VIDEO. 10 ani de Facebook. Rețeaua de socializare cu 1,2 miliarde de utilizatori, de la origini și până în prezent

0
62
[iframe width=”640″ height=”360″ src=”//www.youtube.com/embed/AWoBAjovHT4?feature=player_embedded” frameborder=”0″ allowfullscreen ]

Facebook împlineşte astăzi 10 ani, un deceniu de când Mark Zuckerberg a creat un site pe când era student şi care a crescut în cea mai mare reţea socială din lume. Cum s-a schimbat Facebook şi cum a schimbat lumea în 10 ani?

Mark Zuckerberg a pornit Facebook pe o ideea fraţilor Winklevoss şi a lui Divya Narendra, dar a crescut această reţea socială dincolo de ceea ce doreau iniţial cei trei. În prezent, Zuckerberg a ajuns miliardar, iar Facebook a ajuns la peste 1,2 miliarde de utilizatori. Printre lucrurile fireşti aduse de această reţea socială se numără distribuirea rapidă a conţinutului, informarea prin intermediului prietenilor şi mobilizarea în acest spaţiu virtual pentru evenimente reale.

 

Butonul de „like“ a debutat în februarie 2009 şi a marcat o schimbare de gândire în mediul online. Pentru membrii acestei reţele a devenit firesc să like ceva sau să share altceva. Nu mai trebuie să foloseşti cuvinte pentru a fi de acord cu ceva sau pentru a susţine ceva. Un buton a înlocuit acest amănunt. Astfel de butoane, fie ele like şi share, fie retweet, favorite, +1 sau altele au creat un nou mod de interacţiune online. Mai mult, s-a ajuns şi la nişarea opiniilor cu privire la un subiect doar către oamenii pe care îi laşi să-ţi urmărească profilul de Facebook.

 

 

 

Cel mai important an al Facebook de până acum a fost 2012, când s-a realizat listarea la bursă şi evaluarea la 104 miliarde de dolari, cea mai mare din istoria companiilor de tehnologie. Totuşi, un an la fel de important a fost şi 2013, când Facebook şi-a stabilizat noua strategie: dispozitivele mobile sunt totul. Astfel, a pornit şi planul de a crea mai multe aplicaţii care deservesc unor scopuri precise decât una singură care să le facă pe toate.

Facebook a şi cumpărat companii de-a lungul timpului, cea mai importantă fiind Instagram pe care a cheltuit aproape un miliard de dolari. Acum, aceasta este unul dintre cele mai cunoscute produse pe care să distribui poze şi videoclipuri scurte. După ea vine Facebook Paper, un nou mod de a parcurge conţinutul pe care îl ai pe Facebook, de a-ţi citi „jurnalul“ sau, mai bine zis, ziarul social despre care vorbea Mark Zuckerberg în 2013, când a lansat noul News Feed.

Facebook a mai introdus şi Graph Search, un motor de căutare care să funcţioneze după cum funcţionează oameni, cu întrebări fireşti şi nu bazate pe cuvinte cheie. Mai sunt multe de dezvoltat la acesta, dar conceptul există. Apoi, e Timeline, o funcţionalitate nedorită la început de către oameni, dar care acum oferă cel mai bun mod de a-ţi urmări activitatea în funcţie de anii petrecuţi pe Facebook.

 

 

Toate acestea nu sunt făcute doar de dragul utilizatorilor, e clar că principalul scop al unei companii, fie ea una de talia Facebook, fie mai mică, e profitul. Dar Facebook a învăţat în ultimii ani cum poate face şi profit, dar să furnizeze şi produse utile. Şi este cert că Facebook a generat noul Internet, a condus valul web 2.0, chiar dacă n-a fost prima reţea de acest tip, dar a fost prima care să împacheteze altfel furnizarea de informaţii personale şi împărtăşirea de mesaje şi poze către alţi oameni. În prezent, cel mai mare rival este Google+, atât din punct de vedere al funcţionalităţilor, cât şi al puterii financiare a Google. Totuşi, au abordări diferite şi va fi interesant de urmărit evoluţia celor două pe parcursul următorilor 10 ani.

 

Cuvinte de la fondator

Zuckerberg, într-un mesaj publicat cu ocazia aniversării celor 10 ani, spune că secretul succesului este că lor, celor care au construit Facebook, pur şi simplu le-a păsat mai mult, asta în comparaţie cu marile companii care aveau bani şi oameni pregătiţi pentru aşa ceva. Pe viitor, fondatorul are planuri mari. „În prezent, reţelele sociale sunt despre împărtăşirea unor momente. În următorul deceniu vor fi despre găsirea răspunsurilor la diverse întrebări şi rezolvarea unor probleme complexe“, notează acesta.

 

 

 

Poate cea mai bună analiză o face pentru Facebook aproape de final. „Aţi împărtăşit momente fericite şi momente triste. Aţi întemeiat familii şi aţi menţinut legătura cu familiile voastre. Aţi creat noi servicii şi aţi pornit mici afaceri. V-aţi ajutat între voi în atât de multe moduri“, scrie Zuckerberg. Pe scurt, Facebook a reuşit să emuleze un mediu real pentru utilizatori, dar cu plusul de viteză adus de Internet.

La 10 ani de Facebook, îţi poţi urmări activitatea printr-un videoclip de un minut creat pe pagina „Look back“. Sunt adunate cele mai apreciate poze ale tale, cele mai bune mesaje pe care le-ai publicat până acum şi momentele memorabile pe care le-ai avut de-a lungul existenţei pe Facebook.

 

(Sursa: adevarul.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments