Magazinul din Podu Roş a fost închis săptămâna trecută. Administratorul afirmă că pentru renovare, dar multiple informaţii duc la ideea că lacătul nu va mai fi deschis. Rafturile s-au golit, iar plăţile la furnizori întârziau cu lunile.
Aflat la mijloc, între micile magazine de cartier şi marile hypermarket-uri, Mercur Mary era un brand destul de cunoscut în zona comerţului ieşean din ultimii ani. Concurenţa acerbă de pe această piaţă i-a dat însă o puternică lovitură, din 21 martie magazinul din Podu Roş fiind închis. O afacere de succes la un moment dat pare că a murit uşor în ultimii ani.
Închidere intempestivă
Un anunţ sec de pe uşa magazinului anunţa program de lucru doar pentru ziua de vineri, 21 martie. Reporterul 7EST a intrat în magazin şi a observat doar rafturi goale. Clienţii s-au mirat pentru că în rafturi se aflau doar câteva sticle cu băuturi carbogazoase. ”Ce se întâmplă? Nu mai ai ce cumpăra de aici…”, s-a mirat un ieşean. Angajaţii de la casierie au povestit că magazinul urmează să se închidă: ”Nu mai sunt bani… Sunt şi magazinele mari din zonă. Am înţeles că ne vom muta în Alexandru (cartierul Alexandru cel Bun-n.r). Nu ştiu ce vom face. Asta-i treaba…”
Personalul este destul de îmbătrânit, unii dintre angajaţi apropiindu-se de vârsta pensionării, găsirea unui alt loc de muncă devenind dificilă în această situaţie. În 2011, firma avea 85 de angajaţi, dar nu se ştie câţi au mai rămas în prezent.
Această zonă din Podu Roş o duce destul de prost: a fost închis magazinul Mercur Mary, Restaurantul Barbarossa, la fel ca şi liderul PNL Iași, filială cu sediul în imediata apropiere
Administratorul neagă falimentul
Contactat telefonic, administratorul supermarketului a negat faptul că este vorba de colapsul afacerii. ”Nu mai încercaţi să mă trageţi de limbă. Magazinul intră în renovare. Deocamdată vedem… Vedem cum reorganizăm. Noi din 2006 am deschis aici, iar societatea este înfiinţată în anul 2000. După opt ani, trebuie puţin văruit”, a declarat Gabriela Harabagiu, unul dintre administratorii punctului de lucru.
Pe de altă parte, orice magazin care se respectă anunţă clienţii când încep lucrările de renovare şi care este durata acestora. Pe uşa Mercur Mary scrie sec: ”Închis. Vă mulţumim”.
Furnizor neplătit, cifră de afaceri în scădere
Pe de altă parte, şi oameni din reţelele de distribuţie s-au plâns de relaţia contractuală cu cei de la Mercur Mary, deoarece reprezentanţii magazinului nu reuşeau să le plătească la timp produsele vândute. Astfel, producătorul de pâine Agropan Impex a intentat un proces la Judecătorie pentru că nu şi-a primit de la Mercur Mary SRL banii pentru produsele de panificaţie vândute în acest magazin, procesul urmând să înceapă în perioada următoare.
În lipsa bilanţului pe 2012, care lipseşte surprinzător de pe site-ul Ministerului de Finanţe, cifrele de afaceri din perioada 2009-2011 arată o scădere de la 26,2 milioane lei la 19,9 milioane lei, e adevărat, în condiţiile în care în ultimul an s-a înregistrat un profit de aproape 172.000 de lei.
În 2007, când duduia economia, firma avea cifră de afaceri de peste 30 de milioane de lei şi un profit net de aproape 850.000 de lei!
Gabriela Harabagiu a mai afirmat că ia în calcul reducerea preţurilor la produsele din raft pentru a face faţă concurenţei. Spre exemplu, produsele din Mercur Mary costau cu până la cinci lei mai mult faţă de cele din Auchan, în condiţiile în care cele două magazine erau despărţite de o distanţă de 300 de metri.
Auchan, din Palas, a înghiţit rapid clientela de la Mercur Mary
Spaţiu pentru birouri?
Situaţia financiară a societăţii Mercur Mary SRL, condusă de doi asociaţi, Gabriela Harabagiu şi Maria Dascălu, nu pare tocmai roză şi din alt motiv: societatea înregistrează datorii majore la bănci. În trecut, asociaţii au pus garanţie spaţiul magazinului, în suprafaţă de 1.508 metri pătraţi, pentru un credit de 1 milion de lei. Între timp, datoria a fost stinsă, dar, pe data de 8 octombrie 2013, un nou credit a fost făcut, tot de 1 milion de lei, la BRD.
Situaţia de la Mercur Mary este cunoscută în rândul oamenilor de afaceri locali. Surse din mediul de afaceri susţin că pe piaţă au fost avansate oferte cu privire la vânzarea spaţiului din şoseaua Naţională şi că ar exista un proiect pentru modificarea clădirii. Peste fostul magazin ar urma să fie ridicate mai multe etaje, ulterior urmând să fie amenajate spaţii pentru birouri.
Cleştele nemilos al concurenţei
În plan general, soarta acestui tip de magazin, afacere mică-mijlocie de comerţ, fără mari pretenţii, a fost pecetluită în perioada 2007-2008, când, la nivel naţional, numărul hypermarketurilor a crescut semnificativ. Piaţa a fost acaparată de Carrefour, Real, Auchan, Lidl, Profi sau Kaufland. Cine au pierdut? Micii comercianţi. Puţini au ţinut pasul. Cei care au reuşit asta au investit masiv în firme luminoase, reamenajarea spaţiilor, oferte şi pliante.
În plan concret, Mercur Mary a fost prins în ultimii doi ani într-o menghină nemiloasă a concurenţei din zonă: Auchan în cadrul Palas, Billa din Moldova Mall, Lidl şi Carrefour după Pod Nicolina, Profi din apropierea Crucii lui Ferentz, în ecuaţie contând şi investiţiile Selgros în reamenajarea magazinului din apropierea CUG. În altă direcţie, Splai Bahlui-Iulius Mall, Mercur Mary a ajuns să aibă competitori Lidl, Kaufland şi, de câteva zile, Preţ Fix.