După condamnarea definitivă la 5 ani de închisoare cu executare în dosarul „Transformatorul”, politicienii locali îi recunosc lui Relu Fenechiu unele merite în promovarea ieşenilor pe scena politică naţională şi interesul pentru proiectele majore ale oraşului. Îi contestă însă puterea absolută ce părea să o aibă şi susţin că nici măcar nu s-a apropiat de influenţa altor politicieni cunoscuţi.
În anul 2004, în urma unui scandal în PNL Iaşi pornit de la promovarea candidatului partidului la alegerile locale, Dumitru Oprea părăsea preşedinţia filialei judeţene şi locul său era luat de un lup tânăr. Relu Fenechiu, până atunci vicepreşedinte şi mai cunoscut drept un om de afaceri cu ceva succes devenea preşedintele PNL Iaşi, funcţie pe care o deţine şi în prezent. În cei 10 ani trecuţi de atunci, deputatul ieşean s-a remarcat printr-un discurs pentru proiectele importante ale Iaşului, dar a şi fost în centrul unor scandaluri imense atât direct, prin dosarul Transformatorul, cât şi indirect, prin personajele politice promovate local şi naţional. Politicienii locali spun astăzi, la finalul „Epocii Fenechiu”, că, văzută la rece, a fost benefică oraşului. Totuşi, liberalul a fost departe de influenţa pe care a lăsat mereu să se înţeleagă că ar avea-o.
Dumitru Oprea, fost preşedinte PNL Iaşi
„Este greu să trag linie în dreptul lui Fenechiu fără să fiu subiectiv. Orice aş spune, chiar fără să fiu subiectiv, se va interpreta. Dacă Iaşul este acum aşa este din cauza lui Relu. Dacă Iaşul nu ajungea la Nichita, în 2008, nu eram acum în stadiul acesta. Dar înţelegerea din 2008 dintre Relu şi Nichita ne-a adus aici. Practic, noi am fost primul USL din ţară, prima înţelegere dintre PNL şi PSD. Toate bunele lui intenţii de dinainte sau de după sunt date la o parte de această pată. Cred sincer că a avut intenţii bune, ştiind că are problemele penale pe care le are cred că a vrut să se spele de păcate. I-am spus de multe ori: chiar crezi că Dragnea şi toţi ceilalţi văd cu ochi buni că vrei să faci ceva pentru oraşul ăsta? Poate dacă erai din PSD era altfel, dar tu eşti din PNL. Ei, flerul acela în afaceri de care tot vorbeşte l-a adus aici, împreună cu Cristi Adomniţei, să nu uităm. I s-a întors flerul după atâţia ani”.
Petru Movilă, deputat PDL
„Nu pot să contesc că a reuşit să promoveze ieşeni în structurile executivului. Nu neg că a lansat discuţii despre anumite proiecte ale Iaşului. Cursele externe de pe Aeroportul din Iaşi i se datorează. Ceea ce-i reproşez este că a crezut prea mult în apropiaţi. A promovat oameni care au avut interese economice şi care nu i-au fost loiali. Nu a ştiut să fie partener pe proiectele Iaşului, a vrut mereu să le facă de unul singur. Iar faptul că cei promovaţi de el au avut probleme, inclusiv la nivel central, i-a dăunat grav, i-a creat mari probleme în partid.”
Daniel Oajdea, deputat PP-DD
„Nu am stat să-i analizez activitatea. Ceea ce pot spune este că, la nivel verbal, s-a declarat în sprijinul Iaşului. Atitudinea lui din PNL, la nivel central, a determinat promovarea unor politicieni locali în funcţii importante. Dar nu a avut suficientă influenţă. Nu poate fi comparat nici pe departe cu Hrebenciuc, care a avut o activitate atât de concretă pentru promovarea Bacăului. Bacăul nu s-a dezvoltat accelerat de la sine, ci cu sprijinul politic al lui Hrebenciuc. Asta este ceea ce-i reproşez. Dar nici nu cred că a avut puterea şi influenţa lui Hrebenciuc.”
Constantin Adăscăliţei
„Este coleg de alianţă şi nu vreau să-i comentez activitatea. Spun doar că a sprijinit proiectele Iaşului. Cred că ăsta este cel mai mare plus pe care l-a avut.”
Mugur Cozmanciuc, deputat PNL
„Cel mai important este că a fost o persoană care a ştiut să promoveze oameni de valoare şi a fost echilibrat. Să nu uităm marile proiecte: Palatul Culturii, Teatrul Naţional, Filarmonica, Aeroportul, faptul că a introdus pe agendă că Iaşul trebuie să fie legat cu autostradă de vestul ţării. A promovat tineri, de la directori locali până la miniştri. Eu sper că nu s-a termonat „Epoca Fenechiu”, sper să fie încă 10 ani de acum încolo. Pentru că este singurul om politic ce a făcut ca Iaşul să conteze ca şi capitală regională”
Scandalul Prisăcaru
Primul mare scandal legat de numele lui Relu Fenechiu a avut loc în anul 2006, la doi ani după ce fusese ales în fruntea PNL Iaşi. Prefectul liberal Radu Prisăcaru, un protejat al politicianului ieşean, a fost arestat preventiv într-un dosar de luare de mită. Ulterior, Prisăcaru a fost eliberat.
Trei miniştri de la Iaşi
Perioada de glorie a lui Relu Fenechiu a fost cea în care Iaşul avea trei reprezentanţi în Executiv. Cristian Adomniţei, actualul preşedinte CJ, a deţinut portofoliul Educaţiei, Tudor Chiuariu pe cel al Justiţiei şi Varujan Vosganian, ales pe listele PNL Iaşi, pe cel al Finanţelor. Primii doi miniştri au fost înlăturaţi din Guvern în urma unor scandaluri, lovind, indirect, în cel care-i promovase acolo. Între timp şi fostul ministru Tudor Chiuariu a fost condamnat în scandalul „Poşta Română”.
Finul lui Dan Radu Ruşanu
O relaţie de notorietate este cea dintre Relu Fenechiu şi naşul său de cununie, influentul liberal Dan Radu Ruşanu. Prin intermediul finului său, Ruşanu are acum la Iaşi două proprietăţi importante: Hotelul Internaţional şi o clădire de birouri în construcţie.
Dosarul „Transformatorul”
Relu Fenechiu a vândut, prin firmele sale, transformatoare şi piese pentru reţele electrice demontate de la fostele fabrici comuniste către SISEE Moldova, între 1998 şi 2003. Deputatul liberal ieşean a fost condamnat într-un dosar care a stabilit un prejudiciu de 7,5 milioane de lei. Alături de el mai sunt condamnaţi directori ai societăţii ce-şi are sediul la Bacău. Ei au fost acuzaţi că au vândut piese defecte sau second hand drept noi firmei din Bacău. Ulterior, într-un interviu acordat 7 est, Relu Fenechiu s-a apărat spunând că mutle dintre produsele livrate de el către SISEE au fost apoi revândute de firmă cu profit. “Dacă erau aşa vechi sau de nefolosit, cum de au adus profit societăţii? Ce nu se înţelege este că sistemul de distribuţie a energiei electrice este vechi în România şi piesele care se strică trebuie înlocuite cu piese de aceeaşi generaţie. Este ca şi cum ai încerca să repari un Mercedes vechi cu piese de la unul nou. Nu se potrivesc. La fel este şi aici. Piesele vechi stricate trebuiau înlocu
ite cu altele vechi în stare perfectă”, a precizat Fenechiu în interviu.