Accidentul din Apuseni, noi controverse: pe locul lui Iovan stătea copilotul

0
85

 

Controversatul caz al avionului medical prăbuşit în Apuseni se îmbogăţeşte cu noi semne de întrebare. Supravieţuitorii spun că pe locul comandantului stătea copilotul. Anchetatorii trebuie să ştie cu siguranţă cine era la comandă. Singurele certitudini sunt că Adrian Iovan a ţinut legătura tot timpul cu turnul de control și că tânărul copilot era elevul lui. La ultimele zboruri înainte de examen, copiloţii sunt lăsaţi să stea pe locul comandantului, ca să se obişnuiască cu aparatura de zbor.
 

 

 

Medicii care au supravieţuit accidentului spun că pilotul şi copilotul stăteau invers faţă de aşezarea obişnuită.

În momentul prăbuşirii stăteam în partea dreaptă a avionului, chiar în spatele pilotului Iovan. Copilotul Răzvan Petrescu stătea în stânga şi pilotul Iovan a stat pe partea dreaptă până în momentul prăbuşirii”, a declarat medicul Sorin Ianceu.

„În mod tradiţional, locurile sunt aşa: în stânga stă comandantul şi în dreapta stă copilotul. De la primele poze care s-au făcut, s-a văzut că Iovan stătea în dreapta. Dacă Razvan Petrescu era în pregătire de comandant, atunci trebuia să stea acolo”, a explicat pentru Digi24 expertul în aviație Dan Andrei.

 

Piloţii spun însă că avionul care s-a prăbuşit în Munţii Apuseni avea dublă comandă şi în acest caz pilotul-comandat şi copilotul nu mai au locuri fixe.

„Sunt două manşe, una în stânga, una în dreapta, dar sunt aceleaşi comenzi. Cel care stă în stânga poate sta la fel de bine şi în dreapta”, spune Radu Mateescu, fost pilot comercial.

„Sunt două posturi de pilotaj unul lângă altul, cu posibiliatea ca printr-un buton să se preia comanda de la unul către celălalt. Comanda o avea pilotul cu pregătirea cea mai mare, iar în situaţia noastră era Iovan”, consideră Sorin Stoicescu, expert în aviație.

Anchetatorii încearcă să afle cine era la comanda avionului prăbuşit în Munţii Apuseni. Cert este că Adrian Iovan a fost cel care a ţinut legătura cu turnul de control. Cu câteva minute înainte de prăbuşire, el a cerut permisiunea să coboare la o altitudine de 2.100 de metri, ca să iasă din zona de ceaţă.

 

Turnul de control: Tango 111, ultimul mesaj la Sibiu: vântul variabil două noduri, vizibilitate 1.0 kilometri sau mai mult, nori scattered, la 6.600 de picioare, temperatura 13 grade.

Turnul de control: Tango 111, puteţi urca la 9.0 ?

Adrian Iovan: Încercăm!

Turnul de control: Confirm. Să urcaţi, vă rog. Să mă anunţaţi când vă apropiaţi de 9.0. O să avem un Dash 8 în aproximativ 7 minute, maxim la urechi şi încercăm să-l coborâm sub dumneavoastră, să nu mai fie nicio problemă pentru aterizare.

Turnul de control: Confirm. Mulţumesc. Să mă anunţaţi când atingeţi 9.0.

Adrian Iovan: Vă anunţăm”.

A fost ultima convorbire pe care Adrian Iovan a purtat-o cu cei de la Administraţia de Trafic Aerian. La scurt timp, aeronava a dispărut de pe radar.

 

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion au murit în accidentul aviatic care a avut loc pe 20 ianuarie. Copilotul şi patru doctori au fost răniţi.

Echipa medicală mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator în moarte cerebrală.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproape cinci ore şi la care au participat pompieri, jandarmi, poliţişti şi salvamontişti.

Două anchete sunt acum în desfăşurare – una care să stabilească din ce cauză a căzut avionul, alta, care să arate dacă autorităţile au acţionat corect în timpul operaţiunii de salvare.  

 

 

(Sursa: digi24.ro)

 

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments