26 de milioane de lei „topiți” la prima zăpadă. Pasajul „Sfânta Vineri” din buricul Iașului a intrat la apă

0
143

Una dintre cele mai costisitoare şi controversate investiţii ale Primăriei Iaşi, pasajul subteran de la Hala Centrală, construit în plin centrul oraşului, îşi dovedeşte ineficienţa la doar câteva luni de la inaugurare, în ciuda sumei colosale din bugetul local investită.

 

Ieşenii care au traversat în ultimele zile prin pasajul subteran de la Hala Centrală, situat în zona 0 a oraşului, au fost nevoiţi să-şi calculeze cu atenţie trasee ocolitoare pentru a se feri de bălţile apărute peste noapte. Fenomenele succesive de îngheţ-dezgheţ au condus la pătrunderea apei prin hidroizolaţia plafonului. O parte s-a scurs în interiorul pasajului, o parte a rămas îngheţată pe plafonul din tablă galvanizată, arată Adevărul.

Pasajul, care a primit numele de „Sfânta Vineri”, a fost inaugurat în iunie 2012 în cadrul unei ceremonii de imagine la care au luat parte zeci de angajaţi în administraţia publică din Iaşi.

Ulterior inaugurării de faţadă, muncitorii Conest, firma care a realizat costisitorul proiect, au mai lucrat peste un an la finisaje, printre altele chiar la partea de hidroizolaţie a pasajului, iar costurile s-au majorat cu încă 3 milioane de lei, plătiţi din bani publici.

Specialiştii consideră că infiltraţiile apărute la pasaj reprezintă o eroare gravă de proiectare şi construcţie care nu poate fi reparată decât prin lucrări de amploare, de lungă durată şi extrem de costisitoare. „Orice se poate repara, însă refacerea hidroizolaţiei nu se poate face de jos în sus sau de sus în jos. Oricare soluţie de chituire, prin exterior sau prin interior nu rezolvă problema. Singura variantă este decopertarea prin exterior, din nou, situaţie în care ne vom trezi din nou cu un şantier imens acolo, iar costurile vor fi uriaşe”, a precizat pentru Adevărul Sorin Ionescu, inginer constructor, fost consilier local la Iaşi.

Construcţia pasajului subteran de la Hala Centrală a început în 2006 şi ar fi trebuit finalizată în maxim 2 ani. Muncitorii au găsit însă ruinele unor construcţii despre care arheologii au concluzionat că ar proveni de la o reşedinţă boierească ridicată spre sfârşitului secolului al XVIII-lea. Şefii de la Primăria Iaşi au decis să integreze ruinele în proiectul pasajului, iar costurile şi perioada de construcţie au crescut exponenţial.
Iniţial, pentru pasaj au fost alocate 7,2 milioane de lei dintr-un credit contractat de municipalitate de la banca Dexia. În cele din urmă, suma totală cheltuită acolo s-a ridicat, prin suplimentări succesive, la 26 de milioane de lei, cu tot cu TVA. Banii au fost plătiţi integral din fondurile publice ale municipiului Iaşi.

(Sursa: adevarul.ro)

0 0 votes
Article Rating


Articolul precedentMoldovenii, cu un pas în U.E. În câteva luni ar putea circula fără viză în țările Uniunii
Articolul următorVIDEO. Viteza ucide! Filmul unei posibile tragedii rutiere
Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments