţie a unei reţele din eşalonul doi, cum este cazul lanţului de supermarketuri Profi, controlat de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors, sau Mega Image, deţinut de grupul belgian Delhaize.
Polonezii de la Biedronka deţin singuri o reţea de două ori mai extinsă decât tot comerţul modern local – ce include supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount şi cash&carry – iar afacerile lor în 2013 sunt de 7,7 miliarde de euro, în contextul în care cel mai puternic comerciant local – Kaufland – are afaceri de circa 1,65 mld. euro în 2013 potrivit estimărilor ZF, iar tot comerţul modern local are o valoare de aproape 9 mld. euro anul trecut.
Lanţul se uită cu atenţie la piaţa locală de retail, iar cea mai la îndemână achiziţie ar fi lanţul Profi, care a terminat anul trecut cu afaceri de aproape 330 de milioane de euro, numără peste 200 de supermarketuri, fiind al doilea cel mai extins lanţ de magazine din România după Mega Image. Lanţul este cea mai plauzibilă ţintă de achiziţii în contextul în care retailerul s-a extins agresiv în ultimii ani, iar acţionarul şi-a anunţat încă de la început intenţia de a vinde în momentul în care reţeaua ajunge la maturitate.
„Un fond de investiţii rămâne în acţionariatul unei reţele de comerţ o perioadă de 3-5 ani, scopul fiind încă de la început exitul. În cazul Profi, Enterprise Investors a intrat în acţionariat în 2009, astfel că în acest an se împlinesc deja cinci ani şi investiţia ajunge la maturitate“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva & Company.
O intrare pe piaţa locală a Biedronka este posibilă doar printr-o achiziţie a unui lanţ deja existent în contextul în care deschiderea de magazine de la zero este prea târzie, piaţa locală de comerţ modern numărând deja 12 reţele, peste 1.100 de magazine şi afaceri de circa 9 mld. euro anul trecut.
Biedronka şi-a mai anunţat interesul pentru piaţa din România încă din 2007, unul dintre ultimii ani de boom, însă până acum polonezii au purtat mai multe negocieri care însă nu s-au finalizat. De altfel, potrivit surselor din piaţă, lanţul a încercat şi anul trecut să preia Profi, însă nu s-au înţeles cu cei de la Enterprise Investors. „Profi a purtat negocieri cu cei de la Biedronka încă de anul trecut, însă nu s-au înţeles. După ce au apăsat puternic pedala expansiunii în ultimul an cei de la Enterprise Investors au reluat acum negocierile“, spune o sursă din piaţa locală de retail.
Aceeaşi sursă precizează că polonezii vor să intre printr-o achiziţie pentru ca apoi să îşi consolideze poziţia printr-o altă preluare, o altă posibilă ţintă fiind Mega Image. Belgienii au ajuns la circa 300 de magazine în România după ce au deschis între 80 şi 100 de unităţi în ltimii doi ani. Reprezentanţii Mega Image au spus că nu iau în calcul un exit din România şi nu se află în discuţii privind vânzarea reţelei.
Magazinele „Gărgăriţa“ – un brand dezvoltat de un antreprenor polonez
O astfel de strategie le-ar asigura celor de la Biedronka o poziţie puternică pe piaţa supermarketurilor şi a magazinelor de la parterul blocurilor, după modelul deja implementat în Polonia, unde compania este lider de piaţă detaşat, pe poziţiile următoare fiind situate Tesco şi Lidl, potrivit datelor companiei de cercetare GfK care ia în calcul vânzările din 2012.
Magazinele cu preţuri mici Biedronka se află în prezent în portofoliul portughezilor de la Jeronimo Martins, dar deşi portughezii au cumpărat afacerea de mai mulţi ani, au păstrat brandul Biedronka, în traducere gărgăriţă, creat în 1995 de antreprenorul polonez Mariusz Switalski. Astfel, o companie creată de un antreprenor local a reuşit să detroneze doi giganţi (Tesco şi Lidl) cu afaceri anuale de zeci de miliarde de euro la nivel mondial. Jeronimo Martins este o companie portugheză cu operaţiuni în Polonia, Portugalia şi Columbia (din 2013). Afacerile Biedronka reprezintă însă 65% din afacerile grupului. Încă de la preluarea din 1997 portughezii au pariat pe o expansiune agresivă a magazinelor „Gărgăriţa“, doar anul trecut fiind deschise 280 de unităţi, mai multe decât toate deschiderile din comerţul modern din România.
Preţuri mici şi produse locale
Potrivit site-ului celor de la Jeronimo Martins magazinele Biedronka au preţuri mici, iar peste 90% din totalul produselor sunt „made in Polonia“, compania având peste 500 de furnizori. Supermarketurile sunt amplasate în proximitatea cartierelor dormitor, fiind uşor acce-sibile pentru clienţi. Acelaşi format şi aceeaşi amplasare o au şi supermarketurile de proximitate Profi.
Retailerul Profi a decis în urmă cu circa doi ani să se repoziţioneze de pe segmentul de discounter pe cel de supermarketuri de proximitate. Pe segmentul magazinelor de discount au rămas Lidl – unul dintre cei mai puternici şi agresivi jucători de pe acest segment – şi Penny Market (grupul Rewe), pe când pe cel al supermarketurilor şi magazinelor de proximitate activează Carrefour, Billa, Mega Image şi Profi. Această transformare poate ajuta fondul de investiţii Enterprise Investors să vândă mai uşor lanţul în contextul în care pe segmentul de discount deja a avut loc o achiziţie, respectiv preluarea Plus Discount de către Lidl în 2010. În decembrie 2012, o altă tranzacţie a modificat piaţa de retail, respectiv preluarea a 20 de hipermarketuri Real de către Auchan.
Politica agresivă de achiziţii este specifică Enterprise Investors, administratorul fondului de investiţii Polish Enterprise Fund V, care a achiziţionat reţeaua de circa 60 de magazine Profi la finalul lui 2009, în schimbul sumei de 66 mil. euro.
La mai bine de patru ani de la tranzacţie numărul de magazine a crescut de trei ori.
Cristian Nacu nu a comentat până la închiderea ediţiei informaţiile privind interesul polonezilor de la Biedronka în preluarea Profi. Nici reprezentanţii Biedronka nu au răspuns solicitării ZF privind intrarea în România.
Sursa: zf.ro